Jumaat, 24 April 2015

Lagi Guruku Berlalu

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Semalam, lagi sekali aku mendapat pengkhabaran yang sama, Abang Hazri nak berpindah. Dengarnya Abang Hazri bakal balik mengajar di Selangor. 

2. Berita ini sebenarnya membuatkan aku lemah sebentar. Kerana Kitab Albahru Alwafi yang diajarnya memang mengasyikkan. Kitab yang berbicara tentang Ilmu Fiqh ini sangat terperinci penerangannya serta banyak mendatangkan masail yang mudah aku cerna. 

3. Aku tidak pasti samaada akan ada ustaz yang tolong gantikan tempatnya atau terbiar begitu sahaja. Mudah-mudahan biarlah ada, dan ustaz itu juga sebaik Abang Hazri atau lebih baik lagi. 

4. Semalam berbual dengan seorang warga pondok. Aku sengaja buka topik ini (Pengganti Abang Hazri). Hamba Allah ini beritahu aku, kalau setakat baca kitab, semua orang boleh. Cuba ambil kitab tu dari dia. Insha Allah tak boleh mengajar. Aku diam sahaja. 

5. Sebenarnya hatiku tidak setuju. Betul kita terlalu berhantung pada kitab untuk mengajar. Namun harus dimengerti, bila sahaja ustaz tersebut membuka kitab. Manfaat yang bakal keluar nanti bukan sahaja topik-topik yang ada di dalam kitab. Bahkan, turut keluar nanti adalah ilmu mengenalpasti kaedah nahu yang terkandung di dalam setiap ayat dan kalimah. Justeru, kebolehan mengenalpasti ini biasanya takkan mampu dilakukan oleh orang biasa, kecuali Ustaz yang sudah mahir dan terlatih dalam ilmu nahu dan pembacaan kitab. Mengenalpasti unsur nahu ini amat penting, walaupun untuk kitab berbahasa melayu. Kerana pengarang kitab menggunakan lenggok bahasa arab dalam menulis kitab ini. Bahkan, inilah cara kitab-kitab kuning atau turath dikarang.

6. Namun, biarlah. Malas pula nak berhujah. Kalau dihujjah dari sudut manfaat memahami lenggok nahu ini. Takut satu hal pula nak menerangkan Ilmu Nahu itu apa, jika dia tidak tahu. 

7. Tidak boleh salahkan dia juga. Kerana mungkin dia berhujjah berdasarkan pemerhatian beliau selama ini. 

8. Cukuplah sampai di sini. Hanya nak beritahu. Seminggu dua ini, minggu mengarut bagi saya. Kerana malam tidak dapat tidur dan siangnya terlalu mengantuk, sampai tersengguk di dalam kelas. Memang merugikan masa dan tak dapat maksimumkan istifadhah di dalam kelas. Semalam dah tertidur semasa kelas Matla' Badrain, Matan Ajrumiah dan Bahru Wafi petang. Memang rugu sangat-sangat. Hari ini, bercadang nak ponteng kelas pagi. Untuk manfaat kelas petang. 

9. Mudah-mudahan lepas ini dapat tidur malam. Kemudian siangnya segar. Sekian sahaja, gooooood niteee.....  hehehe,  wslm... 

20 April 2015 - 08:13 am,