Sabtu, 27 Disember 2014

Malaysia Maju dan Berminda Kelas Pertama

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله
Deria Suka Membantu;

1. Deria ini wajar kita rangsang dan kembangkan khususnya terhadap masyarakat kita. Di manapun Malaysian berada. Kisah-kisah mereka yang proaktif menjadi sukarelawan dan kesan positif dari sumbangan itu perlu kita viralkan.

2. Menyorot suasana banjir 2013 yang lepas. Saya masih simpan rasa kagum saya terhadap manusia-manusia yang berjiwa besar dan hebat ini.

3. Di SMK Paya Besar. Sewaktu bantuan tiba dengan lori. Kami dapati yang mengangkut barang dari lori ke stor adalah adik-adik kita dari ahli Pengakap dan PBSM. Mereka sangat rajin dan bersemangat. Walaupun bermandi hujan.

4. Di sebalik keselesaan orang ramai menggunakan tandas di surau sekolah. Ada asbab disebalik tandas yang kelihatan bersih dan terjaga itu. Sebenarnya ada seorang makcik yang kerjanya sentiasa mencuci tandas tersebut. Walaupun beliau sendiri ditimpa ujian. Namun Deria Khidmatnya amat-amat mengagumkan.

5. Begitu juga dengan seorang abang ini. Walaupun abang ini juga salah seorang mangsa. Namun kami rasakan seolah-olah beliau pula petugas di situ. Setiap kali bantuan berupa roti, air kotak dan makanan tambahan datang, beliaulah yang akan mengagihkan kepada penghuni, khususnya warga emas. Cara dan gaya beliau bermuamalah memang terbaik. Ditambah dengan sikapnya yang ramah. Tak sangka rupanya masih ada lagi warga Malaysia yang budiman.

6. Semasa air banjir tengah mengganas di Cenderawasih. Ada satu laluan ke penempatan yang direntangi arus deras. Sekumpulan belia membuat inisiatif mereka sendiri. Mereka jadikan badan mereka sebagai penahan kepada arus deras itu. Maka mudahlah warga emas dan uzur hendak melalui kawasan berarus deras tersebut. Lebih mengagumkan, mereka pakat tarik pula anak-anak muda yang main air untuk turut sama-sama bantu.

7. Di Masjid Hidayah Permatang Badak pula. Tandas sudah sangat kotor. Membantutkan niat siapa sahaja yang berhajat. Sehinggakan membuang air di dalam banjir jauh lebih selesa jika nak dibanding. Namun hasil tindakan seorang adik ini. Beliau mencuci tandas tersebut sehingga bersih. Dicuci segala najis yang tersisa. Maka tandas itu bertukar sangat bersih. Maka berpusu-pusulah jemaah dan orang ramai menggunakannya.

8. Kisah di atas sekadar sekelumit kisah yang berjaya ditangkap oleh lensa mata saya dan juga hasil cerita dari kawan baik. Kisah 'Deria Membantu' yang sangat menginspirasikan kita.

9. Terfikir juga. Bila penonton bola sepak Jepun mampu mengutip sampah di stadium sebaik selesai perlawanan bola. Maka fahamlah kita. Semakin maju sesebuah negara maka mentaliti dan kelas minda juga akan semakin meningkat.