Ahad, 18 Jun 2017

Nekad ikut ilmu



1. Tadi baru lepas conduct Solat Tasbih di masjid. Pergh, ujian juga. Sebab beberapa hari lepas, aku usya dulu masjid lain. Tengok praktikalnya bagaimana. Sekali, macam menyalahi dari apa aku belajar. Sebab depa takbir dari sujud ke duduk istirehat, dari duduk ke qiyam pun depa takbir lagi sekali. Aku rujuk semula nas. Aku tanya Akhiar, kira aku semakin yakin dengan apa aku belajar.

2. Tadi aku kuatkan semangat. Semasa briefing. Aku maklumkan, kita akan follow cara yang dipilih Ibn Mubarak. Maknanya, masa duduk istirehat dan tasyahhud akhir tak ade. 25 tasbih akan dibuat ketika qiyam. 15 sebelum Alfatihah, 10 selepas surah.

3. Pergh. Aku memang nekad tadi. Aku niat buat ikut apa aku belajar. Lantak pi la orang nak kata apa. Aku berdoa moga Allah pelihara aku. Alhamdulillah, sebaik selesai. Tengok-tengok, juz dalam setengah jam dah siap.

4. Aku dapat rasa tasbihku tadi tadi agak laju. Kesian pula pada pakcik-pakcik. Takpelah, biasalah first time. Belum ketemu rentak. Aku ingat, zikir munajat boleh dimasukkan sekali masa zikir. Nak qosidah, takut ada tak suka.