Ahad, 29 Julai 2018

Projek PDF yang tertunda

Sebenarnya ada beberapa projek aku nak buat. Tapi tergendala dek kerana beberapa faktor.

Pertamanya aku nak wujudkan satu maktabah online seperti Waqfiya. Cuma maktabah ini aku nak fokuskan kepada kitab-kitab jawi. Masalahnya. Teknikalnya nampak mudah. Aku hanya perlu sediakan satu laman web. Setelah rujuk kepada seorang
kawanku yang pakar. Rasanya tak mahal sangat yuran setahun. Tak sampai RM100 rasanya. Untuk letakkan kitab ke web. Aku ingat boleh upah kawan-kawan yang free. Aku ingat boleh beri RM0.50 untuk semuka kertas.

Cuma satu masalah. Hak cipta. Adakah aku dibenarkan untuk buat begini? Walaupun penulis tu dah lama meninggal. Tapi yang berusaha menyalin balik teks dari tulisan asal ke moden, yang penat menghias, yang penat menerbit. Namun bila tiba ke aku. Senang-senang aku upload hasil semua kerja tu ke internet. Sebab tu, terasa bimbang juga aku. Takut menyalahi hak cipta satu. Keduanya bimbang orang yang bersusah payah tu tak redho.

Takpelah. Kita tunggu takdir Allah je lah dulu ye. Ok ada kelas. Wassalam.