Ahad, 3 Disember 2017

Detik mencabar

1. Kini aku berdepan antara detik-detik paling mencabar dalam hidupku. Mungkinlah sebelum ini ada yang lebih mencabar adrenalin aku. Tapi kali ini berlainan sedikit. Aku juga tidak pasti, sama ada ini baru permulaan atau telah di puncak.

2. Bermula dari selepas mengikuti terapi Ceragem, Abi mengadu sakit belakang. Lokasi sakit berubah-ubah. Dari belakang kanan ke kiri dan seterusnya di bawah. Kerana tidak tahan sakit, Selasa baru ini Abi ke Klinik Ummu Roihan. Suntikan dan bekalan ubat untuk tahan sakit diberi. Esoknya Rabu, kerana tidak tahan lagi sakit. Abi sekali lagi ke klinik dan cucukan diberi. Dari penerangan doktor, mungkin masalah muscle. Cuma jika berlanjutan lagi 3-4 hari. Better pergi ke hospital untuk xray tulang.

3. Kelmarin, Hari Jumaat. Abi mengadu sudah lama tidak buang air kecil. Jadi nak rujuk hospital. Kami ikut laluan icu. Setelah di-check petugas. Abi dibawa ke satu bilik dan dimasukkan tiub kencing, Alhamdulillah.. Kencing keluar agak banyak juga. Kemudian setelah menunggu hampir 3 jam. Kami dipanggil berjumpa doktor.

4. Setelah diambil keterangan, kemudian ke bilik xray. Tulang Abi tiada apa-apa, sama seperti orang normal. Cuma Abi ada masalah prostat (Abi dah lama maklum penyakitnya ini). Abi juga didapati ada batu karang cuma ianya tidak mengganggu. Kemudian tiub kencing dicabut.

5. Semalam, Sabtu. Abi mengadu sekali lagi yang dia belum kencing walau dah pukul 9 Pagi. Last kencing masa buka tiub dalam jam 7 malam Hari Sabtu. Biasanya Abi seorang yang kerap kencing. Sekali lagi kami ke hospital besar, mengikut laluan icu. Sebelum itu, kami ke Klinik Kesihatan Kurnia (kerajaan). Tapi MO beritau dia juz boleh pasang tiub waktu itu kemudian terus cabut. Yang boleh decide untuk pakai tiub sampai bawa ke rumah hanya Doktor. Di situation tiada doktor.

6. Kami ke klinik Ummu Roihan dan Alamin. Juga sama, ada yang beritau tiada kelengkapan. Jadi kami je HTAA lagi sekali.

7. Tiub dipasang kali kedua. Cuma kali ini untuk 2 minggu. Kemudian cuba kencing sendiri. Jika mampu, boleh cabut tiub. Jika tidak, boleh pakai semula 2 minggu lagi. Sehingga temujanji dengan Pakar Uriologi.

8. Pulaktu. Dari pinggang ke kaki Abi dah tak boleh jalan. Dapat lagi rasa, cuma tiada kekutan nak berpijak. Jadi inipun nak dibincang dengan doktor nanti.

9. Ok dah nak bertugas imam. Wassalam.