Isnin, 29 Jun 2015

Perlu ubah imaginasi

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Sebelum ini, bila aku ingin buat sesuatu. Aku akan imagine, kemudian buat ikut apa aku imagine.

Namun satu - dua hari ini. Ketika menimbang masak-masak halatuju hidupku. Apa aku nak buat selepas ini. Fikir tentang dunia pekerjaan. Aku rasa, aku perlu ubah cara fikirku.

Aku selalu dahulukan fikir;

"Apa watak aku depan pelajar. Cara paling sesuai aku buat. Gaya bagaimana aku nak tampilkan..."

Sudah tiba masanya, aku dahulukan fikir;

"Aku nak pastikan pelajar aku 'alim. Cara paling mudah mereka boleh hafaz Alquran. Cara nak bagi diorang ingat Alquran'

"Aku nak jemaah masjid tahu adab dan akhlak. Jemaah masjid hargai dan cinta majlis ilmu dan Talaqqi"

Dengan imagine personaliti yang bakal aku tampilkan memang bagus. TApi manfaatnya mungkin hanya untuk aku dan 1-2 orang.

Tapi kalau tergetku adalah mad'u. Maka kesannya Insha Allah lebih menyeluruh.

Mudah-mudahan Allah dapat memberikan rezeki "Ilmu yang dimanfaatkan" buatku. Menjadi bekal bagiku di dalam kubur dan saat bertemu Allah nanti.... Ammeen.