Jumaat, 1 April 2016

Bergaul dengan masyarakat



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

[ Sembang Petang Khamis: ]

Sembang ini semata-mata imaginasi. Suatu metafora. Jangan gunakan akal. Takut nanti melencong. Juz layan..

1. Antara perkara paling malas. Nak bergaul dengan masyarakat. Arghh malasnya. Bila kita makin tua. Kita lebih seronok buat hal sendiri. Rasa malas dah nak ceburi dunia grifter. Lebih seronok gelak sorang-sorang, senyum sorang-sorang. Tapi nanti digelarnya gila.

2. Kan best jadi macam penembak tepat. Dari jauh tembak. Orang tak perasan. Kita boleh beredar lepas tugas selesai. Buat macam tiada apa-apa. Tapi jika disedari orang. Kita dituduhnya kejam.

3. Atau jadi macam burung.Terbang ke sana ke mari. Bebas. Tiada kaitan dengan pakcik makcik di bawah. Hanya tolong beritahu jika ada pencuri masuk. Benteng nak pecah. Ular nak makan budak. Mereka nak gosip atau bergomo. Kita tak kisah.

4. Duduk bawah pokok hijau rendang. Waktu panas. Angin sepoi, udara segar pun best. Duduk atas batu, tepi lata atau air terjun. Air jernih mengalir. Bunyi yang segar. Itu juga best.

5. Hehe.. Namun bukan semua yang best itu senang-senang boleh wujud. Untuk best perlukan kerja keras, pengorbanan dan kesabaran yang tak best.

6. Sudah resmi masyarakat. Jika ada sedikit beri sedikit. Jika banyak berilah mana boleh. Best bukan dibina atas prinsip berapa aku dapat? Tapi bagaimana aku boleh tolong? Rasa seronok bila dapat tolong.

7. Esok 1 April 2016. Episod penting. Episod mula bermasyarakat. Menjadi Pemberi official.

8. Hari esok juga terkenal dengan hari April Fool. Walau bukan budaya kita. Tapi esok Haji Jumaat. Hari yang sangat sarat dengan peluang best jika direbut. Ini baru budaya kita.

9. Antara beri dan minta. Aku lebih memilih beri. Sebab tak terikat.

10. Anda bagaimana?

Takpe, kita memang selalu berbeza..