Rabu, 27 Julai 2016

Siri 1: Berbaik dengan ahli ilmu


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Daripada Ibn Umar.ra. Hadis Nabi.saw: " Dikatakan bagi orang alim: Syafaatkan olehmu daripada anak muridmu. Dan jika sampai sebilang-bilang binatang di langit sekalipun. ".

2. Daripada Malik bin Dinar.rh: " Barangsiapa menolong akan orang yang menuntut ilmu. Diberi oleh Allah akan dia suratannya dengan tangan kanannya. Dan barangsiapa kasih akan orang yang menuntut ilmu sesungguhnya ia dikasihi para nabi. Dan barang siapa yang dikasihi para nabi maka ia bersama para nabi. Dan barangsiapa benci akan orang yang menuntut ilmu. Maka ia akan dibenci para nabi. Maka balasannya Neraka Jahannam ".

3. Dan "Bahawasanya bagi penuntut ilmu itu syafaat. Seumpama syafaat para nabi. Dan baginya di Syurga Firdaus 10,000 mahligai. Dan baginya di Syurga Khuld 100,000 madinah (bandar) daripada nur (cahaya). Dan pada Syurga Makwa 30,000 darjat (tingkat) daripada Permata Yakut yang merah. Dan baginya, dari tiap-tiap dirham yang ia peruntukkan di dalam menuntut ilmu baginya bidadari sebanyak bintang di langit dunia dan sebilang-bilang malaikat. Dan barangsiapa berjabat tangan akan penuntut ilmu. Diharamkan Allah akan jasadnya dari api neraka. Dan barangsiapa menolong akan penuntut ilmu. Maka Allah mnyuratkan kelepasan baginya daripada api neraka. Ketahui olehmu dan bahawasanya penuntut ilmu. Apabila ia mati maka diampunkan Allah bagi orang yang hadir jenazahnya. ".


Rujukan: Matlaul Bahrain