Selasa, 5 Disember 2017

Abi hero dan idolaku

1. Hari ini hari ke-5 Abi tidak boleh jalan. Waktu nak beli tandas flexible semalam, aku termenung. Kalaulah Abi berada di tempat aku semalam. Pasti Abi akan belikan tandas paling mahal buatku, insha Allah. Abi selalu begitu. Kalau nak beli sesuatu untuk-ku. Dia akan request yang paling mahal dan latest. Contohnya sewaktu membeli laptop ketika aku diploma di UiTM dahulu.

2. Waktu aku kecil dahulu. Ketika tinggal di rumah banjir. Pernah terjadi ketika. Bila ditanya mahu makan atau tidak, aku jawab taknak. Tiba-tiba malam itu aku nak nasi. Teringat aku bertungkus lumus Abi sediakan nasi buatku. Tidak ingat lauk apa, yang aku ingat ada kicap. Sebenarnya aku bukan lapar sangat malam itu, cuma lebih kepada feel budak. Nak juga ! Walaupun ada juga sekelumit rasa kesian dan bersalah terhadap Abi dihatiku.

3. Sewaktu aku sekolah rendah. Suatu ketika Bank Pertanian berikan tabung rupa kelapa. Aku tak dapat, aku nak juga. Entah macam-mana, petangnya sewaktu balik sekolah. Aku dapati tabung itu ada atas meja rumah. Aku rasa, mestia Abi pergi Maran beli insha Allah. Aku jadi gembira + terharu + rasa bersalah.

4. Dulu pada aku. Waktu sekolah rendah Kelab PBSM bukan suatu kelab yang gah padaku. Aku lebih nampak Kelab Pengakap yang best. Tapi nasib, aku dimasukkan ke kelab PBSM. Aku tak mau. Entag macam mana Abi berbincang dengan cikgu. Aku akhirnya masuk Kelab Pengakap.

5. Waktu diploma. Waktu itu pagi, aku nak ikuti satu rombongan. Abi nak berikan aku jam tangan. Jadi Abi tanya aku dimana. Aku kata nak berhenti makan pagi di Restoran Zaman. Abi minta jumpa dia di situ. Rupanya Abi dah follow aku. Sampai sahaja, aku terus ke kereta mengambil jam. Kagum dengan cara gerak kerja Abi waktu itu.

6. Banyak lagi aku nak kongsi. Kisah kegigihan, pengorbanan, keazaman dan betapa sayangnya Abi terhadap anak-anaknya. Wassalam.