Jumaat, 12 Julai 2013

Mengimbas titik Kesilapan

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

.. Mengira Detik berlalu
Antara perkara paling melemahkan dalam hidupku,
Membuatkan Teman2 terluka hati & bersedih denganku,
Namun.. Itulah yang banyak terjadi kepada Teman2ku,
Bagiku.. Kesemuanya punyai titik alasan.. -Aku tak suka "berkepit"-,


Teringat pada seorang Temanku Sham
Sham begitu baik padaku.. Sentiasa menungguku.. Kemana sahaja aku pergi,
Bila aku turun sahaja dari Surau & Dewan Makan.. Pasti Sham ada,
Walaupun saat itu.. Sham sudah menunggu di luar Surau amat lama,
Untuk menjauhkan Sham.. Sengaja aku sakitkan hatinya.. Tapi Sham masih setia,


Aku juga punyai teman bernama Fakhrul
Beliau sentiasa ingin bersamaku,
Setiap ketika.. Beliau pasti duduk di sebelahku,
Ketika aku masih studi di bilik prep.. Dia akan setia menungguku,
Untuk memutuskan "Persahabatan" itu.. Aku lemparkan kata2 "pedih" padanya,


Seorang lagi temanku Yahya
Juga seorang yang sangat baik denganku,
Sentiasa mengajakku studi.. Sentiasa meluahkan masalah padaku,
Lama2.. Aku menjadi agak rimas,
Satu hari Yahya lakukan satu kesilapan.. Mungkin dia terdesak,

Aku sentiasa marahkan kesilapan dia itu..
Aku jadikan seolah2 masalah dia "sangat2" besar,
Aku terus ungkitkan.... Sampailah Yahya berpindah dari sekolah kami, 
(Sebab ayahnya dipindahkan..)... Aku tak pernah minta maaf dengannya,

Ketika aku menjadi Junior
Ada seorang Abang yang agak rapat denganku.. Sentiasa berbual denganku,
Suatu hari... Seorang teman mendekatiku..
Katanya Abang itu nak jadikan aku adik angkat..
Beberapa hari kemudian.. Saat kami tiba2 berjumpa.. Dia nyatakan hasrat,

Aku alihkan topik,
Aku tak suka suasana begini... Amat2 merimaskan

Ketika aku menjadi Senior
Aku kerap didatangi Adik2,
Mungkin watak aku yang suka budak2.. Aku mudah rapat dengan mereka,
Ada antara Sahabat2 ku yang bermain Abang & Adik angkat..
Tapi aku tak berminat... Rimas tu,


Ada juga Adik2 yang menghampiriku
Menyatakan hasrat ingin menjadi adikku,
Tapi aku hanya tersenyum.. Sambil alih topik lain & kekal mesra,


Adikku Sayang...
"...Abang sudah lama anggap kamu semua macam adik2 Abang..

Abang pertahankan kamu..
Abang sorok kesalahan kamu,
Abang tak laporkan kesalahan kamu pada Cikgu Midi...

Cukup hanya dengan "setel" ditangan abang..
Semuanya kerana Abang Sangat2 Sayangkan kamu semua....

Abang nyaris dibuang asrama disebabkan aduan yang kamu buat..

Namun...
Itu semua tidak patahkan semangat Abang untuk menjaga kamu..
Semuanya kerana Abang sangat2 sayangkan kamu...


Bagiku.. Kita hidup di Dunia Kasih Sayang
Aku Sayang Insan2 yang lebih tua dariku,
Jika lebih 20 keatas.... Saya anggap Pakcik2 seperti Ayah saya sendiri,
Jika lebih 1-20 tahun... Saya anggap Abang2 macam Abang saya sendiri,

Bagi adik2 ku... Junior2ku di Seri Makmur, Al-Attas, Al-Ihsan & Maahad,
Juga adik2ku di MRSM Kuantan... & di Program2,
Abang anggap.. Kamu2 semua macam adik abang,


Tapi tolonglah teman.. Hanya satu pintaku
Berkawanlah kita sekadarnya,
Bukan setiap waktu kita perlu bersama.. gelak bersama,
Jarang jadualku punyai waktu yang sama.. Hari2 berubah2,
Namun.. Aku amat2 "malas" nak lukakan hati kamu,

Bergaullah kita.... Bila punyai titik persamaan..
Saling memahamilah kita... Bila punyai titik perbezaan..


Jika aku mampu
Jika aku berkemampuan... Dengan Izin Allah,
Seluruh teman2, abang2 & adik2ku.. Maafkan kesalahan aku,
Banyak dosa sudah aku lakukan pada kalian..
Aku benar2 minta Ampun & Maaf... Ampunkanlah kesalahan aku,


Hanya pada Allah
Hanya pada Allah... Aku bermohon,
Ampunilah segala dosa & kesalahanku...
Juga dosa Abang2.. Teman2.. & Adik2ku,

Aku menjadi saksi Wahai Allah... Mereka2 adalah insan2 Soleh & Baik2,
Sayangilah kami semua.. Lapangkanlah dada kami,
Masukkanlah kami ke Syurga Firdausmu... Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengasih,




Pakwan:
Salam Ramdhan.. teringat Ramadhan di SMA AL-Attas, Ketapang... 1
0-13 tahun yang lalu...