Sabtu, 15 Oktober 2016

Selamat datang ke Wilayah. Fiqh Empat Rubu'




بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله




1. Bab muamalat.

2. Rubu' ini mungkin ramai pernah sampai. Tapi nak boleh ke kaji sungguh. Ulang banyak kali sampai faham. Seperti telek bab ibadah. Memang jarang sempat. Biasa ramai terhenti setakat bab ibadah. Adapun bab munakahat, muamalat dan jinayat. Kita main celup tepung.

3. Sebab tu. Bila semalam Tok Ayah Wan (Ustaz Wan Zukir, Pondok Seri Damai) beritau nak buka Kitab Matlaul Badrain. Kitab jawi 4 rubu'. Kita rasa seronok. Cuma belum ditetap masa. Mungkin lambat lagi.

4. Dulu kalau di Pondok Pasir Tumboh. Seingat-ingat. Ada dua guru yang buka. Ustaz Firdaus dan Ustaz Pa. Sempat ikuti kelas Ustaz Firdaus. Memang tercengang. Tidak silap, Ustaz Firdaus belajar dari Ustaz Hazri.

5. Bayangkan bila kitab 4 rubu', dihimpun dalam kitab senipis itu. Bila dan syarah, dia punya dhobit memang tak ingat dunia. Selang 3-4 kalimah. Insha Allah akan ada dhobit tambahan. Baik maklumat datang dari kitab luar atau nukilan dari guru-guru terdahulu. Penting pulak tu. Bagiku Ustaz Firdaus memang superb. Tapi sayang. Dapat ikuti sekejap sahaja.

6. Dulu kita tak terlibat sangat. Tapi bila dah bekerja. Ada kehidupan. Bab muamalat dah jadi kewajipan. Hari-hari kita berdepan polemik ribawi, loan, cukai, saham, forex, jual beli, pajak gadai, upah, sewa, hartanah, insurans.... Fuhhh banyak lagi tu.

7. Seperti juga bab ibadah. Kita tidak boleh jadi lalang. Hanya turut kata orang. Kita sendiri perlu study. Perlu talaqqi dari bibir ulama. Biar jelas hitam putih. Boleh faham situasi.

8. Mudah-mudahan Allah bukakan pintu bagi kita. Untuk faham Agama Islam.

9. Allahuakbar. Makin takut nak teruskan langkah kehidupan. Ingat kalau-kalau keadaan dunia dah tak terkawal nanti. Nak duduk kat gua. Teringat kawan pernah cerita ada satu gua di lipis. Gua tu tepi stesyen keretapi...