Rabu, 10 Jun 2020

Kisah Salesman dan Customer


Tahun 2018. Dalam satu kursus, Jurulatih Public Speaking, Tuan Rizal Rashid pernah berikan contoh salesman di kedai kereta. Bagaimana cara nak faham customer yang berbeza² peribadi. Ada 4 peribadi manusia Audio, Visual, Tactile dan Kinesthetic. Mungkin tidak 100%, mungkin juga campur².
.
Tactile (sentuhan). Ada customer, sampai² sahaja dia akan pegang body kereta, tepuk² kusyen, pegang pintu, pegang stering, usap dashboard, sentuh rim. Sebabnya, customer itu teruja dengan Tactile (sentuhan).
.
Audio (bunyi). Ada customer, dia suka berbual dan soal jawab. Dia seronok dengar penerangan salesman. Dia akan buka tutup pintu kereta 2-3 kali, semata² nak dengar bunyi pintu ditutup. Dia suka ketuk² body kereta, ketuk² tingkap. Dia juga sangat suka kalau salesman hidupkan enjin dan tekan minyak kuat², sebab dia teruja dengar bunyi enjin berderum. Customer jenis ini suka dengar bunyi (Auditory).
.
Visual (gambaran). Ada customer, dia suka bila salesman terang sambil demonstrasi, salesman duduk  di seat sambil laras seat ke depan ke belakang, salesman lipatkan kerusi nak tunjuk berapa banyak dan besar barang boleh muat dalam kereta. Dia teruja bila salesman suakan padanya katalog warna² kereta. Juga bila salesman buka bonet depan dan tunjukkan rupa enjin, buka bonet belakang tunjukkan rupa tempat mengisi barang. Tunjukkan aksesori² menarik pada kereta. Customer sangat² gembira sebab dapat tengok puas². Keterujaannya pada Visual.
.
Kinesthetic. Ada pula customer, dia tak puas sekadar dengar, tengok dan pegang. Kalau boleh, dia nak pandu uji. Dia nak alami sendiri pengalaman pemanduan. Dia nak rasa pusing stering ambil selekoh, menekan pedal minyak sampai 110KM/J di jalan utama, tekan power window atau pulas yang manual. Atau paling kurang, duduk atas seat sambil tekan² punat yang ada, tekan² pedal minyak walau enjin tak hidup. Dia cuba tarik atau tekan tombol untuk buka bonet, laraskan stering atas bawah. Customer sangat menghargai momen² dia buat sendiri. Kerana customer itu seorang Kinesthetic.
.
Allah.SWT ciptakan manusia ini berbeza². Jadi bila mengajar atau berniaga. Kita tau method terbaik untuk kita guna.