Teringat lapan tahun lepas. Satu pagi, lepas subuh. Ada seorang parent call sambil menangis, beritahu anaknya liat nak solat (solat hujung waktu), nakal. Minta nasihatkan anaknya di kelas. Sampai di kelas, anaknya tidur di satu bilik, tak nak layan walau kawan² dan guru tariknya ke kelas. Bila tengok semua usaha keras dan pujukan yang lain gagal. Kita biarkan sajalah. Just doa dalam hati. Beri ruang dia bersendiri. Tidak lama, waktu kelas dah mula, tiba² pelajar tadi masuk kelas dan mula join sekali belajar, bila tiada yang paksa.
.
Waktu nak balik ardul kinanah. Ayahnya minta bawakan dia sekali. Kira jadi mandub-lah. Di sana saudaranya dah aturkan sebuah pusat pembelajaran. Setelah salam keluarga, urus check-in dan lalu imigresen. Ajak dia lepak² dekat kedai, kawasan terminal berlepas. Lama bergaul sepanjang perjalanan. Rasanya dia taklah senakal mana. Rasional budaknya, pandai bergaul dan understanding. Sampai sana, selepas hantar kepada saudaranya. Kami berpisah.
.
Beberapa tahun lepas tu. Singgah semayang di satu surau, sebuah sekolah agama. Baca di notice board, senarai pimpinan pelajar. Tiba² perasan satu nama, namanya, sebagai ketua pelajar.
.
Teringat berbual dengan seorang rodong. Katanya. Nakal² budak lelaki ni, bila umur dah masuk atas 20-an nanti, dia akan mula sedar. Diapun dulu, memang kaki panjat pagar asrama. Budaya dulu, kalau pelajar fly, biasa mereka pergi Cyber Cafe main Counter Strike. Sekarang hebat orangnya. Solat jemaah masjid pun tak tinggal.
.
Baru ni pergi walimah seorang teman qorib. Jumpa ramailah rodong², bawa dan main dengan anak. Ada satu ketika, anak seorang rodong main tanah atau adakala baling batu, bapanya tegurlah jangan main. Tersenyum sorang. Sebab teringat masa asrama dulu. Ada yang curi penunu bunsen makmal, sebab nak rebus sosej dan buat maggi dekat asrama. Sekarang, boleh didik anak dengan baik, boleh ajar mana betul dan mana salah. Ada ketika yang lain. Ziarah seorang rodong di tempatnya kerja, tunggu sekejap sebab tengok rodong tengah solat di stor. Sejuk hati, teringat kenakalannya waktu muda. Sekarang solat tak tinggal. Dah jadi usahawan berjaya. Siap ada rangkaian kedai lagi.
.
Teringat kata² Ustazah Pesah (SMA al-Ihsan) lebih kurang 15 tahun lalu. "Ustazah tau, budak muda ni selalu rasa dia betul dan orang lain salah". Sambil pandang muka kami sorang-sorang dalam kelas.
.
Teringat pesan guru, ilmu kena belajar, cara nak sampaikan ilmu juga perlu belajar. Imam Hasan al-Banna pernah nak hukum anaknya atas satu kesalahan, Saiful Islam tak silap. Waktu itu ada tetamu yang datang. Jadi dia panggil anaknya ke tempat tersorok. Lalu dia minta anaknya tadahkan tapak kaki, lalu Imam Hasan al-Banna ketuk dengan lidi. Kakaknya gelak, sebab memang tak sakitlah dan kelakar. Tapi sampai ke sudah nilai tarbiah yang Imam Hasan al-Banna terapkan tu, melekat dalam sanubari anak²-nya.
.
Teringat luahan Syeikh Rohimuddin. Tidak sedikit anak para Kiyai yang tidak mengikut jejak mereka. Padahal muridnya pula alim². Kerana Pak Kiyai itu terlalu fokus mendidik, melentur dan mengasuh murid²-nya, sehingga terlupa kepada anak²-nya sendiri.
.
Pesan Ustaz Ebit Lew, nak didik keluarga, kena selalu buat majlis ta'lim dalam rumah. Perlu hidupkan dengan amalan sunnah. Teringat seorang pelajar. Waktu itu masa dah suntuk, tapi dia tetap nak kejar markah yabg hanya 1-2% dari 100%. Cakap kepadanya, berapa peratus sahaja dari carring mark, tak beri kesan sangat pada markah keseluruhan. Bulat matanya memandang, sambil berkata.
.
"Ustaz. Mak saya pesan.. Jangan tinggalkan peluang walau kecil" (lebih kurang. tapi ayatnya lagi sedap).
"Oh.. Okey".
.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم " كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ
.
Maksudnya: Setiap anak yang dilahirkan itu, dalam keadaan fitrah (suci bersih), kedua ibu bapa nya lah yang mencorakkannya menjadi yahudi atau nasrani atau majusi. (Hadis riwayat Bukhari)