Ahad, 24 April 2016

Tak suka dengar Tazkirah dan Ceramah


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Dulu aku perasan. Semasa di Mesir. Ada sebahagian pelajar lama yang alim-alim. Bila ada rakan sebaya yang beri tazkirah. Sebaik selesai solat. Dia akan keluar. Mungkinlah asalnya nampak perilaku ini macam tak sopan. Tapi lama aku selami. Aku boleh faham.

2. Tazkirah adalah suatu cara menyampaikan ilmu. Apa ilmu, peringatan atau saranan dakwah yang kita ada, kita sampaikan.

3. Namun. Masalah bila kita tidak alim. Kita nak juga bercakap tentang sesuatu perkara yang tidak kita belajar. Apatah lagi menyentuh bab ilmu dan agama. Sudah pasti banyak yang tersilap dan tidak kena.

4. Lantas bagi seorang yang dah belajar. Alim. Malah siap ingat lagi maroji'nya dan nak cari bab itu di kitab mana dan muka surat mana. Adakah sesuai untuk dia mendengar kita berikan fakta salah? Penerangan yang melencong dan saranan yang tak betul? Berlawan dengan apa yang ulama' muktabar beritahu?

5. Jika salah. Mereka patut menegur kita. Namun jika suasana semasa menekan mereka supaya tidak menegur. Baik kerana malas berbahas, sibuk, malu, tidak berani, tiada kekuatan, fakta asal yang sudah ingat-ingat lupa. Maka bagi saya, lebih baik cabut awal. Sebelum tazkirah bermula.

6. Walaupun tidak alim. Namun saya memang tidak suka mendengar ceramah, tazkirah dan majlis ilmu. Kecuali yang menyampaikan itu seorang alim atau pelajar talaqqi.

7. Adapun tazkirah dari seorang yang berpengalaman. Seperti Muallaf, bekas paderi, orang tua, pakar satu-satu bidang. Saya suka mendengarnya. Kerana saya bukan nak dengar 'fatwanya' dalam hukum agama. Tapi pengalamannya itu yang penting. Juga jika dia seorang yang petah berceramah, pandai buat lawak atau punyai cara persembahan yang unik. Yang ini pula kerana saya nak ambil mood darinya.

8. Saya boleh mendengar sehingga berjam-jam ceramah dari seorang alim. Tapi duduk 15 minit depan seorang ustaz yang suka 'fatwa' ikut kepala sendiri. Memang tak tahan. Atau ustaz yang baca kitab, tapi dia sendiri tak pernah belajar secara mushafahah dengan guru.

9. Atau sekurang-kurangnya ustaz itu pernah bertalaqqi satu-satu bidang ilmu. Walau kitab lain pun. Namun talaqqi dari kulit ke kulit. Walau tak alim pun. Malah ada satu dua perkara yang ia mungkin tersilap. Kerana sekurang-kurangnya kita boleh nampak ada bekas asuhan orang alim pada tutur katanya. Ini sudah memadai untuk saya duduk mendengar.

10. Namun saya gagahkan juga diri. Lawan rasa memberontak untuk duduk juga mendengar takirah subuh. Kerana nak beri contoh buat jemaah. Sudahlah malam-malam saya cabut awal, kerana nak pergi kelas tok ayah. Jadi bila saya dapat join mereka ketika subuh. tidaklah mereka rasa tidak selesa dengan sikap saya.