Ahad, 17 Jun 2018

Rumitnya masalah mereka

Baru ni berbual dengan beberapa teman. Masing-masing bercerita masalah masing-masing. Oklah, dapat juga nampak masalah itu tidaklah besar mana. Mungkin faktor sosial kami yang agak sama. Jadi, rasanya penyelesaiannya juga kami dapat agak.
.
Namun bila malam semalam. Berbual dengan teman lain pula. Setelah lama berbual, teman itu juga bercerita soal masalah orang di sekelilingnya. Ada seorang staf wanita. Baru berusia 19 tahun. Hidupnya agak liar. Lepak dengan mat moto, ada boyfriend mat motor. Mengandungkan anak luar nikah. Namun bukan dengan mat motor itu, tetapi dengan lelaki Myanmar. Boyfriend-ya tinggalkan dia. Begitu juga lelaki Myanmar itu juga balik negara dia. Tidak dapat dihubungi untuk kahwen. Dalam pads tu dia tinggal bersama dengan kakak dan abang iparnya serta seorang lagi adik. Namun, Abang iparnya tidak sukakannya. Selalu waktu nak balik kerja malam. Timing balik dalam pukul 1 pagi. Jadi dia baliklah jalan kaki sorang-sorang. Atas dasar tanggungjawab, kawanku hantarlah dia. Temanku hanya mampu nasihatkan wanita muda tu cari kerja 8 pagi - 5 petang, kalau boleh, dapatkan yang sediakan asrama. Cuba bertanyakan pejabat agama. Bagaimana cara nak dapatkan bantuan. Ok full stop.
.
Fuhh. Rumitnya.
.
Dulu aku suka baca Confession. Baik IIUM Confession, KRT atau KOB. Rumitnya masalah masyarakat. Wallahua'lam. Bila baca. Tak pasti mampukah aku menanggung jika semua itu terbeban di bahuku.
.
Bercerita ke teman. Allah jadikan setiap manusia ni ada masalah ujian masing-masing. Dan manusia itu pasti mampu menanggung ujian masing-masing. Masalah itu Allah tidak jadikan untuk kita. Kerana itu kita rasa berat kalau nak tanggung. Kita ada masalah kita, dan sesuai dengan kekuatan kita nak tanggungnya.
.
Jadi mana boleh tolong kita tolonglah. Tapi tak perlu stress sangat jika tidak mampu menolong.