Khamis, 10 Mac 2011

Titik Pertemuan [via etisalat]

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Bermula Penulisan
Saya teringat kata2 Ustaz Zulfaisol semasa Dauroh Kitab Waraqot(usul fiqh) karangan Imam Juwaini atau lbih dikenali sebagai Imamul Haramain, Ada bberapa pendapat yg mengisahkan kenapa beliau d'kenali sebagai Al-imamul Haramain. Antranya lantaran beliau prnah menjadi Imam di Kota Makkah &Madinah, ada juga pendpat yg menyatakn beliau pernah menjadi Imam d'kedua2 tempat dlm satu wAktu, ia... Mungkin lantaran waktu solat yg berbeza antara Makkah &Madinah menjadikan pendapat ini ada logiknya.. Namun bleh jadi juga sebagai satu anugerah 'karamah' oleh Allah kpd Imam Juwaini.


'ala kulli hal... Ustz Zulfaisol ada menyandarkan kpd nasihat Ulama soal beberapa adab yang patut dijaga oleh seseorang yang ingin menulis.. Pertama mestilah dimulai dengan basmalah, ke-2 hamdalah & ke-3 Solla a'la Rosulillah... ianya adalah kesimpulan yang telah disarankan oleh nas, namun jika kita dapati ada antara karangan Ulama yang tidak dimulai dengan ketiga2 perkara ini... Hati mesti sangka baik (husnu zon)...Mungkin Syeikh sudah baca dalam hati @terlupa nak letak.. Mungkin juga ada pendapat yg lain.
Petang ini agak segar sikit kerana baru setelkan rak buku, namun tiba2 hati tertarik untuk berbicara mengenai satu perkara.. Bukan sebagai seorang pengkritik ataupun juri.. Tapi bolehlah kalau nak digelar sebagai Peguambela tidak rasmi.
Banyak persoalan yang timbul berkaitan Sahabt2 talaqqi d'Mesir ini, Mungkin lantaran jumlah mereka yang aktif berkomentar melalui fb/media cyber &mreka yg terkehadapn dalam menjawab agak kurang...maka persoalan ini hanya tinggal soalan &lebih teruk bila ianya menjdi kanser fitnah kepada Sahabat2 talaqqi... Saya tidak kata KANSER FITNAH itu benar...cuma saya cukup2 takut kalau ia benar2 terjadi.


SAHABAT TALAQQI Aktif BERMASYARAKAT,baru2 ini semasa Program WARDAH anjurn BKAN Pahang.. Saya agak kagum dengan seorang ustaz ini. Ustaz ini memang agak terkenal dikalangan Pelajar2 Pahang sebagai seorang yang kuat mengaji(tadah ilmu/talaqqi), bagi menjayakan majlis ini... Beliau bekerja semalaman tanpa henti, dari petangnya sampi ke Subuh(apa yang dapat saya perhati), Apa yang membuatkan kami kagum, sebaik selesai Solat Subuh.. Beliau terus memandu motor ke Kulliah Syeikh Yusri, Lebih mengejutkan.. sebaik selesai Kulliah Syeikh Yusri, beliau lantas berkejar ke Masjid Solah Ja'fari untuk bertalaqqi Alqura., Mungkin kerana m'hormati Program Persatuan.. beliau hanya dapat membaca sekitar 2maqra' sahaja... Smpaikn Syeikh Ashraf juga merasa hairan. Sebaik pulang semula ke Asrama Rumah Pahang.. Beliau kembali menyambung tugas yang sepatutnya.
Sahabat... Ustz yang pagi ini telah hadiri dua lokasi Majlis Ilmu yang jaraknya antara satu sama lain lebih kurang 20 minit perjalanan sebelum pulang ke Asrama Rumah Pahang... boleh sahaja turun ke Program, Sebaliknya kami yg tidak berbuat apa2 ini kecuali tidur & rehatkn diri tidak mampu turun membantu. Ustaz itu sudah lkukan 2 kerja sebelum Program... & kita hanya lakukan 1kerja sahaja. Tidak mengapa jika kita tidak berterima kasih... Tapi takkanlah sampai nak menghentam pula bukan(^^,)......




SAHABAT TALAQQI CAKNA ISU SEMASA, Masihkah anda ingat akn pristiwa BERSIH tempoh hari?baiklah... Mari kita imbau 2-3 hri sbelum tempoh kjadian, siapakah yg pling lantang brsuara supaya Mahasiswa celik politik? Siapakah yg pling petah mengeluarkan hujjah tentang hukum demo &pendpt2 Ulama' akannya? Lebih mengagumkan... siapakah yg pling lntang mengajak Mahasiswa turun &sma2 menyokong BERSIH? Bukankah Sahabat2 Talaqqi yang menjdi Jaguh dlm usaha2 ini?...


SAHABAT TALAQQI TONGGAK PERSATUAN, Mari kita lakukan apakah matlamat keberadaan mahasiswa di Bumi Mesir ini.. Pastinya 'Ilmu' bukan? baiklah...Mari kita lihat pengimarah &penggerak kepada majlis2 ilmu di Mesir ini, pengatur kpd jadual2 talaqqi.. Penghebah kepada maklumat2 terkini brkaitan ilmu? Bukankah semuanya diurus & dimonopoli oleh sahabat2 talaqqi kita.. Mereka2 inilah perintis kepada jalinan yang erat dengan Syeikh2 kita.. Sehingga manfaatnya dirasai oleh kita semua.. Lihat sahaja kepada Majlis2 Ilmu di rumah Pahang tercinta ini.. Siapakah Penggeraknya? Bukankh sahabat2 kita ini...?


SAHABAT TALAQQI SALAH SATU CABANG BATALION ISLAM,baru2 ini diadakn satu Majlis Penerangn &Solat Hajat didataran hayyu asyir.. Majlis berkisar ujian yg menimpa sahabat2 kt baru2 ini. Malangnya ada yg memprsoalkan
kenapa Majlis Ilmu boleh diadakan sedangkan majlis ini sedang diadakn (tempatnya hanya bersebelahan.. cuma dipsiahkan dengan di dalam & di luar Asrama).. Menampakkan seolah2 tiadak bersamaan Shabat2 talaqqi dgn Isu2 & Kesatuan Mahasiswa. Lantas mungkin krn tidak brstuju dengan penadapat itu.. Ustaz Nazrul bangkit membidas: Janganlah sesekali diusik akan isu ini.. Ini isu sensitif, biarlah Sahabt2 d'sana dgn kulliah &majlis ilmunya.. Yg sepatutnya kita tegur adalah Sahabat yang duk tidur kat atas sana.. Yg tidak turun mana2 tu. Lagipun mudh2an nanti.. Sahabat2 talaqqi ini boleh pula ajarkan pula Ilmu2 yg kita terlepas tadi..


SHABAT TALAQQI PENAWAR FITNAH,Sebelum berangkat ke Mesir dahulu.. Acapkali kita dengar tentang tabiat negatif majoriti pelajar AlAzhar, kata mereka Mahasiswa AlAzhar ini terlalu kuat berpersatuan sampaikan sanggup mengenepikan pelajaran, Hanya Alazhar pada nama nmun ilmunya tidaklah setanding gelarannya. Walaupun kata2 ini tidaklah tepat 100%.. Nmun kita juga prlu take-note dengan tohmahan ini, mengelak dari fitnah itu lebih bagus daripada membiarkan saja ianya membuak2...



Alhamdulillah..
Sdikit sebanyak kerajinan &ketekunan Sahabat Talaqqi berjaya membuka semula mata masyarakat. Ditambh pula dengan pengaplikasian semula ilmu2 tadi yang diterjemahkan melalui penghasilan terjemahan kitab2 kulliah kepada edisi melayu &juga Kelas2 Tafaqquh @Dauroh2 kitab kulliah... Semuanya ini pasti sedikit sebanyak dapat membntu mahasiswa2 di mesir ini...


ISUNYA, Apa yang dapat saya perhatikan, Isu2 ini berbangkit bukanlah kerana faktor yang benar2 kuat.
Disebabkan kita lihat Majlis Ilmu yang kita hadiri agak lenggang & tiada sambutan... maka hati mula mencipta pelbagai2 tohmahan & kritikan kepada mereka2 yang tidak hadir, 'Orang Persatuan' & tidak bersungguh dengan ilmu mungkin salah satu Istilah yang terhasil daripada ammarah ini.
Dalam waktu yang sama... Lantaran merasakan hanya kita yang membuat kerja, tiada orang yang membantu & menolong kita, maka istilah 'Orang Tallaqqi' & pentingkan diri sendiri kita lemparkan kepada sahabat2 kita...


PENAMBAH REKAH, Sudah pasti.. ianya berkisar soal 'MASA', dengan masa yang cukup2 terbatas... Sahabat kita terpaksa memilih antara dua tanggungjawab, disitulah pemilihan & saringan berlaku... Kita akan cenderung memilih sesuatu yang lebih kuat hujjahnya & serasi dengan diri.. Bila memilih untuk bersama salah seorang isteri..pastinya yang lagi satu akan merajuk bukan.... Namun tiada masalah jika kedua2 berlapang dada &understanding(^^,)..


JALAN HIKMAH, Setiap Mahasiswa ada kecenderungan & minat mereka yang tersendiri, Oleh itu.. mereka juga pastinya ada Hujjah bagi kecenderungan itu... Seperti juga kita(^^,), Justeru jalan terbaiknya... kita mesti meraikan kecenderungan itu.



JALAN BIJAK, adalah mencari titik persamaan antara kedua2 pihak... & Satukannya demi kebaikan bersama & kebaikannya juga akan dinikmati oleh semua pihak. Insya Allah

Pakwan:
Suka lihat TOKOH PERSATUAN YG BETALAQQI; u.Hairul nizam,u.nazrul,u.musoddiq,u.Zulfaisol.. Mudah2an Allah bersama kita semua.