Selasa, 24 Januari 2012

Macam2 Cara Dakwah

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله




25 Januari 2012

Masih terbayang2 dimata.. bagaimana detik 25 Januari 2011,

Hari &bulan masih sama.. Namun tahunnya sudah berubah,

Nikmat Indah semalam tidak mahu ku undur.. Biarlah ianya tercoret Indah disana,

Namun untuk hari ini.. Coretlah lagi.. Agar ia bermanafaat pula untuk esok hari I'Allah,



Bidang Penulisan

"Kamu tidak boleh lagi menulis untuk sekadar Hobi..."

Penuh semangat Cikgu Abu Hassan Murad melontarkan kata2 kepada kami,

Hari ini hampir 1/2 hari seminar bersama Galeri Ilmu sdn bhd.. Seronok,

Selain faham "platform memasar karya".. Cara Dakwah Cikgu @Galeri Ilmu turut aku kagumi,




Galeri Ilmu sdn bhd

Aku pernah bermonolog... Bidang perfileman perlukan Orang Agama,

Syukur pada Allah.. dimulai penerbitan Drama TV.. Galeri Ilmu telah bergerak ke arah itu,

Cikgu menjangka akan merekrut sebuah team untuk produksi filem.. tahun ini juga I'Allah,

Galeri Ilmu pernah mengupah Pelakon & Team Produksi untuk Drama Islamik..., Namun..

Masalah Ikhtilat, Abai Solat & Maksiat di lokasi pengambaran pula menghantui....




Dakwah yang berbeza

Semakin jauh aku melangkah.. Semakin ku selami banyak Rahsia,

Rahsia teman2 yang baik... Namun pendekatan didiknya berbeza,



SMAA & SMAI: ......Dakwah kawan2ku bersifat "Buat dulu baru faham",

STASAB:..............Dakwah sahabat2ku bersifat "BERANI & HUJJAH "

UiTM: .................Dakwah teman2ku bersifat "UNDERSTANDING & MENGAJAK",

MTNP: ................Dakwah sahabat2ku bersifat "Didik melalui Undang2",

KIBA:..................Dakwah teman2ku bersifat "Akhlak baik & Hikmah tindakan",

Al-Azhar:.............Dakwah sahabat2ku bersifat "CONTOH IKUTAN",




Berdakwah perlukan Ilmu

Kalam petikan Tuan Guru Zainol Asri (Mudir Darul Hadith) petang tadi (lebih kurang),

"Tanamkan Anak Benih itu di dasar bawah bumi.. Baru nanti ia akan tumbuh Sempurna & Subur, Kerana.... Benih yang hanya diletak di muka bumi & berusaha untuk tumbuh manakan mungkin untuk jadi Sempurna...,

.....Kamu juga begitu... Biarlah tidak berfatwa, tidak menonjol dahulu... Kamu perlu disemai sebaik mungkin.. perlu dibajai & disibukkan dengan Ilmu.. agar nanti kamu dapat tumbuh subur & tidak goyah lantaran akar kamu sudah kuat..."



Criter Ustaz AZHAR Idrus (lebih kurang)

Kite dulu sekolah Inggeris je... bukan sekolah agama, Kite ada kawan lagi dua orang.. dua2 g Pattani.. belajar Kitab Hebat2 nun, Kite kate kat ustaz taknok belajar jauh2... Nak belajar sekitar Kuala Terengganu jek...., Kite tanye macam mana cara nak belajar agama sampai boleh jadi tok guru orang, Ustaz tu pun katelah... mu kena belajar Ilmu badi', Ilmu Maani, ilmu bayan, ilmu Nahu, Saraf, Tashbih, Kinayah, Qawaid Fiqhiyyah,.... Kite pun tulis la apa ia kate, hah... dah banyak dah ni, tak pelah janji bersungguh...., 15 tahun kite belajar agama.. berenti kerja, Belajar Agama ni bukan payah pung... kiter criter ni sebab nak bagi semangat kat orang muda2 supaya belajor agama........ Belajor Agama ni bukan payoh pung... mudah jek,, Cuma nak kena bersungguh, mase kiter criter ni... Nanti bile dia nak... dia carilah sendiri tok2 guru untuk ngajar...




Syarah Ustaz Nazrul (lebih kurang)

Ramai orang mensyarahkan Hadith berdakwah melalui tangan bagi yang kuat,

kemudian mulut... & hati bagi yang selemah2 Iman, Namun Ulama'2 kita ada syarahnya berbeza,

Tangan: Bagi yang punyai kuasa seperti Pemmpin,

Mulut: Bagi Ulama, kerana jika orang biasa yang menegur... mana dia tahu sangkaan maksiatnya itu salah? mungkin kedapatan khilaf di situ?

Hati: Bagi orang biasa, lantaran tiada kuasa & tidak arif tentang hukum......Allah Maha Mengetahui

Kisah ini membekas di hati saya... betapa luasnya Ilmu itu & berapa keping sahaja yang sampai kepada kita....Allah




Menulis kemudian Membaca

Telatah saya yang tergelak seorang membuatkan teman kurang senang...


ei.. ada ke baca tulisan sendiri..




GALERI PAKWAN

Tiada jawapan spontan tepat yang dapat aku beri...

Aku menulis bukan kerana aku inginkan orang baca (juz 1-2 jep begitu I'Allah)..

Aku menulis kerana aku NAK.. & Aku suka enjoy dengan apa yang aku NAK,

Aku suka membaca kembali... Coz aku suka tonton fikiranku ketika dulu... Ok Jawapan ni?




WANK947 @YAHOO .Com

Sejak dari Tingkatan Satu aku sudah mula mencoret di sebuah buku 555,

Kemudian di penghujung tingkatan 2- MTNP.. aku menulis di sebuah Buku Nota Kulit Tebal..

Kemudian aku beralih pula ke TAGGED, FB & Akhirnya BLOG.. Dulu aku cenderung menulis idea,

Namun sejak duduk di Maahad... Idea2 aku sudah boleh dipraktikkan, aku beralih kepada Travelog..

Setakat ni... Inilah sahaja Minat aku yang berjaya diistiqamah... dengan izin Allah, I think so...erm

Allah Maha Mengetahui.......... Cukuplah bebel, esok cuti peristiwa I'Allah....... Good Nite & Wassalam







Pakwan:

Lebih ramai seronok menjadi PENGIKUT berbanding BEBAS....Mungkin kerana SELAMAT.?? erm... Allah Maha Mengetahui.