Sabtu, 27 Disember 2014

Pandangan Jemaah terhadap Penceramah di Masjid



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Hati-hati... Yang mendengar itu mungkin seorang Profesional yang tinggi kebolehan analisisnya...
Juga mungkin seorang yang sedang penat & senang dengan gaya ceramah yang santai...
Ataupun mungkin seorang yang tengah kusut fikirannya... Sangat2 dahagakan kata2 hikmah buat pedoman...
Belajarlah sebelum Mengajar(^^,)...


"Tadi,pegi semayang kt satu masjid ni.Lepas tu ada tazkirah lepas solat maghrib.
Ustaz tu start dengan pendahuluan yang okay la mula-mula.

Tapi lama-lama tazkirah dia, bagi aku dah jadi serabut.Dia asyik ulang point yang sama(setakat aku kat situ).Dan masjid tu dah diimarahkan dengan suara ustaz tu yang sgt kuat tengah buat cerita yang bagi aku entah apa-apa.Bagi contoh-contoh yang x ilmiah.Banyak merapu.Jemaah makin ramai dok gelak.
Selama hampir 20 minit aku duduk dalam tu,aku cuma dapat dalam 2-3 ilmu saja.Yang lain cuma lawak-lawak merapu,contoh-contoh pelik.

Sekarang ni aku tengok banyak sangat pendakwah-pendakwah yang seolah-olah macam syok sendiri.Tak salah kalau nak bergurau atau melawak sikit-sikit sekadar untuk nak menceriakan suasana.Tapi,melawak tu bukan sampai tahap majlis ilmu bertukar jadi maharaja lawak mega.

Kat Mesir,kelas tafaqquh dgn ustaz-ustaz okay ja.Melawak ada jugak,tapi isi dan ilmu tetap mantap.Sebab keutamaan adalah untuk menyampaikan ilmu,bukannya untuk membuat lawak yang akhirnya ilmu tu hilang macam tu saja.

Mungkin ini bukan bidang aku untuk bercakap.Tapi,ini adalah pandangan manusia biasa yang rasa rimas dengan situasi begini.Pandangan manusia biasa yang ingin sangat melihat institusi masjid diimarahkan dengan majlis ilmu yang betul-betul mantap yang dapat menambah melahirkan rasa cinta terhadap Allah dan RasulNya.Sebab,manusia macam aku ni perlu dididik dari bawah.Dididik untuk mengenali Islam secara sempurna.

Mohon maaf kepada para asatizah.Bukan niat untuk menjatuhkan atau bersangka buruk,tapi supaya sama-sama kita perbaiki ummah dengan ilmu yang kita ada.
Terima kasih atas ilmu-ilmu yang disampaikan tak kira lah di masjid atau tv atau di mana-mana saja.
Shukran jazilan! "
Credit dari Facebook: Nurul Widad Shukri