Sabtu, 9 April 2016

Motivasi perlukan Tasawwuf


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Sebentar tadi aku terpaku. Mengamati ngiang-ngiang nasihat Tok Ayah. Ketika kelas. Supaya tidak ujub, sum'ah dan riya'.

" Adakah aku dihinggapi penyakit-penyakit tersebut? "

Sebenarnya persoalan ini telah lama bermain di benakku.

2. Aku dibesarkan dengan buku-buku motivasi. Aku amat terkesan dengan program-program motivasi yang pernah aku sertai. Aku suka movie motivasi. Aku suka lagu-lagu motivasi. Aku suka memotivasikan diri ketika down. Aku selalu memotivasikan orang. Pendeknya. Hidup aku memang sentiasa bergelumang dengan motivasi.

3. Adakala. Aku rasa terlalu-lalu-lalu yakin, gembira dan puas hati dengan diri yang Allah dah beri ini. Walaupun aku tahu aku ada kelemahan. Tapi aku tidak kisah itu semua. Sebab aku betul-betul puas hati dengan diriku. Aku rasa sangat best. Estim dan rasa yakin diri aku amat-amat tinggi. Adakah ini dipanggil ujub?

4. Aku suka bercerita nikmat-nikmat yang aku perolehi. Juga detik-detik bagaimana aku survival, berusaha, merebut dan memanfaatkan peluang, juga kejayaan-kejayaanku. Aku suka bercerita kepada teman-teman dan orang sekelilingku yang 'pandai mendengar'. Biasanya mereka kelihatan akan terinspirasi. Adakah ini dipanggil Sum'ah?

5. Aku suka menghidupkan suasana. Aku suka berada di pentas. Suka bertanya ketika program. Suka buat status facebook. Suka tulis blog. Suka upload nikmat-nikmat dan kejayaanku. Adakah ini dipanggil riya'.

6. Fuhh... Jika Ya. Aku kini dalam bahaya !!

7. Antara perkara yang aku fikir perlu secara doruri bagi diriku sekarang. Kelas Tasawwuf. Sebelum ini ada Hari Rabu. Tapi sebaik terima tugas mengajar di masjid negeri. Aku stop dulu. Aku harap dapat ikuti kembali. Atau ada cara lain untuk aku kembali ikuti Kelas Tasawwuf.

Aku tahu diri aku sedang tenat kini... Aku perlukan bantuan.

" Ya Allah... bantulah aku"

8. Aku dapati. Cara fikir aku sangat kuat dipengaruhi Ilmu Motivasi. Jadi aku perlukan ilmu Tasawwuf untuk luruskannya kembali.

Alahu Rabbi... Mudah-mudahan aku sembuh dan menjadi Muslim yang baik.