Isnin, 27 Januari 2020

Kenangan dengan Habib Ahmad al-Maqdi 😊😊


.
Dalam tahun 2010-2011. Waktu itu khatam risalah Hadith Jibril tak silap, oleh cucu kepada Habib Zain bin Sumaith (tak ingat nama penuh Habib). Masa itu-lah kali pertama bersua dengan Habib Ahmad al-Maqdi (pelajar lain mungkin dah banyak kali). Habib Ahmad adalah tetamu jemputan sewaktu haflah khitam tu. Ingat lagi, baru first time jumpa, majlis tu cucu Habib Zein yang pimpin. Tapi Habib Ahmad dengan tegas, menegur ada satu alat muzik yang kami mainkan 😂.. Mamnu' ! (Dilarang ! ) 😡😡.
.
Guru bagitau, lepas ni Habib Ahmad akan pimpin majlis ta'lim di Rumah Pahang Hayyu Asyir. Banyaklah pula kenangan, sepanjang pengajian Habib Ahmad al-Maqdi di Rumah Pahang lepas daripada itu. Biasalah toriq Hadramout, walau ngajar Fiqh, tapi elemen tasawwuf tetap disental. Adakala 90% pengajian Habib sental bab akhlak je..🤣🤣
.
Sebelum guru balik Mesia. Balik habis. Guru sempat pesan. Nanti kena manfaatkan ilmu Habib Ahmad al-Maqdi, payah nak jumpa orang yang faqih n menjiwai manhaj macam Habib. Rentetan dari pertemuan ini, pertemuan dengan Habib pun diatur, di rumah Habib Ahmad al-Maqdi sendiri, di Abbasiah. Pergi dengan Ustaz Ya n Ustaz Abrar. Ajak Habib bincang, kitab² yang nak dibaca, untuk kelas khususi dan kelas umum bersama Anak Pahang. Habib jamu makan, banyak sungguh makanannya. Habib cerita jenis² keju yang orang arab makan.
.
Alhamdulillah. Kebetulah Rumah MUIP di Awal Abbas tengah islah. Jadi adalah bilik yang kosong tu. Terus kami request satu ruang untuk dijadikan kelas. Decorate sikit² n beli papan putih. Minta tolong Ustaz Syazwan Muhandis uruskan. Tak sangka juga, boleh dapat di kawasan beli-belah camtu, tengah bandar Kaherah pula. Disebabkan warna cat kuning n kami tampal cermin dengan manila-card kuning. Habib Ahmad namakan rumah tu sebagai Baitus Safra' (Rumah Kuning). Pelajar awal dalam 34 orang pelajar. Kami kutip dalam 50 genih sebulan tak silap, bagi setiap pelajar. Antara Kitab yang sempat Habib khatamkan di situ ialah Kitab Nailur Raja', syarah kepada Safinatun Naja.
.
Dalam masa yang sama, kelas umum di Rumah Pahang Hayyu Asyir pun bergerak seiring. Di Hayyu Asyir, Habib buka kitab al-Yaqut an-Nafis dan Risalah Jamiah. Hubabah n anak² habib pun selalu ikut sekali. Dah macam majlis aktiviti keluarga pula 🤗🤗.. Sangat seronok waktu tu.
.
Itulah dia. Lepas pada tu. Sampai tempoh untuk balik Mesia. Risau juga nak tinggalkan semua ni, tapi gonekan gaya. Alhamdulillah lama di Mesia, risik², dengar² pengajian Habib Ahmad masih berterusan. Dan apa yang menggembirakan, dapat tau YB Ustaz Syed Ibra dah take-over untuk kos pengajian. Satu perkara yang memang agak sulit nak tangani suatu ketika dahulu. Dan Alhamdulillah, kini dengarnya Yayasan Pahang pula dah pegang dan serap bawah projek Tafaqquh Fid Din (TFD). Alhamdulillah.
.
Pernah Habib datang Mesia. Beria sungguh ustaz² ni nak jumpa Habib di KLIA..😂😂.
.
Adakala dengan guru. Kita tak dapat bercakap, berbual n bergurau pun.. Tapi dapat tengok wajah n cium tangannya pun hati dah rasa redup.
.
Moga Habib Ahmad al-Maqdi n para Ahbab diberikan rezeki ilmu yang mencurah² dalam mengajar dan belajar. Moga kita dipertemukan di akhirat nanti dibawah Liwa' Saidina Muhammad.saw. Allahumma Ameen.
.
.
.
Kredit gambar: Ustaz Solah Aziz