Isnin, 28 Mac 2016

Anak Muridku

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Seharian ini. Fikiranku kerap terbayang anak-anak muridku. Mereka tak ingat hafalan baru dan hafalan lama. Juz satupun hanya berapa orang yang ingat.

Sebelum ini masalah tasmik. Tapi Alhamdulillah aku rasa sudah dapat tangani masalah tasmik. Dengan kenal pasti pelajar yang lemah dan fleksibelkan rutin tasmik mereka. Cuma tinggal pantau sahaja lagi.

Rasanya dah lama aku tak ambil berat pasal sikap orang. Aku lebih suka buat hal sendiri. TApi disebabkan tugas kali ini. Terpaksa juga aku fikir. Itu yang malas.

Rasanya lebih seronok didik orang yang minat belajar. Sebab kita hanya perlu lorongkan sahaja jalan. Namun bagik yang tidak minat. Kita pula terpaksa tarik dan hambat. Itu yang malas tu.

Aku pasti Insha Allah. Semuanya kerana sikap dan metaliti. Mentaliti hidup untuk periksa memang tak bagus.

Model terbaik adalah seperti Yaman, Mesir dan Pondok. Tapi macam mana aku nak resapkan budaya ini dalam fikiran anak-anak muridku. Alahuakbar... Malasnya !

Ya Allah... Mudahkanlah aku untuk mengatasi situasi ini. Seterusnya berjaya seperti selalu. Allahumma Ameen...