Selasa, 28 Jun 2016

Mulakan dari Kitab Fiqh baru Hadis


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



Bersedia. Jangan sampai hilang punca;

1. Teringat. Satu hari pernah Habib Ahmad almaqdi.ha tegur. Sebab ada pelajarnya. Yang baru nak bertatih. Menekuni belajar Hadith. Namun mengabaikan Ilmu Fiqh. Dari sudut dakian tangga pelajar itu tidak kena.

2. Ketika pengajian Kitab Sunan Nasaie. Syeikh Yusri.ha pernah ditanya. Bagaimana cara ulama mengistibatkan hukum berdasar hadith. Syeikh kata. Ulama akan menghimpunkan 'seluruh' hadith yang bekait tentang satu-satu topik.

3. Trend masyarakat kita zaman sekarang. Jika tidak dikepilkan sekali dengan Hadis Shahih. Kita tolak. Jadi untuk beramal. Ketahui selok-belok hukum. Kita payah. Sebab kita kena himpun dahulu berjuta-juta hadis. Kenal pasti shahih atau tidak. Lalu baru kita nak beramal. Untuk peringkat pemula (mubtadi). Cara ini memang tidak sesuai untuk kita.

4. Cara yang terbaik. Diajar oleh ulama-ulama kita. Dengan cara menekuni Kitab Fiqh yang Muktabar. Untuk pemula, menengah dan atas. Semua ada kitab-kitab yang disarankan. Tidak mahu Arab. Kitab Jawi pun ada.

5. Ulama kita bijak. Mereka telah saringkan dalil-dalil. Baik Alquran, hadith mahupun sumber yang lain. Berkait protokol-protokol dalam solat, puasa, zakat, haji dan lain-lain ibadah. Mereka susun bagimana cara nak laksana. Apa syarat sah, rukun, sunat, makruh dan juga perkara yang membatalkannya. Apakah jalan keluar, jika kita tersilap. Semua lengkap.

6. Sebab itu. Kita tidak hairan asatizah-asatizah hebat seperti Syeikh Nuruddin, Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Fadzli Alyamani boleh menjawab setiap masail yang ditanya audiens. Sebab mereka belajar ikut sistem talaqqi. Kulit ke kulit. Sebahagian besar masalah ibadah kita. Semua telah ada dalam kitab. Siap dikaji. Siapa belajar, maka dia dapat.

7. Sudah berapa ribu tahun. Jarak antara Nabi.saw dan kita. Jika beribu-ribu malah mungkin jutaan ulama. Yang alim-alim. Masing-masing telah membuat kajian. Bayangkan betapa mudahnya kerja kita. Hanya tinggal nak belajar sahaja.

8. Tulisan ini buat pemula seperti saya. Tidak ditujukan buat asatizah yang sudah diperingkat tinggi.

Ahad, 26 Jun 2016

Catatan Susah Tidur [27 Jun 2016]


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Cerita dia. Tadi masa baca Sherlock Holmes versi android. Mata dah ngantuk. Tiba-tiba ada pula orang gaduh depan rumah koi. Koi terus tutup api. Skodeng dari tingkap. Sekarang mata dah segar balik.

Teringat shake yang adik buat baru ni. koi turun bawah. Tuang susu dalam blender. Taruk kurma. kemudian blend dan minum. Sedap juga.

Sekarang. Tengah tunggu mata ngantuk. Buka laptop. Menaip. Sambil mesej dengan Lee Supar. Kawan baik masa Kulliah Padang Polo dulu.

Lepas tu? hehe.. tak tahu.

Ingat nak sambung baca Sherlock Holmes balik. Sedap gak. Cuma biasalah. Kalau membaca ni, mata memang penat.

Terpandang buku ADAM. Karya Ramlee Awang Mursyid. Teringin pula nak usya novel Abang Ramlee kat kedai buku. Erm.. Nantilah.

Jap.. Tak silap koi. Koi pernah beli Novel Suami Aku Ustaz dulu. Cari jap... kat mana yek..

Hah !! jumpa pun. Aku mula tertarik dengan novel ni. Masa tengok dekat Penulisan2u tak silap. Lama juga aku ikuti. Masa tu kat Mesir. Tapi cerita dia tak habis. Balik Malaysia, aku cari kat bandar. Dekat Parkson. Segan juga cari novel cintan-cintun depan orang. Melilau aku round sebelum sambar. Taktik nak elak orang perasan.. kikiki

Jap-jap. Kenapa kejap koi kejap aku ni?

Guna akulah yek. Koi ni kalau nak borang dengan rodong sedap. Tapi kalau menulis. Guna aku lebih selesa.

Balik pada novel Suami Aku Ustaz Tadi. Aku tertarik dulu sebab Hannah Daniyah ni pandai tulis. Dari kacamata seorang wanita. Jadi aku boleh belajar. bagaimana cara fikir seorang wanita.

Tapi lama-lama. Bosan pula. Sebab lambat. Jadi pembacaan aku terhenti. Tapi tidak boleh salahkan penulis juga. Mungkin inilah imaginasi seorang wanita.

Tengok Novel ADAM. Walaupun tidaklah sampai superb. Tapi tetap kategori best. Laju, banyak aksi dan babak mengejut.

Oklah. Bila penyakit sukar tidur malam aku ni melanda, Aku rasa. Lebih berfaedah aku habiskan dengan membaca. erm.. Wassalam n gud nite.


Sabtu, 25 Jun 2016

Shhh.. Jaga-jaga.. Aku takut nanti tenggelam !


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Shhh.. Jaga-jaga.. Aku takut nanti tenggelam ! :

1. Antara saat yang buat aku rasa cuak. Masa masuk KL. Bayangkan jika kita ikut LPT dari Pahang. Kiri kanan pokok hijau. Bila masuk sahaja Ampang. Kita dapati keliling kita batu. Dunia batu !

2. Ui... Berat tu ! Jalan raya batu. Banggunan yang 5-6 kali super besar kali ganda dari ECM, Mega atau Kuantan Parade batu. Jambatan yang melintang sana sini batu. Hatta pembahagi jalan pun batu !

3. Diorang tak takut tenggelam ke? Andaikata tanah dah tak mampu tampung berat diorang. Nak je aku cakap kat orang KL yang jalan kuat-kuat tu..

"Pelan-pelan jalan. Takut nanti tanah jerlus !"

4. Kalau korang nak pergi Paloh Hinai. Dari Maran. Ikut Jalan Serengkam, lalu Belimbing, tempuh Pelak dan kemudian Paloh Hinai. Korang akan lalu satu jalan. Nama dia CDCP.

5. Kalau korang perasan. Ada satu tempat jalan dia tak rata. Bergerutu. Kawasan tu berpaya sikit.

6. Menurut cerita. Dulunya tu kawasan paya. Jadi sebab nak bina jalan. Diorang tambak. Dengarnya dah berapa buah bukit diorang gondol, sebab nak ambil tanah. Kesnya, setiap kali tambak. Tanah itu akan mendap dan tanah belah tepi jalan pula naik ke atas. Jadi bentuk 'W'.

7. Sebab tu setiapkali masuk KL je. Aku terbayang cerita Jalan CDCP ni.

"Uii.. Orang KL tak takut tenggelam ke?"

Rabu, 22 Jun 2016

Petikan Novel: Virus jiwa kosong


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Syahmi mula rasa gelisah. Suasana sekeliling tidak membantu dirinya lebih hampir kepada  Allah. Perasaan Syahmi kini benar-benar berbeza dengan perasaan dahulu. Ya.. dahulu.

Dahulu suasana di asrama ini benar-benar berbeza. Paginya selepas azan sementara menunggu iqamah, suasana pelajar akan mengaji dan mengulang hafalan Alquran. Berbanding sekarang yang lebih suka berbual kosong, bermain hanset atau sekadar bersandar di tiang melayan rasa mengantuk.
Dahulu selepas Subuh setelah berzikir. Pelajar lama akan membuka kelas murajaah mengikut apa yang telah mereka belajar bersama Masyaikh. Pelajar baru pula akan  diajak sama duduk dan mengambil istifadah. Suasana bersungguh merebut ilmu sudah bermula seawal Subuh hari. Kaedah begini amat membantu pelajar baru. Terutamanya ketika cuba memahami perbahasannya dalam Bahasa Arab nanti. Tambahan nanti ianya bakal diajar oleh Masaikh yang bertutur Bahasa Arab. Sekurang-kurangnya nanti lebih mudah. Orang kata sebab telah lalu air.

Selain itu pelajar lama juga amat-amat perihatin dengan semangat menuntut ilmu pelajar baru. Pantang dilihatnya ada yang tidak bersungguh atau leka, pasti dinasihatkan atau sekurang-kurangnya memerli. Sikap cakna begini amat-amat membantu mewujudkan biah bersungguh menuntut ilmu dikalangan penuntut Melayu di Mesir.

Syahmi teringat suatu ketika dahulu. Dalam suatu masa itu jiwanya rasa kosong. Ketika itu baru selesai imtihan. Kelas kulliah, talaqqi dengan masyaikh dan murajaah bersama pelajar lama tengah tawaqquf. Ketika itu ingin melangkah berjemaah di masjid juga Syahmi rasakan berat. Apatah lagi ingin menghafaz dan mengulang hafazan Alquran. Ingin murajaah kitab-kitab yang telah dia belajar lagilah pula.

Sebagai tindak balasnya, Syahmi download bermacam-macam cerita dari internet. Kemudian tonton dari bangun pagi sehingga nak tidur malam. Syahmi tidak mahu lagi hidup di dunia nyata, dia malas nak fikirkan apa-apa sekarang. Antara movie yang dia sempat habiskan ketika itu adalah Drama Leverage yang punyai hampir lima season juga, dengan setiap season mengandungi purata 18 cerita. Syahmi hanya pause ketika solat di masjid dan ketika giliran memasaknya tiba.

Rupa-rupanya kelakuan Syahmi itu diperhatikan oleh pelajar lama. Bukan Syahmi seorang yang mengalami, rupa-rupanya ramai yang sepertinya. Seolah-olah sejenis virus sedang menular di kalangan pelajar baru di Mesir. Virus tidak mahu hidup di dunia nyata. Kemudiannya berkembang menjadi virus ketagih drama movie.

Sebaik selesai Solat Asar berjemaah di surau asrama Malaysia. Ustaz Hakim yang juga diantara pelajar lama berpengaruh ketika itu. Seorang yang sangat terkenal dengan kegigihannya menghadiri kelas talaqqi di luar, salah seorang pelajar cemerlang di kulliah Syariah Universiti Al-Azhar dan juga terkenal kerana sikapnya yang amat prihatin terhadap persekitaran hidup pelajar-pelajar Malaysia. Ustaz Hakim mengambil peluang memberikan tazkirah ringkas, namun sangat mengesankan hati jemaah yang hadir. Gaya tutur kata Ustaz Hakim yang bersahaja, dihiasai selorah sekali sekala namun terselit hikmah yang menjentik kalbu nurani Syahmi dan rakan-rakan. 

“Hati kita ibarat sebuah kolam yang besar. Manakala pancaindera kita baik mulut, mata, tangan atau kaki adalah sumber air bagi kolam tersebut. Jika air yang masuk itu kotor. Maka kolam juga akan ikut kotor. Begitulah juga hati kita. Jika yang masuk melalui pancaindera kita itu perkara maksiat. Maka gelaplah hati kita..”

Ustaz Hakim menyertakan kiasan bernada tasawwuf,

“Suis lampu. Jika suisnya rosak maka lampunya takkan menyala. Namun jika suisnya elok maka lampu pasti akan menyala terang…”
“Begitulah juga hati kita. Bila ia rosak maka kita akan teraba-raba dalam kegelapan. Namun bila hati kita elok, terjaga dan bersih, maka kita akan dapat melihat dan merasai betapa lazatnya beribadah dan hampir dengan Allah..” Ujar Ustaz Hakim. Mengahiri kalam tazkirahnya pada petang itu.

Petikan Novel: Talaqqi Alquran di Shoubro


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Tengah hari itu Syahmi masuk bertalaqqi agak lambat. Walaupun kelasnya habis seawal pukul 11 pagi. Tiba-tiba perutnya terasa lapar pula.

“Alamak. Terasa lapar la pula. Nak cari makan kat kedai mana ya?”
“Rasanya kalau yang adapun mungkin khusyari*. Bolehlah.. Kedai sandwish macam jauh pula nak pergi.”Syahmi berdialog sendirian di dalam hati.

Memang walaupun telah hampir tengah hari. Budaya Arab Mesir ini akan buka kedai agak lewat. Jika kedai yang buka awalpun jenis yang sediakan makan pagi, kedai jus dan kedai runcit. Jika difikir-fikir secara positif, ada rasionalnya juga. Kerana hanya kedai-kedai inilah yang menjadi tumpuan diwaktu pagi ini. Adapun restoran makanan berat seperti ayam panggang dan nasi mandi, atau kedai hardware dan perkakas rumah biasanya akan laris diwaktu petang membawa ke malam.

Memang sengaja Syahmi tidak mempelawa rakan-rakannya makan sekali. Takut bila termula berborak nanti, memang payah nak berhenti. Syahmi perlu jimatkan seberapa banyak masa yang boleh. Dia makan pun kerana nak hilangkan lapar. Takut mengganggu ketika bertalaqqi nanti. Apatah lagi ayat Alquran yang dia bakal bacakan dengan Syeikh Hussin sekejap lagi pun belum dilancarkan.

“Amboih Syahmi. Laju benar makannya.. Nak cepat talaqqi ke?” Tegur Hannan. Setelah dilihat Syahmi agak pantas masuk ke restoran khusyari dan terus membuat pesanan.
“Hehehe…” Syahmi hanya tersenyum dan gelak kecil. Gelak bukan kerana kelakar, tapi untuk mengambil hati rakan sekelasnya itu.

Sebaik selesai makan. Syahmi terus menggalas begnya dan begerak ke Masjid Khazandarah. Sebelum itu Syahmi sempat membuat isyarat meminta izin beredar kepada rakan-rakannya di restoran tersebut. Hannan hanya mengangguk tersenyum. Hannan dan kawan-kawannya tengah rancak berbual.

Bagi mereka, pemandangan berkejar ke Majlis Pengajian begini tidaklah janggal di Mesir. Mereka telah biasa dengan suasana begini. Bagi merekapun, jika tidak kerana bacaan Alquran mereka telah dilancarkan terlebih dahulu di rumah tadi. Mereka juga mungkin akan terkejar seperti Syahmi. Inilah kelebihan bagi mereka yang tinggal berdekatan dengan Masjid Khazandarah atau Maahad Qiraat Shoubro.

Berbanding Syahmi yang tinggal jauh di Hayyu asyir. Mereka pula tidak perlu habiskan masa 1-2 jam di atas bas atau van semata-mata untuk datang ke kulliah. Namun di pihak Syahmi pula, dia juga ada kelebihan dari sudut dapat bergaul dengan pelajar-pelajar Syariah, Usuluddin, Lughah, perubatan dan pergigian. Banyak manfaat seperti bimbingan ilmu yang boleh dia terima khususnya jika melibatkan diluar bidang Ilmu Qiraat.

Sykurlah kedudukan Masjid Khazandarah hanyalah bersebelahan dengan  Maahad Qiraat  Shoubro. Syeikh-syeikh yang mengajar talaqqi Alquran di Masjid Khazandarah dan Maahad Shoubro juga adalah syeikh-syeikh yang sama. Sebaik selesai mengajar teori dan praktikal secara ramai-ramai di kelas. Syeikh akan berpindah pula ke Masjid Khazandarah. Di situ setiap pelajar diberi peluang bertalaqqi 30juzuk Alquran secara individu dengan Syeikh. 

Kelas di Masjid Khazandarah tidaklah wajib seperti di Maahad. Tapi pelajar tetap juga pergi kerana ingin mantapkan lagi penguasaan Ilmu Qiraat. Sementelah ianya telah menjadi budaya bagi pelajar Qiraat di Mesir. Amat pelik bagi pelajar yang sekadar belajar di kelas namun tidak hadir ke kelas talaqqi. Syeikh Muhammad antara yang selalu mengingatkan untuk tekankan terhadap penguasaan ilmu dan bukan mengejar sijil semata-mata.

Sebaik sampai, Syahmi terus menuju kepada Syeikh Hussin. Syahmi mendapat giliran ke empat untuk membaca.

“Alhamdulillah dapat giliran keempat.. Sempat juga nak bagi pelancar bacaan dahulu.” Syukur Syahmi di dalam hati.
Syahmi sekadar membacakan bacaan yang biasa dibaca oleh masyarakat, bacaan Qiraat Hafs ‘an ‘Asim. Tujuannya untuk memahirkan terlebih dahulu lidahnya dengan sebutan yang betul. Kemudian setelah khatam 30juzuk. Barulah Syahmi akan berpindah kepada 10 bacaan yang lain. Beliau akan mulakan dengan Thoriq Shatibi* beserta Durrah* terlebih dahulu sebelum berpindah ke Thoriq Jazari*. Mengikut kiraannya, jika istiqamah membaca dengan Syeikh Hussin setiap hari, maka tiga bulan sudah boleh khatam bacaan Qiraat Hafs ‘An ‘Asim dengan Syeikh Hussin.

 Itupun kerana Syahmi hanya boleh menghantar setengah juzuk setiap kali baca. Namun amat munasabah, kerana diwaktu inilah Syahmi bakal dilatih sungguh-sungguh dengan sebutan arab. Baik makhraj atau sifat. Kemudian untuk bacaan qiraat selebihnya yang jika dihimpun mencecah 20 qiraat juga sudah mudah. Kerana Syahmi sudah boleh baca sejuzuk setiap hari. Dalam dua ke tiga tahun Insha Allah habislah. Syahmi bercadang ingin habiskan semua bacaan tersebut dengan Syeikh Tolhah.

“Yang penting aku kena besungguh. Ya Allah.. Bantulah aku untuk mahir Ilmu Qiraat ini… Ameen.” Doa Syahmi di dalam hati.

 Di Masjid Khazandarah itu terdapat lebih kurang lima syeikh yang telah mengambil tempat di sudut-sudut  masjid. Syeikh Hussin, Syeikh Tolhah, Syeikh Muhammad, Syeikh Mukhlis dan Syeikh Abdul Hamid. Setiap dari mereka punyai watak tersendiri.

Syeikh Hussin duduk berhampiran pintu masuk. wataknya tersangatlah garang. Pantang tersilap pasti dijerkahnya. Satu masjid akan bergema. Tapi yang seronoknya kita akan lebih peka terhadap bacaan Alquran.

Syeikh Tolhah duduk di saf pertama sebelah kanan dan Syeikh Mukhlis pula di tengah kiri masjid. Mereka berdua suka berbual, Mereka selalu bertanya perihal Malaysia kepada anak-anak muridnya.
Syeikh Muhammad pula di pintu masuk sebelah kiri masjid. Beliau pandai berbahasa Melayu. Beliau pernah berada di Malaysia selama 6-7 bulan. Beliau juga amat perihatin dengan masalah pelajar Malaysia di Mesir. Jika punyai masalah sahaja, pelajar Malaysia khususnya Qiraat akan terus mencari Syeikh Muhammad.

Dan syeikh yang terakhir dan tempatnya di saf pertama sebelah kiri masjid adalah Syeikh Hamid. insan yang sangat lemah-lembut. Langsung berlawanan dengan perilaku rata-rata masyarakat arab Mesir. Jika ada sahaja pelajarnya yang tersalah baca, maka beliau akan tegur sambil mencium ubun pelajarnya. Cara jalannya juga perlahan dan tangannya juga sangat lembut.

“Rasa tenang kan duduk dalam masjid ni?” Luah Hannan yang baru duduk di tepinya. Baru habis makan lah tu.
“A’ah.. Redup sahaja.” Balas Syahmi menyokong.
“Tapi satu sahaja yang buat aku tak tenang.” Syahmi menambah.
“Apa tu?” Soal Hannan tertanya-tanya.
“Bau bawang kushyari kau tu kuat sangat. Kalu ye pun.. Kumurlah dulu. Takpun kau beli je colgate kat market depan tu.” Sindir Syahmi .
“Hahaha…” Ketawa Hannan separuh kuat, geli hati dengan gurauan Syahmi . Terlupa pula dia Syeikh Hussin di depan. Cepat-cepat dia menutup mulut dengan beg galasnya. Syeikh Hussin memandang pelik pada mereka berdua. Syahmi dan Hannan hanya mampu tersengih pada Syeikh Hussin.
 

Petikan Novel: Politik perkauman


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

“Tulah aku cakap. Zaman sekarang ni, teknik politik dah berbeza. Isu perkauman dah tak sesuai. Semua bangsa ada orang miskin dan orang kaya.” Hujah Hanif penuh semangat.

Suaranya dikuatkan. Kerana terpaksa melawan tujahan angin. Mujurlah Syahmi jenis memahami. Syahmi membawa sekitar 30km per-jam sahaja. Untuk berbual dan berbincang di atas motor, baginya kelajuan sebeginilah yang sesuai . Kerana mudah untuk bertindak jika ada berlaku sesuatu di luar jangka atau terpaksa mengelak lubang jalan.

Syahmi membelokkan motorsikal berjenama Haojiang Jingba itu ke Jalan utama, Jalan Ahmed Alzomor, berdekatan Wisma Enbi. Jenama Haojiang ini dibuat di Tanah Besar China. Jenama ini amat tekenal dalam kalangan pelajar Malaysia di Mesir. Kerana harganya yang murah. Sekitar EP3200.00 atau RM 1600.00 untuk sebuah motor jenis Haojiang Jingba. Walaupun kualitinya mungkinlah tidak setanding jenama-jenama di Malaysia. Namun berbaloilah, untuk sekadar guna sepanjang pengajian, tiga ke empat tahun.

“Betul, aku tak nafikan itu. Semua bangsa ada yang susah. Namun, aku tetap rasa. Cara paling sesuai untuk Malaysia adalah politik berasaskan kaum. ..” Syahmi pula bersuara.

“Habis tu, kenapa kita perlu asingkan diantara bangsa-bangsa. Sedangkan masalahnya pada miskin dan kaya?” Hanif tidak berpuas hati dengan kata-kata Syahmi.

“Nanti dulu. Dia begini. Aku fokuskan bab kemiskinan ye.

Kita kena faham. Budaya setiap bangsa itu berbeza. Jadi, orang yang paling faham masalah bangsa dia adalah dari bangsa dia sendiri. Jika hanya wujud parti berbilang bangsa di Malaysia, maka pimpinan tidak akan dapat fokus. Kita tak dapat nak tekan kerajaan untuk menyelesaikan masalah bangsa kita. Sebab pemimpin melihatnya dari sudut semua bangsa sama.

Walhal hakikatnya tidak begitu. Cara melepaskan seorang Melayu dan seorang Cina dari miskin sahaja sudah berbeza. Seorang mungkin sesuai diberikan satu tempat di Ofis, namun satu lagi mungkin lebih sesuai ditawarkan pinjaman. Begitu juga bagi Peribumi yang lain seperti Iban, Kadazan, Penan dan hatta Melayu sekilpun.  

Dan paling bahaya. Jika Parti Pelbagai kaum itu nanti dikuasai oleh satu bangsa atau kelompok sahaja. Jika Kaum Peribumi tahan lagi, tapi kalau kelompok imigran?

Kita mungkin boleh bentuk jawatankuasa khas basmi kemiskinan. Namun aku yakin, ianya takkan sama dengan tekanan parti politik. Kuasa desaknya lebih kuat.

Bayangkan kalau 27juta penduduk. Dengan pelbagai bangsa. Maka sebab tu aku kata, kita perlukan politik berasaskan kaum sebagai wasilah terbaik nak perbaiki sosioekonomi  Malaysia. Setiap kelompok boleh ada wakil.

Boleh sahaja, kelompok-kelompok ini bersepakat membentuk Team A melawan Team B dalam pilihan raya. Asal identiti parti mereka tidak lenyap.”

Hanif tiba-tiba menepuk Syahmi.

“Tapi, ko tahu kan? Hubungan antara kaum kita sangat renggang. Sehingga wujud istilah rasis.” Hanif cuba menduga.

“Nif. Serius… Aku tak suka istilah rasis. Aku rasa, seolah-olah istilah ini hanya wujud untuk tembak Orang Islam. Seperti istilah Terrorist. Aku lebih suka guna istilah assobiah.” Syahmi meluahkan rasa tidak senangnya.

“Bagi aku. Ini masalah teknikal sahaja, boleh di-ejas. Masalahnya bukan pada parti-parti berteraskan bangsa. Tapi pada sistem masyarakat. Terutama pendidikan..” Syahmi berfikir sebentar.

Sambungnya.

“ Apa salahnya, semua bangsa dapat disatu bumbungkan ketika di sekolah rendah. Wujudkan hanya ada sekolah kebangsaan. Bila petang, masing-masing boleh buat hal masing-masing. Baik pergi sekolah agama, kelas bahasa tamil atau kelas budaya cina. Yang penting, pagi mereka mesti main, duduk, belajar dan beraktiviti bersama. Baru mereka akan saling memahami. Jika sudah di sekolah menengah. Memang dah payah nak kumpul semua. Kena tunggu Universiti pulalah jika mahu bertemu semula.”

“………………………….” Mereka berdua berhenti berbual. Sebaik tiba di Apartmen pelajar Malaysia.


Topik politik ini tidak ramai yang suka. Silap hari bulan, ramai akan menjauh. Jika adapun, anger cara mereka melihat mungkin berbeza.

Petikan Novel: Cadangan Bakti Siswa


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Program Bakti Siswa tahun ini memilih Kampung Seri Makmur. Sebenarnya, idea menjadikan Kampung Seri Makmur sebagai lokasi juga datangnya dari Syahmi.

Ketika bertemu Tengku beberapa bulan lepas di Mesir. Ketika kebetulan Syahmi singgah di rumah Tengku.

“Tengku. Tahun ini ada ke BKMIP cadang nak buat Program Bakti Siswa di Malaysia? Dengarnya, ramai bakal balik Malaysia tahun ini.” Syahmi tiba-tiba bersuara.

Tengku sedang asyik membelek buku Maza Ya’ni Intima bil Islam. Mungkin untuk persediaan usrah.

“Tak bincang lagi. Sebab baru habis Program Ziarah Maqam kan.” Tengku membalas. Sambil tangannya asyik menyemak isi-isi penting dari buku karya Dr.Fathi Yakan itu.
“Bukan apa Tengku. Ana cadang, tahun ini buatlah Bakti Siswa di Seri Makmur.” Syahmi memulakan cadangan.

“Seri Makmur? Bukan kampung enta ke tu?” Tengku memandang Syahmi, seraya buat muka pelik.

Syahmi tersengih.

“Hehe.. A’ah. Bukan apa, tadi ana terfikir. Kalau nak buat program Bakti Siswa. Kampung Seri Makmur antara kampung paling sesuai. “

Sambil membetulkan duduknya. Tengku seperti berminat dengan cadangan Syahmi.
Syahmi menyambung.

“Ana, Hidayat, Aizat dan Farhana asal dari Seri Makmur. Jadi bab selok belok kampung, tempat tinggal siswa dan pengurusan dah tiada masalah.”

Wajah Syahmi mula berubah serius.

 “Dari sudut peserta dan urusan dengan penduduk kampung pun tiada masalah. Sebab pengalaman ana tinggal di situ, penduduk Seri Makmur memang jenis suka dengan program-program macam Bakti Siswa ini. Soal nak minta dewan atau nak guna kemudahan sekolah pun okey. Sebab diorang memang jenis mudah bawa bincang. Diorang suka geng-geng U ni datang buat program.” Hujjah Syahmi dengan bersemangat.

“Bagus cadangan enta itu. Lagipun, memang tiada lagi yang berbunyi tentang Program Bakti Siswa untuk tahun ini.” Balas Tengku.

Syahmi mengangguk.

“Itulah. Bukan apa Tengku. Saje je. Tiba-tiba masa naik bas balik dari kulliah tadi, terfikir pula tentang Bakti Siswa.”



Ahad, 19 Jun 2016

Sembang kepada sembang: Pasca-PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar: Fakta vs Doktrin


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Sembang kepada sembang: Pasca-PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar;
1. Bagi aku lah. Setiap kata-kata. Boleh jadi dua. Sama ada Fakta atau Doktrin. Jika fakta, ia berdasar realiti sebenar. Adapun Doktrin. Dia pakai cakap je. Benda dia cakap tu tak betul. Tapi dia yakinkan orang yang itulah realiti sebenar.

2. Otak kita akan cenderung kata 'Yes' kepada apapun yang orang kata. Apapun culaan orang. Asalkan nampak meyakinkan. Bila kita tak tahu hujung pangkal situasi.

3. Untuk menjadikan kita mampu mempertikai, mempersoal dan menidakkan hujjah orang. Kita perlukan jaringan maklumat yang bagus. Baru kita yakin dengan fahaman kita sendiri. Tidak jadi teragak-agak.

4. Tidak dapat membezakan antara Fakta dan Doktrin. Memang masalah besar. Jika anda peminat politik.

5. Jika ada bertanya. Bagaimana cara 'paling' mudah dan berkesan nak elak terpengaruh dengan Doktrin? Langkahnya mudah... elak dari mendengarnya dari awal.

6. Jika anda jelas dengan dasar dan utuh dengan fahaman anda. Anda sudah ada stage yang kuat untuk berpijak. Badai macam manapun. Anda tidak akan goyang. Pandangan anda sudah jelas.

Otak pun akan relaks...

Ops Sorry: Kita memang selalu berbeza pandangan....hukhuk

Sabtu, 18 Jun 2016

Nikmat berbelanja


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Aku baru balik dari Majlis Pengebumian ibu Bonda Yan.

2. Ketika pulang tadi aku drive kereta. Bermula dari Resort Semuji. Ketika aku memandu. Sempat aku kerling Abi di kiri dan Mie di kerusi belakang. Nyenyak mereka tidur...hehe

3. Teringat masa kecil dahulu. Selalu jika balik dari berjalan. Aku pasti tertidur. Sedar-sedar sudah ada atas rumah. Rupanya Abi yang dukung naik atas. Bila aku lihat Abi dan Mie tadi. Aku teringat kenangan lama.

4. Mungkin sudah dua bulan. Sejak aku bekerja. Aku tolong bayar bil TNB, PAIP, TM, Indah Water. Guna online banking. Rasa puas. Sebab dapat berbakti buat Abi dan Mie. Mungkin sebab pengalaman baru. Walaupun sedikit je. Tapi manisnya tetap ada.

5. Sebelum ini hidup aku dihabiskan sebagai student sepenuh masa. Jadi biasa mengharap belanja Abi dan Mie. Kini dah bekerja. Seronok juga layan perasaan ini.

6. Semalam Mie nak pergi ke Pekan Sehari di Pekan. Aku sisip duit belanja RM100. Takpelah. Biarlah Mie nak beli apapun yang dia mahu.

7. Mie kelihatan ceria. Lepas aku sisipkan duit itu. Abi juga nampak redup sedikit. Tidak tertekan. Semenjak aku bayar bil-bil api. Justeru, walaupun nampak kecil. Tapi 'bersedekah' kepada keluarga ini amat berkesan. Guna merapatkan ukhwah. Menggembirakan hati dan menutup kejelekan kita di mata keluarga.

8. Teringat Kitab Sairus Salikin. Yang merupakan terjemahan kepada Kitab Lubab Ihya' Ulumiddin. Bersedekah kepada keluarga lebih awla daripada kepada yang lain.

9. Aku sangat berharap dapat membantu kawan-kawaku. juga saudara-saudaraku yang tengah kesusahan. Mudah-mudahan aku berjaya.

Khamis, 16 Jun 2016

Budak Masjid


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Tadi azan asar. Dengar suara budak. Versi azan Mekah. Terbuai rasa dengar;

1. Antara masjid yang terlihat ramai budak. Masjid Saidina Uthman Bukit Rangin. Masjidnya mesra kanak-kanak. Selalu anjur program kanak-kanak. Ada main pimpong di perkarangan masjid. Ada kem motivasi. Ada ruang bacaan.

2. Masa sekolah rendah dulu ada seorang kawan kamcing. Dia selalu ikut tuk dia. Khidmat untuk masjid. Jadi dari cuci ke kenali jemaah tua. Dia dah mahir. Bila kawan-kawan dia datang masjid. Tak rasa kekok atau asing. Sebab dia ada. Pernah satu hari dia ke sekolah. Tiba-tiba dia berbisik. Katanya lupa tanggal kain pelekat. Dia pakai kain pelikat kat dalam, seluar kat luar... hehe. Kawan-kawan gelakkan dia. Tapi kawan-kawan juga mula tertarik. Nak join Solat Subuh sekali kat masjid.

3. Masa terawikh tahun 2009. Satu tok imam ni bawalah ramai budak-budak kecik. Pelajar tingkatan satu. Badan halus, suarapun halus. Mintalah masing-masing bawa dua rakaat. Baca juzuk satu. Bila habis solat. Masa bermoreh. Orang kampung ramailah datang jenguk. Makcik-makcik pun datang. Nak tengok wajah 'imam-imam kecil' ni. Di waktu lain. Ada jemaah datang beritahu. Anak kecil dia dah tempah jubah. Sebab suka tengok jubah imam.

4. Ketika satu mesyuarat ajk masjid. Sebelum Ramadhan baru ini. Ada cadangan minta moreh dikekalkan. Sebab nak hiburkan budak-budak. Cadangan duit raya juga ada. Sebab nak tarik minat budak ke masjid. Malah sebelum ini juga. Ketika solat. Ada jemaah yang selit RM1 kepada anak-anak yang hadir. Senyum lebar budak-budak. Mereka tunggu sampai habis salam.

5. Kut-kut ada job lebih. Tukang selawat ke. Tukang azan ke. Tukang angkut air ke. Tukang usung tabung derma ke. Berilah kat depa. Kasi ikat itu rohani. Baru anak-anak rasa suka. Amacam? Ada beran?

Isnin, 13 Jun 2016

KISAH NAJMUDDIN AYYUB MENCARI JODOH



بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



Semoga Allah mengurniakan kita dengan jodoh yang soleh solehah yang akan memegang tangan kita menuju ke dalam jannah

Najmuddin Ayyub (amir Tikrit) belum juga menikah dalam tempoh yang lama. Maka bertanyalah saudara Asaduddin Syirkuh kepadanya: “Wahai saudaraku, kenapa engkau belum juga menikah?”
Najmuddin menjawab: “Aku belum menemukan seorang pun yang sesuai untukku.”
“Mahukah aku pinangkan seorang wanita untukmu?” tawar Asaduddin.
“Siapa?” balas Najmuddin Ayyub.
“Puteri Malik Syah, anak Sulthan Muhammad bin Malik Syah Suthan Bani Saljuk atau puteri menteri Malik,” jawab Asaduddin.
“Mereka semua tidak layak untukku” tegas Najmuddin kepadanya.
Ia pun hairan , lalu kembali bertanya kepadanya: “Bagaimanakah wanita yang mampu menjadi pilihan untukmu wahai sahabat ku?”
Najmuddin menjawab: “Aku menginginkan wanita sholehah yang akan memegang tanganku menuju ke jannah dan akan melahirkan seorang anak lelaki yang ia didik dengan baik hingga menjadi seorang pemuda dan pahlawan yang akan mengembalikan Baitul Maqdis ke dalam pangkuan kaum muslimin.”
Ini merupakan mimpinya.
Asaduddin pun tak merasa heran dengan ucapan saudaranya tersebut. Ia bertanya kepadanya: “Lalu dari mana engkau akan mendapatkan wanita seperti ini?”
“Barang siapa yang mengikhlaskan niatnya hanya kepada Allah, niscaya Allah akan memberikan rezeki kepadanya,” jawab Najmuddin.

Sehingga lah suatu hari, Najmuddin dijemput duduk bersama salah seorang syaikh di masjid di kota Tikrit berbincang soal negara. Lalu datanglah seorang wanita memanggil syaikh tersebut dari balik tabir sehingga ia memohon izin dari Najmuddin Ayud untuk bercakap sebentar dengan wanita tersebut.Lalu dibenarkan Najmuddin . Syaikh itu berkata kepada si wanita tersebut : “Mengapa engkau menolak pemuda yang aku kirim kan ke rumahmu untuk meminangmu?”
Lalu wanita itu menjawab: “Wahai syaikh, ia adalah sebaik-baik pemuda yang memiliki ketampanan dan kedudukan, akan tetapi ia tidak layak untukku.”
“Lalu lelaki yang bagaimana kamu inginkan?” Tanya syaikh.
Ia menjawab: “Tuanku asy-syaikh, aku menginginkan seorang pemuda yang akan menarik tanganku menuju jannah dan aku akan melahirkan seorang anak lelaki darinya yang akan menjadi seorang pahlawan yang bakal mengembalikan Baitul Maqdis ke dalam pangkuan kaum muslimin.”

Dengan tidak sengaja perbualan mereka itu telah didengari oleh Najmuddin Ayyub .Lantas bangkitlah Najmuddin lalu memanggil syaikh tersebut, “wahai Syaikh , kahwinkan aku dengan wanita ini kahwinkan aku dengan wanita ini.”

“Tapi wanita ini tidak mempunyai apa-apa, fakir dari kampung , dia bukanlah dari keturunan orang ternama,” jawab asy-syaikh.
“Wanita ini yang saya idamkan dan saya cari selama ini.” tegas Najmuddin.

Maka menikahlah Najmuddin Ayyub dengan wanita tersebut. Dan dengan perbuatan, barang siapa yang mengikhlaskan niat, pasti Allah akan berikan rezeki atas niatnya tersebut.

Maka selepas itu Allah menguniakan mereka seorang putera kepada Najmuddin yang akan menjadi seorang pahlawan yang bakal mengembalikan Baitul Maqdis ke dalam pangkuan kaum muslimin. Ketahuilah, pahlawan itu adalah Shalahuddin al-Ayyubi.

Pada suatu hari ketika zaman kecil Salahuddin Al Ayubi, beliau sedang bermain bersama kanak-kanak lain di taman permainan. Lalu ayahnya mendatangi Salahuddin dan mengangkatnya sewaktu beliau sedang bermain dan diangkatnya setinggi yang mungkin.

Kemudian ayahnya berkata : Aku tidak berkahwin dengan ibumu dan ibumu tidak melahirkan kamu dengan tujuan kamu bermain dengan kanak-kanak! Tetapi tujuan aku kahwini ibumu dan ibumu melahirkan kamu adalah supaya engkau membebaskan masjidil Aqsa!

Kemudian ayahnya melepaskannya dan beliau jatuh dari pegangan ayahnya dan berkata : Adakah kau sakit kerana kau dijatuhkan?
Jawab Salahuddin : Sakit!
Ayahnya berkata : Jadi kenapa kau tidak merintih (kesakitan)?
Jawab Salahuddin Al Ayyubi : Mana mungkin seorang pembuka masjidil Aqsa akan merintih kesakitan.


KISAH PENCULIKAN SULTAN KEDAH, SULTAN ABDUL HAMID HALIM SHAH SEMASA PERANG DUNIA KEDUA




Tahukah anda, semasa tercetusnya Perang Dunia Ke-2, Sultan Kedah pada masa itu, Sultan Abdul Hamid Halim Shah telah diculik semasa dalam perjalanan ke Pulau Pinang?

Tahukah anda bahawa penculiknya ialah anaknya sendiri, iaitu Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj?
Ya, Ini memang benar-benar berlaku!
Ya, penculiknya juga adalah Perdana Menteri kita yang pertama! Allayarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, atau lebih dikenali dengan gelaran “Bapa Kemerdekaan”.
Kisahnya seperti ini.

Pada satu malam, Tunku Abdul Rahman mendapat satu mimpi yang pelik. Di dalam mimpi tersebut, ayahnya, Sultan Abdul Hamid kelihatan sedang duduk di dalam kamarnya dan memanggil nama Tunku serta meminta tolong.

“Putra, Putra. Tolong!” jerit Sultan Abdul Hamid. Kemudian; secara tiba-tiba mimpi Tunku pun telah tamat. Adakah mimpi yang diterima oleh Tunku sekadar permainan? Ataupun, adakah mimpi ini merupakan amaran kepada Tunku?

Tiga malam kemudian, pada pukul 9 malam, Syed Omar, rakan baik Tunku Abdul Rahman dan juga Bendahari Negeri Kedah, telah menelefon Tunku pada waktu malam dan memberitahu Tunku, bahawa Raja Muda Tunku Badlishah (Abang kepada Tunku Abdul Rahman) telah membuat keputusan untuk membawa diri bersama keluarga serta Sultan Abdul Hamid ke Pulau Pinang kerana mempercayai Pulau Pinang selamat daripada kemaraan tentera Jepun.

Syed Omar berkata lagi, bahawa, dari pelabuhan Pulau Pinang, mereka akan menuju ke Singapura.
Tunku Abdul Rahman tidak bersetuju dengan idea abangnya. Beliau percaya bahawa Sultan Abdul Hamid lebih selamat jika baginda bersama dengan rakyatnya. Lalu, Tunku Abdul Rahman menelefon abangnya dan menyatakan pendapatnya.

Tunku Badlishah dengan tegasnya, menolak pendapat Tunku Abdul Rahman kerana keputusannya muktamad. Tunku Abdul Rahman terus merayu kepada Tunku Badlishah untuk fikirkan balik keputusannya. Namun begitu, rayuan Tunku Abdul Rahman diendahkan.

Tunku Abdul Rahman pun duduk sambil memikirkan satu rancangan untuk menghalang Tunku Badlishah daripada membawa Sultan Abdul Hamid keluar dari negeri Kedah.

Setengah jam kemudian, beliau menelefon Syed Omar dan meminta bantuan Syed Omar untuk menghalang rancangan Raja Muda Tunku Badlishah. Syed Omar, bersetuju, dan memberitahu tempat, masa dan lokasi bertolaknya konvoi diraja.

Tanpa melengahkan masa, Tunku memandu keretanya ke Kampung Sidim, yang terletak sejauh 20 batu dari Kulim. Setelah sampai, beliau berjumpa dengan penghulu kampung tersebut, Penghulu Manap, dan menjelaskan kepada beliau bahawa Sultan akan datang menginap di kampungnya untuk sementara waktu bermula pada keesokan harinya. Beliau meminta Penghulu Manap untuk menyediakan tempat tinggal sementara untuk Sultan.

Kemudian,Tunku Abdul Rahman, terus bergegas kembali ke rumahnya di Kulim dan menelefon rakannya, Abu Bakar Al-Idrus, yang merupakan seorang Inspektor Kesihatan Daerah dan meminta Abu Bakar untuk datang ke rumahnya. Tunku pun menjelaskan rancangannya kepada Abu Bakar, lalu meminta bantuan Abu Bakar untuk menyertai rancangan ini. Abu Bakar tidak langsung menentang idea Tunku dan bersetuju.

Keesokan paginya, Syed Omar menelefon Tunku, dan berkata bahawa konvoi diraja akan bertolak dari Alor Star pada pukul 7 pagi, dan Sultan akan berada di dalam kereta Rolls Royce bewarna kuning bersama Tunku Yahaya (Tunku Yahaya merupakan adik kepada Tunku Abdul Rahman), yang akan mengiringi Sultan.

Syed Omar menjelaskan lagi bahawa kereta Sultan akan mengikuti kereta Raja Muda. Seterusnya, dalam perjalanan mereka, terdapat satu persimpangan yang terletak di satu tempat yang bernama Kepala Batas, di mana jalannya menuju ke arah Timur ke Kulim yang terletak 12 batu dari situ.

Tunku, diikuti Syed Abu Bakar, memandu ke persimpangan tersebut dan meletakkan kereta beliau 50 kaki dari situ. Di persimpangan itu, terdapat satu pondok kecil yang kosong, Tunku dan Syed Abu Bakar tunggu di dalam pondok tersebut untuk mengelakkan diri daripada dilihat pihak polis dan tentera.

Mereka berdua memakai uniform askar, siap dengan topi tentera yang diperbuat daripada keluli.

Masa berlalu, dan dua buah kereta jip polis berlalu. Kedua-dua kereta jip tersebutlah merupakan ketua konvoi diraja. Pada masa itu, Tunku tidak sedar bahawa Komander Tentera British di Sungai Petani telah mengarahkan konvoi diraja untuk menjarakkan diri daripada kenderaan lain selama 2 minit untuk mengelakkan menjadi sasaran kapal pejuang Jepun. Hal ini demikian kerana, terdapat laporan bahawa kapal pejuang Jepun telah dilihat membuat rondaan di sekitar Utara Kedah.

Jikakalau arahan Komander ini tidak dilaksanakan, sudah tentu rancangan Tunku akan gagal.
Tunku dan Syed Abu Bakar menunggu lagi untuk ketibaan kereta Rolls Royce milik Sultan Kedah. Kereta seterusnya yang muncul ialah kereta milik penjawat awam, kemudian diikuti kereta milik Raja Muda Kedah, Tunku Badlishah.

Dua minit berlalu, akhirnya munculah kereta Rolls Royce bewarna kuning. Tunku cepat-cepat berlari ke tengah jalan, kemudian berdiri dengan tegak sambil mengangkat tangannya sebagai arahan untuk meminta pemandu kereta Rolls Royce tersebut untuk berhenti.

Tunku pun membuka pintu kereta tersebut dan memperkenalkan dirinya kepada Sultan Abdul Hamid sebagai anaknya. Beliau kemudian memberitahu Tunku Yahaya bahawa terdapat perubahan perancangan dan Sultan Abdul Halim perlu pergi ke Kulim.

Tunku menyuruh Syed Abu Bakar untuk memandu keretanya ke Kulim dan meminta pemandu kereta Rolls Royce untuk mengikuti Syed Abu Bakar. Tunku mengiringi ayahnya di dalam kereta Rolls Royce sepanjang perjalanan.

Setelah kesemua kereta milik konvoi diraja sampai di Butterworth, mereka terkejut kerana Sultan Kedah tidak sampai lagi. Mereka juga menjadi semakin risau kerana mereka ternampak beberapa kapal pejuang Jepun yang tidak jauh dari situ. Mereka membuat keputusan untuk bergerak ke Pulau Pinang dahulu sebelum mencari lokasi Sultan Kedah.

Tunku membawa ayahnya ke rumahnya. Sultan Abdul Hamid pernah melawati Tunku sebelum ini, jadi baginda tidak ada masalah semasa duduk di rumah Tunku.

Setelah membuatkan ayahnya selesa di rumah, Tunku pun mengaku kepada ayahnya bahawa dia telah menipu tentang perubahan dalam perancangan. Tunku kemudian memberitahu ayahnya bahawa beliau percaya yang baginda Sultan sendiri ingin tinggal di Kedah bersama rakyatnya dalam masa yang susah ini.

Sultan mengangguk sebagai tanda bersetuju dengan pendapat Tunku.

Setelah Raja Muda Tunku Badlishah sampai ke Pulau Pinang, beliau menelefon Polis Dearah Kulim untuk melaporkan kehilangan Sultan Kedah. Polis pun memberitahu kepada Raja Muda bahawa Sultan Abdul Hamid tidak hilang, tetapi selamat di rumah Tunku di Kulim. Raja Muda berasa terkejut, lalu menelefon Tunku Abdul Rahman, dan menyuruhnya untuk membawa Sultan ke Pulau Pinang pada masa itu juga.

Tunku kemudian menjawab balik:
“Saya tidak akan berbuat begitu. Jika kamu ingin memindahkan Tuanku Sultan dari sini, kamu perlu melangkah mayat saya dahulu”.

Raja Muda berasa amat marah, suaranya bertukar dan menjadi garang. Raja Muda pun berkata:

“PUTRA, KAMU TELAH MELAKUKAN JENAYAH YANG PALING TERUK! KAMU PENDERHAKA KEPADA RAJA KITA! SEBAGAI RAJA MUDA, SAYA TIADA PILIHAN TETAPI UNTUK MENGARAHKAN KAMU DITANGKAP DAN DITEMBAK PADA PUKUL 4 PETANG HARI INI! KAMU TUNGGU DI PEJABAT KAMU, ARAHAN SAYA AKAN DILAKSANAKAN DI SANA JUGA!”
*Talian diputuskan*

Tunku, tidak memberitahu perbualan yang berlaku di antara dia dan Raja Muda kepada isterinya mahupun ayahnya. Selepas makan tengah hari, Tunku meminta permohonan ayahnya untuk membawa baginda ke Sidim.

Seperti yang sebelum ini, Sultan tidak berkata apa-apa dan cuma mengangguk sebagai tanda setuju.
Sultan bersama-sama Tunku Yahaya diiringi Tunku Abdul Rahman menuju ke Kampung Sidim.
Penghulu Manap telah mengumpulkan semua pemuda kampung di hadapan rumahnya. Semua pemuda pada masa itu membawa tombak, keris, parang; satu atau dua orang telah membawa senapang.

Apabila mereka sampai, Tunku keluar daripada keretanya, beliau diikuti Penghulu Manap dan membuka pintu kereta Rolls Royce Sultan. Mereka berdua mengangkat tangan mereka dalam keadaan sembah, Tunku pun berkata, “Ampun Tuanku, ini ialah Penghulu Kampung Sidim, Penghulu Manap namanya. Patik memohon Tuanku duduk di rumah ini untuk satu atau dua hari sahaja sehinggalah serangan tentera Jepun berakhir”.

Selepas Sultan Abdul Hamid memasuki rumah tersebut dan menjadikan dirinya selesa, Tunku keluar dari rumah itu dan berkata kepada semua penduduk kampung yang hadir bahawa tentera Jepun telah menyerang Kedah dan telah berjaya menduduki Alor Setar. Dia mengucapkan terima kasih kepada mereka semua yang sudi membantu dan beliau meminta mereka untuk melindungi Sultan dengan nyawa mereka sendiri jika perlu.

Kemudian, Tunku pulang ke rumahnya di Kulim. Setelah sampai ke rumahnya, Syed Abu Bakar meluru ke arahnya dan memberitahu Tunku bahawa pihak polis telah diarah oleh Raja Muda untuk menembak Tunku di pejabatnya pada pukul 4 petang hari itu.

Tunku bertanya kepada Syed Abu Bakar jika isterinya tahu akan berita tersebut, Syed Abu Bakar pun berkata bahawa dia tidak pasti. Tunku pun meminta Syed Abu Bakar untuk tinggal bersama-sama isterinya, tanpa berkata apa-apa lagi, Tunku memandu ke pejabatnya.

Tunku disambut oleh orang ramai di pejabatnya. Kebanyakan mereka terdiri daripada orang Melayu, saudara mara dan rakan-rakan terdekat.

Tunku pun berkata,”Terima kasih kepada semua yang datang ke sini pada hari ini. Saya bukan seorang pengkhianat. Saya telah membantu Sultan kita tinggal di sini bersama rakyatnya. Baginda akan lebih selamat tinggal di Sidim berbanding di Pulau Pinang. Kita mesti bersabar. Apa yang dikehendaki Tuhan, akan berlaku”.

Selepas itu, Tunku memasuki pejabatnya seorang diri dan duduk di kerusinya. Ia hanya pukul 3.30 petang pada masa itu.

Tiba-tiba, pada pukul 3.45 petang, Raja Muda telah menelefon Tunku. Kali ini , suara Raja Muda semasa bercakap dengan Tunku bukan lagi garang, tetapi dalam keadaan ketakutan.

Raja Muda berkata bahawa tentera udara Jepun telah mula mengebom Pulau Pinang. Baginda berkata lagi bahawa, setelah pengeboman Jepun tamat, baginda akan menuju ke Kulim. Baginda berkata lagi bahawa arahan yang telah diberikan sebelum ini kepada pihak polis untuk menembak Tunku akan dibatalkan. Baginda juga meminta Tunku untuk menyediakan tempat penginapan sementara untuk keluarga baginda.

Tunku pun menjawab balik dengan tenang, sopan dan formal, “Titah Tuanku akan dilaksanakan”.
Berita pengeboman Pulau Pinang tersebar dengan cepat. Ramai orang awam telah mati akibat pengeboman tentera udara Jepun. Pada petang itu juga, Raja Muda dan keluarganya telah sampai ke Kulim dan menginap di rumah Tunku. Walaupun mereka selamat, mereka kelihatan takut dan masih berada dalam keadaan trauma.

Keesokan paginya, mereka berpindah ke Sidim. Semasa mereka di Sidim, tentera udara Jepun telah melancarkan satu lagi pengeboman secara besar-besaran ke atas Pulau Pinang. Beratus-ratus orang awam yang tidak berdosa telah terbunuh dalam pengeboman tersebut.

Ternyata rancangan penculikan Sultan Kedah oleh Tunku rupa-rupanya satu tindakan yang bijak.
Bayangkan jika rancangan ini tidak akan dilaksanakan oleh Tunku Abdul Rahman? Agaknya apa yang akan jadi?

--------------------------------
Sumber:
1) TUNKU, A Pictorial Biography by Tan Sri Dato Mubin Sheppard
2) Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, his life journey leading to the declaration of independence (1903-1957) by E.Yu

Syeikh Nuruddin dan Malaysia



بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Sebagai putra Indonesia, nama KH Muhammad Nuruddin Al-Banjari mungkin belum begitu dikenal oleh kaum Muslimin negeri ini. Tapi, di negeri tetangga, Malaysia, nama dia sangat dikenal dan kesohor. Bahkan umat Islam di sana memberinya gelar syaikh, sebuah gelar kehormatan bagi seorang ulama.
Syaikh Nuruddin, begitu ia biasa dipanggil di Malaysia, adalah seorang ulama yang sangat dihormati dan selalu ditunggu-tunggu tausyiahnya oleh kaum Muslim di sana. Setiap mengisi ceramah, ribuan jamaah setia mendengarkannya. Isi ceramahnya pun banyak dibukukan dan di-CD (compact disk)-kan, yang kemudian beredar di internet.

“Saya berdakwah di Malaysia sejak tahun 1998,” jawabnya, ketika ditanya kapan mulai berdakwah di negeri tetangga tersebut.

Sebelumnya, dari tahun 1990 ia sudah membina para mahasiswa Malaysia yang kuliah di Al-Azhar, Mesir. Majelis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin, sebuah majelis ilmu yang didirikannya di Mesir, banyak diminati oleh mahasiswa dari Malaysia, Thailand, dan Indonesia asal Aceh. Para mahasiswa, selain menimba ilmu di Universitas Al-Azhar, juga mengaji ke majelis taklim itu untuk menambah dan memperdalam ilmunya. Dari situlah kemudian Nuruddin diminta oleh beberapa tokoh Muslim Malaysia untuk berdakwah di negerinya.

Ia berdakwah, antara lain, di Kelantan, Kuala Lumpur, Kedah, Perak, dan Penang. Bahkan di Thailand, khususnya di Dala, Thailand Selatan, ia dibuatkan sebuah pesantren yang diberi nama Nuruddin. “Tapi karena faktor keamanan, saya tidak bisa rutin ke Dala. Dulu tiap 4 bulan sekali saya ke sana,” jelasnya. Sedang jadwal dakwahnya di Malaysia bisa sewaktu-waktu dilakukan sesuai permintaan dari sana.

Kepada wartawan majalah Suara Hidayatullah Thariq dan Ibnu Syafaat, pendiri pesantren Az-Zein, Bogor, Jawa Barat, ini berbicara banyak tentang aktifitasnya berdakwah di Malaysia, serta pentingnya sanad dan belajar secara talaqqi yang kini mulai banyak ditinggalkan orang.

Perbincangan dilakukan di pesantrenya Az-Zein, di kawasan Ciampea, Bogor, Jawa Barat, setelah shalat Jum’at.

Bagaimana ceritanya, Ustad aktif berdakwah di Malaysia?

Sewaktu di Mesir saya sudah membina para mahasiswa dari Malaysia yang kuliah di Al-Azhar. Dari situlah kemudian beberapa dari mereka meminta saya berdakwah di negerinya. Alhamdulillah, dakwah saya diterima baik oleh umat Islam di sana.

Mengapa malah mahasiswa dari Malaysia yang banyak mengaji ke Ustad, bukan dari Indonesia?
Sebenarnya, selain dari Malaysia, ada juga dari Thailand dan dari Indonesia asal Aceh. Tapi, jumlah mereka tidak sebesar dari Malaysia. Model pengajian saya berbentuk talaqqi (langsung dibawah bimbingan seorang guru). Pengajian seperti ini banyak diminati para mahasiswa dari Malaysia.

Mereka mengaji ke saya untuk mendapatkan ilmu alat. Memang saya akui, dalam hal ini mahasiswa Malaysia lemah dibanding mahasiswa lain seperti dari Indonesia. Namun, mereka punya kelebihan lain, yaitu serius dan tekun mengaji.

Bagaimana dengan mahasiswa Indonesia yang di sana?

Mahasiswa dari Indonesia lebih senang membuat seminar dan melakukan bedah kitab. Mereka lebih senang dengan sebuah forum yang ada perdebatannya. Sedang dari sisi amaliahnya kurang menonjol. Berbeda dengan mahasiswa Malaysia, jika mendapat pelajaran langsung diterima dan diamalkan. Kalau dibilang sesuatu itu haram ya mereka terima. Makruh, ya makruh. Tidak di otak-atik lagi. Sedang mahasiswa Indonesia tidak seperti itu. Mereka masih memperdebatkan. Mungkin ini karena pengaruh pemikiran Jaringan Islam Liberal (JIL), sekuler, dan lain-lain.

Karena itulah, saya lebih senang mengajar mahasiswa Malaysia. Sebab, sebagai seorang murabbi (guru), saya ingin ilmu yang saya miliki bisa bersambung. Nah, ini sulit kalau dengan mahasiswa Indonesia. Mereka kurang minat dengan pengajian talaqqi. Paling-paling hanya beberapa orang saja yang senang dengan pengajian sepert ini.

Saya pernah mengadakan pengajian di kelompok studi Wali Songo di Nasr City, tapi tidak ada respon yang bagus dari mahasiswa Indonesia. Kalau diajak mengaji kitab, mereka kurang merespon dengan baik, tapi jika diajak bedah kitab dan diskusi, mereka ramai-ramai menghadiri kegiatan tersebut. Inilah yang membedakan dengan mahasiswa Malaysia yang lebih suka mengaji daripada berdebat.

Apakah hal itu memiliki pengaruh?

Iya. Faktanya, mahasisiwa Indonesia banyak yang menonjol dari segi pengetahuan tapi lemah dari segi amal. Karena yang menonjol pengetahuannya, maka lebih banyak yang senang menjadi orang yang diakui perannya di masyarakat. Padahal ini bisa menimbulkan persaingan demi merebutkan peran tersebut.

Maksudnya?

Dalam kehidupan sehari-hari, bisa kita saksikan dampak dari itu semua. Misalkan dalam berpolitik saja, masing-masing aktifis Islam mendirikan partai. Ada sekitar 12 partai Islam yang berdiri di negeri ini. Ini karena masing-masing tokoh partai merasa ilmunya lebih dibanding yang lain sehingga semuanya ingin berperanan.

Sedang di Malaysia cukup satu partai Islam saja, yaitu PAS, yang sekarang bersama Barisan Alternatif menguasai 4 wilayah. Hal ini akan sulit diwujudkan di Indonesia dengan banyaknya partai Islam tersebut.

Banyak kader-keder PAS yang menjadi murid Ustadz di Mesir, apakah Ustadz memiliki hubungan khusus dengan partai Islam ini?

Hubungan khusus tidak. Kegiatan saya di sana bersifat keagamaan saja. Memang saya ada pengajian di Kedah, markasnya PAS. Pengajian tersebut memang besar. Mungkin inilah kontribusi saya hingga hingga PAS menang. Saya bersama pengurus PAS secara intensif mengadakan kajian-kajian di berbagai tempat. Kebetulan pula tempat tinggal saya di Derang, Kedah, juga menjadi markasnya PAS.

Bagaimana sikap pemerintah dalam hal ini UMNO terhadap Ustadz?

Karena kegiatan dakwah saya banyak di wilayah PAS, sehingga saya dinilai oleh UMNO sebagai pendukung PAS. Bagi saya tidak ada masalah, memang kenyataannya yang menghadiri pengajian saya para simpatisan PAS. SUARA HDIAYATULLAH MEI 2008

Hilangnya Keberkahan Ilmu

KH Muhammad Nuruddin Al-Banjari dikenal sebagai ulama yang memiliki banyak sanad. Bukan hanya di bidang Hadits, tapi setiap kitab yang dipelajarinya, sanadnya bersambung kepada pengarang kitab tersebut. Dalam tradisi keilmuan Islam, sanad itu penting. “Menurut ulama salaf, sanad dianggap sebagai bagian dari agama sebagaimana dikatakan oleh Ibnu Al-Mubarok,” jelasnya.

Nuruddin punya banyak sanad, karena ia termasuk orang yang senang belajar secara talaqqi (langsung dibawah bimbingan seorang guru) kepada para ulama yang memiliki sanad.

Ada sekitar 35 ulama kenamaan yang pernah menjadi gurunya sewaktu ia belajar di Mekkah dan Mesir. Di antara ulama itu adalah Syeikh Al-Allamah Hasan Masshath yang mendapat gelar Syeiku-ul-ulama’ rahimahullah, Syeikh Al-Allamah Muhamad Yasin Al-Fadani rahimahullah yang mendapat julukan Syeikhul Hadits Wa Musnidud Dunya, Syeikh Ismail Usman Zien rahimahullah yang digelari Alfaqih Ad-Darrakah, Syeikh Abd. Karim Banjar hafizohullah, Syeikh Suhaili Al-Anfenani, As-Sayyed Mohd. Alwi Al-Maliki, Syeikh Said Al-Bakistani dan sebagainya.

Tradisi sanad itu sekarang ini oleh Nuruddin diakui lemah karena orang lebih senang belajar secara instant. Sedang belajar secara talaqqi itu memerlukan kesabaran tersendiri. “Sekarang ini maunya serba cepat dalam mencari ilmu,” katanya lagi.

Padahal, menurutnya, para ulama dulu sangat sabar mencari ilmu. Mereka rela berlama-lama belajar kepada seorang ulama sampai tamat. Bukan hanya itu, mereka juga harus mempersiapkan mental yang kuat ketika harus disuruh atau dibentak oleh sang guru. “Kalau anak sekarang dibentak langsung lari,” jelasnya.

Tradisi mencari ilmu dengan menjaga sanad sudah amat langka saat ini, bagaimana komentar Ustadz?

Sebenarnya tradisi itu masih ada di pesantren-pesantren kita. Hanya saja, para santri tidak menanyakan sanad kitab yang dipelajarinya. Mereka tidak peduli melalui siapa saja mendapatkan pengetahuan tentang kitab itu, hingga sampai kepada penulisnya.

Bisa juga karena si kiai tidak terlalu memperhatikan masalah itu. Atau mereka memang belum sempat mendapatkan ijazah tentang periwayatan kitab tersebut.

Di Indonesia, ulama yang memperhatikan sanad itu bisa dihitung jari. Apalagi setelah wafatnya Syeikh Yasin Al Fadani, sebagai seorang musnid. Setelah itu tidak ada lagi ijazah, yang dampaknya kita tidak tahu ilmu yang dipelajari sampai kepada siapa sanadnya.

Pengalaman Ustadz sendiri, dalam memperoleh sanad bagaimana?

Seingat saya, sewaktu belajar di Makkah tahun 80-an, saya mengkaji kitab dengan cara talaqqi, istilahnya dari kulit ke kulit (dari sampul awal hingga sampul akhir).

Nah, setelah itu kita diijazahi. Dengan begitu saya tahu membaca Shahih Al Bukhari dari guru saya, fulan bin fulan, hingga terus sampai kepada Imam Al Bukhari.

Apa sebenarnya fungsi dari sanad sendiri?

Ini terkait dengan masalah tradisi para ulama salaf ketika hendak memberi syarah (komentar) terhadap sebuah Hadits. Kita harus tahu siapa orang yang mensyarah Hadits, atau khasiyah (catatan kaki). Sebab banyak orang bisa memahami sebuah Hadits tapi tidak bisa mengungkapkan dan tidak tepat memaknainya. Inilah sebagian manfaat, min fawaidi at talaqi, supaya kita memaknai hadits itu tepat, walau tidak dijamin 100 persen.

Tapi insya Allah dengan talaqqi pemahaman kita tidak akan lepas dari maksud dan tujuan penulis. Jadi bisa kita katakan al haqiqah ala ma’na shohih.

Kalau begitu, apa dampak negatif jika belajar tanpa didampingi seoarang guru?

Kalau dulu, yang namanya syeikh takharuj, amat menentukan sekali. Dari periwayatan ilmunya bisa diketahui sejauh mana pemahamannya. Akan tetapi jika belajar melalui majalah, internet, CD, atau televisi, sulit diukur pemahamannya. Tapi mereka sudah berani berfatwa sehingga sekan-akan ia siap menjawab semua masalah dalam satu waktu.

Di Indonesia banyak orang-orang terlalu berani berfatwa. Ini berbeda dengan tradisi para salafuna as shalih. Jika ada pertanyaan, maka masing-masing saling menunjuk. Bukan karana tidak mengerti, akan tetapi mereka amat hati-hati. Sebab, jangan-jangan ada yang lebih pandai dan lebih berilmu. Lha kita sekarang hubbu tashadur, pingin berada di depan. Kadang-kadang hal-hal yang di luar bidangnya sudah berani berfatwa.

Apa akibat bagi orang yang bukan bidangnya tapi sudah berani berfatwa?

Dalam sebuah Hadits yang diriwayatkan oleh Sayidina Ibnu Umar disebutkan bahwa orang yang paling berani mengeluarkan fatwa adalah orang yang menjerumuskan diri ke neraka jahanam. Ajra’ukum ala al fatwa, ajra’ukum ala nari jahanam. Oleh karena itu, para sahabat saling tadafuk (mempersilakan yang lain) dalam fatwa.

Kalau dalam fatwa mereka seperti itu, tapi kalau dalam ibadah mereka akan berlomba-lomba. Jika masalah fatwa, mereka ayakfihi ghoiruhu (menyukupkan dengan orang lain). Misalkan, Ibnu Abi Laila bertanya kepada Abu Hanifah, tapi beliau menyuruh orang tersebut bertanya kepada Zufar. Oleh Zufar disuruh tanya kepada Sofyan At Tsauri. At Tsauri menyuruh bertanya kepada Abu Hanifah.

Akhlak seperti ini sudah sedikit di negeri ini. Banyak orang yang dari segi usia, ilmu, dan pengalaman masih muda, tapi sudah berani berfatwa. Bukan hanya itu, ia juga seenaknya memvonis orang lain mubtadi’ (orang yang berbuat bid’ah), dhaal (sesat) dan lain-lain. Padahal mencela mukmin itu fasiq, apalagi mengkafirkan. Anehnya yang ia sesatkan itu masih dalam batas khilafiah.

Bagaimana pengalaman Ustadz berguru kepada beberapa ulama di Mesir?

Kalau di Mesir biasanya masyayikh yang pakai jubbah yang mengalami belajar secara talaqqi kepada para masayikh sebelumnya di masjid Al Azhar, yang dinamakan al jami’ bukan al jami’ah. Syaikh Muntashir pada waktu itu kalau mengajar tafsir hanya membawa mushaf saja, tidak pernah pakai kitab. Demikian juga Syeikh Sya’rawi tidak pegang al-Qur’an. Orang yang mengajilah yang membawa al-Qur’an. Beliau-beliau ini tidak membawa tafsir karena sudah hafal.

Bagi orang yang tidak pernah talaqqi, dia tidak akan merasakan pancaran nur saat bertemu dengan masyayikh. Ada kiai yang menyuruh baca sekali, dua kali, dan tiga kali, tapi dia tidak menerangkan. Nah, kadang tanpa keterangan itu santri bisa paham sendiri.

Bagaimana Ustadz melihat para pencari ilmu saat ini?

Adab mahasiswa terhadap para dosen sudah tidak ada. Ijlal (memuliakan) masyayih juga tidak ada. Juga penghargaan terhadap karya dan penulis para ulama tidak ada. Itu yang kita rasakan.

Pada jaman saya di Mesir, sudah ada mahasisiwa yang meminta dosennya berhenti, “duktur kifayah ba’ah, dza sa’atain kholas “ (Pak dosen, sudah cukup. Ini sudah dua jam, kapan berhentinya!). Inilah yang menyebabkan faktor keberkahan ilmu itu lenyap.

Jadi, keberkahan ilmu itu tidak diindikasikan dari bisa menulis, ceramah, atau terjun ke masyarakat. Kalau sekadar itu siapa saja bisa melakukannya. Akan tetapi yang namanya keberkahan ilmu itu berhubungan dengan kehidupan. Ia betul-betul mengawal perjalanan hidup.

Jadi, sebelum menyuruh, kita harus sudah disuruh dan mengerjakan. Sebelum melarang, kita harus sudah tinggalkan. Inilah namanya dakwah bil hal yang pengaruhnya cukup kuat.

Kadang ada sebuah masalah yang sudah dijelaskan, dikupas dengan tuntas, tapi tidak berdampak apa-apa. Orang berbicara tasawuf, tapi ia meninggalkan tasawuf .

Lain hal dengan ulama-ulama terdahulu. Kadang hanya dijelaskan dan disuruh baca. Ini yang saya rasakan dengan Syaikh Isamil, Syaikh Yasin, dan Syaikh Hasan Masyat yang tidak sama mengajarnya dan sedikit penjelasanya. Tapi alhamdulillah, kawan-kawan yang di Makkah semuanya menjadi kiai, khususnya yang berada di Madura.

Apakah bisa dikatakan bahwa hanya bertemu dengan guru sudah membantu sebuah pamahaman?

Sering kali kita belum bertanya ternyata sudah mendapat jawaban. Ada yang ingin kita tanyakan tentang malabis (masalah pakaian), adab naum, adab al aql (makan), adab al masyi (berjalan), jilsah (duduk), atau ibadah. Kadang kita sudah mempersiapkan pertanyaan-pertanyaan, akan tetapi dengan duduk saja sudah memahami keterangan guru. Saya rasa sudah jarang ada ulama yang memiliki ittishal ruhi (hubungan ruh), itishal batin (hubungan batin), dan mampu memperolah jawaban pertanyaan-pertanyaannya tanpa harus bertanya terlebih dahulu.

Siapa contohnya?

Contohnya, Syaikh Abu Hasan Ali An Nadawi. Ia tergolong murid paling bebal dan susah memahami sesuatu. Suatu ketika kebetulan orangtua guru beliau sakit sehingga pengajian hendak diliburkan. Melihat hal itu Syeikh Abu Hasan berkata kepada gurunya, ”Syeikh ngajar saja, biar persoalan orangtua saya yang nangani.”

Akhirnya Abu Hasan ini yang merawat orangtua gurunya. Di saat pengajian selesai dan si guru masuk ruangan, ia melihat Abu Hasan membersihkan kotoran orangtuanya yang sedang buang air. Akhirnya si Syaikh meneteskan air mata dan mengucapkan barakallah fik (semoga Allah memberkatimu) dan mendoakannya.

Akhirnya, seperti diceritakan sendiri oleh Syeikh Abu Hasan Ali An Nadawi bahwa sejak itu pikirannya menjadi terbuka, sehingga para ulama Mesir terkagum-kagum dengan tulisan An Nadwadi dan karya-karyanya. Padahal beliau masih berumur 19 tahun. Di antaranya yang kagum adalah Syeikh Yusuf Qaradhawi, As Sya’rawi, dan Sayyid Qutub.

Orangtua biasanya kasihan dengan kesehatan fisik kita. Tapi guru itu kasihan dengan ilmu kita. Sehingga kalau kita belajar dengan seorang guru, maka ilmu akan lebih mudah diserap dan berdampak.

Ilmu terserap tidak hanya karena pengajian kita, tapi doa dan munajat para guru. Dalam buku-buku ulama klasik biasanya tertulis, i’lam hadaniya Allah wa iyakum (ketahuilah, semoga Allah memberi hidayah kepada saya dan diri kalian). Itu doa untuk pembaca kitab. Nah, mana ada majalah yang seperti itu?

Apakah talaqqi terlalu susah, sehingga banyak yang lari dengan membaca buku sendiri?

Tak susah juga, mungkin karena para masyayih sekarang tidak ada waktu untuk meluangkan diri mengajar dengan tradisi seperti itu. Yang bisa seperti itu biasanya kiai-kiai zuhud, yang merasa cukup dengan keadaan apa adanya. Sedang bagi kiai yang hidupnya harus menyesuaikan keadaan, tidak ada waktu untuk itu.

Masayikh–masayikh ana (saya) di Mekkah itu keperluannya sudah dipenuhi. Sehingga mereka tidak hanya menyumbangkan ilmu, tapi juga materi. Ngaji di sana digaji, bagaimana tak betah? Kalau pas zakat setiap guru memberi 500 real. Kalau lima guru saja sudah hampir 3.000 real atau Rp 7 juta. Nah, sekarang mana ada masyayikh seperti itu.

Sekarang malah sebaliknya, santri yang dikuras. Jadi sudah susah ditemukan seorang syeikh yang memiliki waktu untuk talaqqi, padahal kalau dulu sampai imla’ hadits.

Imam Yahya Ibnu Ma’in itu punya harta besarnya satu milyar dirham. Semuanya diinfaqkan untuk mencari ilmu, hingga sandal saja tidak punya. Jadi dulu duit dihabiskan untuk ilmu, kalau sekarang sebaliknya, ilmu untuk cari uang. SUARA HIDAYATULLAH MEI 2008

Mengharamkan Cangkok Organ dan Rokok

Nuruddin lahir di desa Harus, Amuntai, Kalimantan Selatan, pada 1 September 1960. Ia anak ketiga dari tujuh bersaudara, dari sebuah keluarga yang taat beragama. Ibunya, Hajjah Rahmah binti Haji Muhammad Sobri adalah puteri seorang ulama besar di Kalimantan Selatan.

Pendidikan dasarnya dilalui di kampung Harus. Kemudian pada tahun 1974 belajar di pondok pesantren Normal Islam. Belum sempat tamat, seluruh keluarganya berhijrah ke tanah suci Makkah. Akhirnya ia melanjutkan pendidikannya di Madrasah Shaulathiah, Mekkah.

Ketika masih dibangku aliyah (SMA), ia sudah mengajarkan kitab Qatrunnada, Fathul Mu’in, ‘Umdatussalik, Bidayatul Hidayah dan lain-lain kepada para pelajar dari Indonesia yang bermukim di Mekkah. Sejak menjadi pelajar, ia dikenal sebagai murid yang serius belajar. Hampir semua ulama di Mekkah ia datangai untuk menimba ilmunya. Ada sekitar 35-an ulama kenamaan di Makkah dan sekitarnya yang pernah menjadi gurunya.

Tamat dari madrasah tahun 1982 dengan nilai mumtaz, tahun berikutnya, ia melanjutkan pendidikannya di Universitas al-Azhar asy-Syarif dalam bidang syariah hingga mendapat gelar sarjana muda. Kemudian, meneruskan ke Ma’had ‘Ali Liddirasat al Islamiah di Zamalik sehingga memperolehi diploma “Dirasat ‘Ulya” pada tahun 1990.

Lulus dari situ ia kemudian berdakwah di kalangan pelajar yang datang dari Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Thailand, yang menuntut ilmu di Universitas al Azhar.

Selain akif mengisi kajian, ia juga produktif menulis buku. Karyanya sudah mencapai 50 buah yang rata-rata ditulis dalam bahasa Arab. Sebut saja misalkan Al Ikhathah bi Ahammi Masail Al Haidh wa Al Istikhadhah, yang membahas masalah haidh dan istikhadhah. Juga Ikhtishar Manaqib Al Imam As Syafi’I lil Imam Al Baihaqi, Ta’liq (komentar) Bustan Al ‘Arifin Imam Nawawi, serta Tahqiq (studi manuskrip), Iqamatu Al Hujjah, ala ana Al Iktsar fi At Ta’abbud Laisa bi Bid’ah, karya Imam Laknawi.

Selain berhubungan dengan karya para ulama klasik, karyanya juga ada yang mengkaji beberapa masalah kontemporer. Misalkan, dalam kitabnya berjudul Adillah Tahrimi Naqli Al A’dha’ Al Adamiyah (Dalil-dalil Haramnya Transplantasi Organ Tubuh Manusia). Buku ini ditulis di Kairo pada tahun 1995. Dalam buku tersebut disebutkan bahwa masalah transplantasi (pencangkokan organ tubuh) adalah masalah khilaf.

Selain ada yang melarang pencangkokan aorgan tubuh, banyak pula ulama yang membolehkannya, seperti Syeikh Jadd Al Haq, Syeikh Athiyah Shaqar, Dr. Ahmad Umar Hasyim. Ketiga-tiganya adalah gurunya. Adapun ulama yang membolehkan namun dengan syarat bahwa hal itu tidak membahayakan bagi pendonor dan bermanfaat bagi pasien adalah Dr. Al Qaradhawi dan Dr. Thantawi. Jika tidak memenuhi syarat itu, semuanya sepakat tidak membolehkan.

“Saya cenderung mengikuti ulama yang tidak membolehkan secara mutlak, seperti Syeikh Abi Fadhl Muhammad bin As Shidiq Al Gumari, Dr. As Salam As Sukri, dan lain-lain,” jelasnya.

Salah satu dalil yang digunakan dalam pengharaman ini adalah ijma’. Kiai yang terlihat enerjik ini menyebutkan bahwa para fuqaha tidak ada perselisihan atas larangan memanfaatkan bagian tubuh dari manusia. “Ijma ini disebutkan dalam Al Maratib Al Ijma’ oleh Ibnu Hazm juga An Nawai dalam Al Majmu,” terangnya lagi.

Disamping masalah pencangkokan organ tubuh, masalah kontemporer yang tak luput dari perhatiannya adalah hukum rokok, ditinjau dari dalil-dalil syar’i. Dalam masalah ini, dengan tegas ia menyatakan bahwa merokok adalah haram. Dalam buku yang berjudul Ifadah Al Ikhwan bi Adillah Tahrim Syarb Ad Dukhan, ia menjelaskan dalil-dalil yang dijadikan pijakan, disertai dengan hasil penelitaian para ilmuan tentang bahaya rokok.

Murid Syeikh Yasin Al Fadani –ulama yang memiliki periwayatan hingga Ibnu Hajar Al Atqalani, para penulis Sunan Empat, hingga Al Bukhari– ini menyatakan bahwa salah satu penyebab kelaparan di dunia ini adalah karena rokok. “Ratusan miliar dolar menguap tiap tahun,” terangnya.

Menurutnya, kerugian justru datang dari penanaman tembakau. Akibatnya, banyak lahan yang dipakai menanam tembakau daripada menanam bahan-bahan makanan.

Pengolahan tembakau pun menurutnya memerlukan biaya yang tidak murah. “Para karyawan yang bekerja di pabrik rokok itu sia-sia usahanya, karena melakukan aktifitas yang tidak berguna,” katanya mantap.

Seandainya aktifitas mereka dipindah ke industri bahan makanan, niscaya itu lebih baik dan bermanfaat. Belum lagi, perawatan penyakit yang disebabkan oleh aktifitas merokok, sehingga banyak tenaga produktif yang berkurang karena sebagian dari mereka sakit dan meninggal akibat nikotin.

“Dari sinilah, bisa dijawab, darimana asalnya kelaparan dan kekuarangan pangan?” katanya berargumen tentang madharat rokok dilihat dari berbagai aspek.

Adapun dalil-dalil tentang nash, beliau berpijak dengan beberapa ayat, salah satunya adalah Al Baqarah 95, yang artinya, ”Dan janganlah kalian mencampakkan diri dalam kebinasaan”. Merokok, menurut peneliatan ilmiah menyebabkan penyakit yang bisa berujung kepada kematian. “Oleh karena itu menghisapnya termasuk perbuatan yang dilarang, karena menjerumuskan diri kepada kecelakaan,” jelasnya.

Disamping menunjukkan dalil, ia juga merujuk pendapat para ulama tentang haramnya merokok. Salah satunya adalah fatwa gurunya Prof. Dr. Abdu Shabur Sahin, salah satu ulama Mesir, yang menyatakan bahwa merokok termasuk kabirah jarimah (tindak kejahatan berat). Karena, ketika seorang merokok, maka otomatis asap racunnya menggangu mereka yang berada di sekitar, seperti para wanita, anak-anak, bahkan janin yang tidak berdosa, serta menyebabkan orang lain ikut-ikutan merokok.

“Kalau sekedar membunuh diri, cukuplah dirinya sendiri. Akan tetapi perokok juga mengajak yang lain untuk celaka bersamanya,” katanya menukil perkataan gurunya. SUARA HIDAYATULLAH MEI 2008