Sabtu, 8 Jun 2013

Bila Seorang Teman Menangis


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Bila Seorang Teman Menangis

Jauh di sana.. Ia berjalan keseorangan,
Sambil menyambut layanan Alam.. Hembusan angin dan daunan,
Matanya meleret ke sekeliling.. Mata bergerak tapi hatinya kosong,

Hatinya sedang lari dari melayan kesedihan..
Air mata itu tidak bisa jatuh,
Hidup ini untuk di hadapi.. Bukan ditangisi,


Dari jauh
Dua orang teman memerhatikannya,


- Solehin Solehin.. Apa nak jadi dengan dia ni..

- Buat apa-apa tak rancang dengan teliti..

- Itulah aku dah cakap.. Jangan buat.. tapi dia buat juga,
- Degil tu lah.. Tengok apa dah jadi sekarang?

- Ko pun beringat sikit Mat..Jangan jadi macam tu..



Dari Atas Sutuh (Bumbung Flat)
Tiga orang teman sedang "menganalisis"..

- Apa yang Solehin buat ya? Sampai jadi macam tu?..
- Dia tak sepatutnya buat begitu.. Ia sebabkan Orang lain jadi payah,
- Sepatutnya dia buat begini.. Baru Orang dapat terima,



Tiba2 kelibat Seorang Teman menujah Solehin

- Ko ni memang sengal la !!
- Tak sepatutnya ko buat kawan2 ko macam ni.. Dah pandai makan.. Pandailah simpan,
- Ko tengok macam aku.. Aku ada juga masalah.. Tapi aku selesaikan dengan bijak,
- Baru orang suka.. Tak nyusahkan orang.. Aku tak suka Orang jenis tak pandai nak handle ni..

Terpinga-pinga dengan apa yang berlaku,

- Aku.. Aku..,
(Belum sempat Solehin nak jawab.. Teman tu dah pergi)


Remuknya hati kawan tersebut
Sudahlah hatinya masih sebak..
Masalah pula.. dirasa makin membeban..
Kini.. "..Kawan-kawan semua nak bermusuh dengan Aku.."
Sambil tersandar di Pokok Rendang... Hatinya menahan sebak di dada..


Duduk melepaskan lelah

"Tang.. Surprise !!" he.. he..

Satu tangan menghulurkan ia Aiskrim corong (bentuk kon)..

- Ambillah aiskrim ni.. Seronok cuaca petang ni kan? he..he..
- Aku cadang nak jalan-jalan City Star (Mall).. Nak ikut? Takpe.. Aku bawa motor,

Sambil tersenyum..
(Solehin hanya menganggukkan kepala)



Semasa Window Shopping
- Jom teman aku tengok beg balik kampung nak..  Beg aku dah nak koyak lah..
- Jap jap.. Fuhh.. mantap giler Jursey tu,
- Kalau bagi adik aku ni.. Mau dia belanja aku KFC tiga hari tiga malam...hehe
Sambil merangkul bahu Solehin...
Kadangkala memicit2 lengannya..
Kadangkala "pukul2" member... Sambil gelak & berjenaka,

- Letih giler badan.. Jom makan kat Food Court..(^^,),
- Koi lama dah geram kat Baskin Robbin tu... YummYummYumm

(Solehin hanya senyum.. Namun Mulutnya masih terkatup)



Hehe.. Macam-macam hal dia ni
Solehin hanya mengikut.. Sambil tersenyum,
Tangan masuk poket dan rambut sikat tepi..
(Macam korea lah pulak...he..he),



Setelah Shopping sakan
Sebelum berpisah.. Teman itu sempat menepuk dan memicit lengan Solehin..
Sambil tersenyum ceria...

"Terima kasih Solehin.. Sebab teman aku...he..he"

Sambil melihat Temannya itu kembali ke Rumah..
" Senyuman & Manik2 berkaca mula terbentuk di bebola matanya.."


"........... Terima Kasih Teman.."





Pakwan:
Tidak perlu ajarkan cara untuk "handle" masalah kepada lelaki..
Kerana mereka sudah "ada" dan akan "jumpa" akhirnya Insha Allah.. Itulah "Kepakaran" mereka..
Jika perlu.. Ia akan datang kepada kita untuk bertanya..

Namun.. Apa yang lebih penting..

Hatinya perlu rasa bahagia dan dia boleh rasa..
"....Teman-teman sentiasa bersama-samanya.."