Selasa, 19 April 2016

Hukum Kenduri Arwah 2


[SIRI KRITIKAN] Cikgu Geografi 'memperalat' kitab muktabar, 'memboneka' alim ulama??

Tahniah saya ucapkan kepada Cikgu Geografi Hairi Nonchi dalam usaha berhempas pulas menjawab tulisan saya.

♢ Sekadar peringatan kembali, tulisan saya ini dan sebelumnya tidaklah berhajat kepada wang RM30K itu. Ia suatu jumlah yang tidak bernilai di mata saya. Saya menjawab sekadar mengaplikasikan kaedah (Kamu Serang Kami Terang).

♢ Saya membuat tulisan yang sebelum ini kerana ingin menjawab kepada soalan sombong anda itu yang mana soalan itu wahabi indonesia pernah kemukakan dalam bentuk yang agak berbeza. Tujuan saya menulis siri jawapan yang sebelum ini kerana ingin menerangkan dalil dan hujjah majlis tahlilan bukanlah semata-mata mahu menjawab soalan kamu yang 'dijanjikan' ganjaran itu.

__________
Hujjah #1

Dalam hujjah pertama ini, cikgu geografi ini telah berusaha memanipulasikan kenyataan saya dengan menyatakan:

"kemaksuman Nabi shalallahu alaihi wasallam sebagai dalil untuk mencipta tatacara ibadah sendiri"
~ saya tidak fikir cikgu tersilap kerana pada point ke 2 cikgu mengulangi soalan yang sama berserta meminta dalil.

Saya kira, cikgu ini orangnya sangat gelojoh sekali dalam berhujjah, tujuan saya menjelaskan Nabi shalallahu alaihi wasallam maksum ialah kerana hendak menyatakan Majlis Tahlilan tidak perlu dilakukan kepada Nabi shalallahu alaihi wasallam kerana Nabi telah maksum dan tidak mempunyai sebarang dosa bahkan dijamin syurga. Melakukan majlis tahlilan kepada Nabi shalallahu alaihi wasallam tiada menghasilkan faedah yang dikehendaki atau matlamat sebenar.

Ia sebagai jawapan kepada pertanyaan, siapakah yang mengadakan majlis tahlilan kepada Nabi shalallahu alaihi wasallam.

Jadi, pada bantahan kepada (Hujjah #1) ini persoalan saya:
"Cikgu gelojoh atau menyelewengkan hujjah saya"??
Baiklah cikgu, usaha penyelewengan pertama cikgu telah GAGAL!!
_____________
Hujjah #2

Memang betul ia hadith atau dalil bersifat umum. Ia sekadar ingin menerangkan menjamu makanan adalah dituntut dalam syarak.
Hakikatnya menjamu makanan adalah 'ibadah ghairu mahdhah' di mana ia tidak terikat dengan keadaan dan cara tertentu. Maka memadai dalil umum untuk menunjukkan anjuran syarak.

Namun, apabila dipersoalkan adakah jamuan makan yang dilakukan sebagai sedekah untuk dihadiah kepada si mati, maka jawapannya akan lebih panjang dan ulama akan mula berijtihad.

Meskipun sesuatu itu tidak ada zaman Nabi s.a.w, ia tidak boleh mudah-mudah dituduh bidaah kerana masih ada ruang ijtihad. Seperti sabda Nabi s.a.w kepada Muaz dan nasihat Saidina Umar r.a kepada Syuraih:

أَنِ اقْضِ بِكِتَابِ اللهِ فَإِنْ لَمْ تَجِدْهُ فَبِسُنَّةِ رَسُوْلِ اللهِ ص م فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فَاقْضِ بِمَا قَضَى بِهِ الصَّالِحُوْنَ وَ إِلاَّ فَاجْتَهِدْ رَأْيَكَ.
“Hendaknya kamu memberi hukum dengan kitab Allah (al-Qur’an), jika kamu tidak mendapatkannya, maka dengan Sunnah Rasulullah, bila tidak kamu dapatkan maka hendaklah dengan apa-apa yang telah diputuskan oleh orang-orang shalih, dan bila tidak ada maka hendaknya berijtihad dengan pendapatmu”.

Pada siri (Hujjah #2) ini, cikgu sekali jadi berusaha melakukan penyelewengan dengan menyatakan:
"Memandangkan kenduri arwah adalah sebuah ritual ibadah yang bersifat khusus"
Cikgu dengan sangkaan dirinya sendiri cuba mengkategorikan Majlis Tahlilan kepada ibadah khusus sedangkan ibadah khusus ialah solat, zakat, puasa, haji dan lain-lain.
Kami yang mengamalkan Majlis Tahlilan ini tidak pernah menganggap/merasakan ia sebagai ibadah khusus. Bahkan ia hanya ibadah ghairu mahdhah yang tidak terikat dan boleh dilakukan bila-bila masa, dimana jua, walau bagaimana cara pun selagi tidak bercanggah dengan syarak.
Berbeza dengan ibadah khusus yang lain seperti solat, mempunyai cara perlaksanaan tertentu, bilangan tertentu, cara tertentu, dikerjakan pada waktu tertentu dan dilakukan dalam keadaan tertentu.
Baiklah cikgu, usaha penyelewengan kali kedua GAGAL lagi!! Usaha lagi ye.
___________
Hujjah #3

Baiklah, untuk menghangatkan lagi kritikan, Cikgu Geografi ini cuba mendatangkan hujjah-hujjah mengenai mengirim pahala kepada si mati.

‪#‎Pertamanya‬, saya telah tegaskan pada post saya yang pertama bahawa mengirim pahala bacaan Al-Quran adalah khilaf. Walau bagaimanapun, mengirim pahala sedekah dan doa adalah ijmak seperti kata-kata Imam Nawawi dalam kitab Fatawa:
يصله ثواب الدعاء وثواب الصدقة بالاجماع
"Pahala doa dan pahala sedekah sampai (kepada si mati) dengan IJMAK ULAMA"
(Rujuklah kitab Fatawa Imam Nawawi, ms.146)

》Imam Nawawi sendiri mengatakan ia sebagai Ijmak Ulama. Adakah kamu berani membantahnya? Saya yakin kamu tidak berani kerana kamu sendiri menuqil pendapat Imam Nawawi dari Al-Majmu' dan Syarah Sahih Muslim.

》Walau bagaimanapun, yang pasti dalam majlis tahlilan lebih banyak zikir, doa dan sedekah makanan kepada para hadirin berbanding bacaan Al-Quran.

》Soalan saya, adakah cikgu setuju untuk menyatakan doa dan sedekah makanan itu sampai kepada si mati seperti mana yang dinyatakan oleh Imam Nawawi??

Baiklah, ‪#‎kedua‬ sebelum saya menerangkan mengenai surah An-Najm ayat 39, saya merasakan lebih elok saya dedahkan terus penyelewengan ketiga cikgu ini.

Cikgu telah mengemukakan beberapa perkataan Imam Nawawi mengenai pahala bacaan Al-Quran tidak sampai kepada si mati. Soalnya benarkah itu pendirian Imam Nawawi atau ia hanya sebagai naqalan yang menunjukkan berlaku khilaf di kalangan ulama?

Pendirian/Ijtihad Imam Nawawi telah dijelaskan pada kitabnya Syarah Sahih Muslim iaitu:
واستحب العلماء قراءة القران عند القبر لهذا الحديث لانه اذا كان يرجى التخفيف بتسبيح الجريد فتلاوة القران اولى والله اعلم
"Dan ulama menyatakan mustahab (sunat) bacaan Al-Quran DI SISI KUBUR berdasarkan hadis ini kerana jika diharapkan keringanan (azab kubur) dengan tasbih maka yang lebih utama/baik ialah bacaan Al-Quran"
(Rujuklah Syarah Sahih Muslim, j.3, ms.145, cet. Dar Taufiqiah Li Thurath)

Begitu juga fatwa Amirul Mukminin fil Hadis Imam Ibnu Hajar al-Asqalani melalui kitab Fath Al-Bari:
وكذلك فيما فيه بركة الذكر وتلاوة القران من باب الاولى
"Dan demikian (dalam usaha meringankan azab si mati) dengan berkat zikir dan bacaan Al-Quran yang menjadi lebih utama"
(Rujuklah Fath Al-Bari, j.1, ms.465, cet. Dar Mishr Li Tiba'ah)

Bahkan, cikgu telah kantoi tidak amanah dalam menaqalkan perkataan Imam Nawawi. Naqalan yang lebih luas dari Syarah Sahih Muslim adalah seperti berikut:
وفى هذالحديث أن الصدقة عن الميت تنفع الميت ويصله ثوابها وهو على كذالك باجماع العلماء وكذا أجمعوا على وصول الدعاء و قضاء الدين الواردة فى الجميع و يصح الحج عن الميت اذا كان حج الاسلام و كذا اذا وصى بحج التطوع على الاصح عندنا و اختلف العلماء فى الصوم اذا مات وعليه صوم فالراجح جوازه عنه للاحاديث الصحيحة فيه و المشهور فى مذهبنا أن قراءة القرأن لا يصله ثوابها و قال جماعة من أصحابنا يصله ثوابها
"Dan pada hadis ini, sesungguhnya bersedekah atas nama si mati ini memberi manfaat kepada si mati dan pahala sedekahnya sampai pada si mati, dan demikianlah sesuai dengan IJMAK para ulama, dan juga ulama bersepakat atas sampainya doa, membayar hutang yang telah warid."

"Dan sah juga menghajikan haji atas si mati apabila hajinya itu haji Islam dan begitu juga sah apabila si mati mewasiatkan agar dihajikan dengan haji sunnah, ini menurut pendapat yang muktamad menurut kami."

"Dan ulama berselisih pendapat di dalam masalah puasa, apabila seseorang mati dan dia masih mempunyai tanggungan puasa, maka pendapat yang rajih itu dibolehkan berpuasa atas nama si mati karena adanya hadis-hadis yang sahih"

"Dan yang masyhur pada mazhab kami bahawa bacaan Al-Quran tidak sampai pahalanya kepada si mati, dan berkata sebilangan besar dari ashab kami bahwa pahala bacaan Al-Quran sampai kepada si mati"

* Jelaslah bahawa Ijmak ulama mengatakan sampai pahala sedekah dan doa kepada si mati
* Imam Nawawi menyatakan berlaku khilaf pada masalah bacaan Al-Quran kerana qaul masyhur menyatakan tidak sampai dan qaul yang lain (qaul mukhtar) menyatakan sampai pahala.

Soalnya adakah kamu tahu pengertian qaul masyhur? Dan berapa pembahagian qaul dalam mazhab Syafie??

Mari kita lihat penerangan ulama Syafiyyah iaitu Imam Ibnu Hajar Al-Haitami berkata:
( فَالمَشْهُور ) هُوَ الذَّى أَعْبَرَ بِهِ لاِءشْعَارِهِ بِخَفَاءِ مُقَابِلِهِ وَيَقَعُ لِلْمُؤَلِّفِ تَنَاقُضٌ بَيْنَ كُتُبِهِ فِى التَّرْجِيْحِ يَنْشَأُ عَنْ تَغَيُّرِ اِجْتِهَادِهِ فَالْيَعْتَنَّ بِتَحْرِيْرِهِ ذَلِكِ مَنْ يُرِيْدُ تَحْقِيْقَ الأَشْيَأَ عَلَى وَجْهِهَا.
"Maka 'qaul masyhur', ialah pengarang mengibaratkan dengannya, bagi tujuan memberitahu bahawa ada kesamaran pada lawan (bagi sesuatu pendapat fatwa tersebut). Dan bagi pengarang (Nawawi) ,terjadi pentarjihan yang berlawanan diantara kitab-kitab beliau, yang disebabkan berubah ijtihad (samada Imam Syafie sendiri atau mujtahid mazhab atau mujtahid tarjih). Maka hendaklah memerhati dengan menghuraikan perkara tersebut atas mereka yang mahu ( yakni mampu) mentahqiqkan (memeriksa dalil-dalilnya dengan ) mengikut jalan –jalan (kaedah) nya”. (Rujuklah Tuhfah Al-Muhtaj, j.1, ms.84)

Pendapat/qaul masyhur bukanlah qaul muktamad dalam mazhab Syafie bahkan memahami qaul masyhur dengan pemahaman pendapat yang terkenal adalah suatu kejahilan semata-mata kerana:
وقد تتبع من جاء بعدهما و بينوا المعتمد من غيره بحسب ما ظهر لهم.
"Dan sesungguhnya telah memperhalusi dan membahas fatwa-fatwa kedua Mujtahid fil Mazhab(Imam Ar-Rafie dan Imam Nawawi) oleh para ulamak yang terkemudian , dan mereka telah menerangkan yang mana muktamad berbanding yang tidak muktamad, dengan penilaian mereka"
(Rujuklah Majmu' Kutub As-Sab a'h al Mufidah, ms.34)

Tak faham?

Lihat betul-betul ilmuan kamu sendiri menerangkan mengenai makna sebenar Qaul Masyhur:
https://youtu.be/AVgmyoJepaU

Sebagai pengukuhan, Al-Allamah Sulaiman Al-Jumal telah menaqalkan perkataan Imam Nawawi dalam kitabnya Hasyiah Al-Jumal:
قال النووى: فالاختيار أن يقول القارئ بعد فراغه: اللهمّ أوصلْ ثوابَ ما قرأته إلى فلانٍ؛ والله أعلم
“Dan yang terpilih (qaul mukhtar) ialah perlu berdoa setelah pembacaan al-Qur’an, Ya Allah sampaikan (kepada Fulan) pahala apa yang telah aku baca, wallahu a’lam”.

والمختار الوصول إذا سأل الله أيصال ثواب قراءته
“Dan pendapat yang terpilih (qaul mukhtar) adalah sampai (pahala kepada si mati), apabila memohon kepada Allah menyampaikan pahala bacaannya,

Nampaknya, untuk kali ketiga penyelewengan Cikgu Geografi‪#‎TERBONGKAR‬!!

☆ Untuk kali terakhir saya ingatkan, Imam Nawawi menyatakan bahawa pahala sedekah dan doa SAMPAI KEPADA SI MATI DENGAN IJMAK. Dan pahala bacaan Al-Quran sampai kepada si mati berdasarkan qaul mukhtar.
_____________

Hujjah #4

Seterusnya, jika adalah mengenai perkataan Imam Ibnu Hajar Al-Haitami yang Cikgu Geografi cuba berdusta.

Cikgu ini dengan beraninya mengambil satu naqalan sahaja dan meninggalkan penegasan (ijtihad) daripada Imam Ibnu Hajar Al-Haitami.

Sekali lagi, cikgu menunjukkan sifat gelojohnya apabila salah tulis nama kitab Imam Ibnu Hajar Al-Haitami. Dia tulis nama الفتاوى الكبرى الفقهية sedangkan nama kitab yang sebenar الفتاوى الفقهية الكبرى.
Nama kitab dah silap bagaimana pula isinya? Cikgu telah mengambil naqalan yang menyatakan tidak boleh dibacakan Al-Quran kepada si mati dan pahalanya tidak sampai. 

* Sedangkan Imam Ibnu Hajar Al-Haitami sendiri berpandangan bahawa:
وكلام الشافعي هذا تأييد للمتأخرين في حملهم مشهور المذهب على ما إذا لم يكن بحضرة الميت أو لم يدع عقبه
"Dan perkataan Imam asy-Syafie ini (mengenai bacaan al-Qur’an disamping jenazah/kubur) membuktikan pernyataan ulama-ulama Mutaakhkhirin dalam membawa 'qaul masyhur' dengan pengertian (pahala bacaan Al-Quran tidak sampai) apabila tidak berada hadapan si mati atau apabila tidak mengiringinya dengan doa”. (Rujuk balik sambungan kitab Al-Fatawa Al-Fiqhiah Al-Kubra yang telah cikgu geografi itu cuba selewengkan)

Bahkan tidak terhenti disitu, Imam Ibnu Hajar Al-Haitami sekali lagi mengukuhkan pandangannya dalamnya Tuhfatul Muhtaj ala Minhaj:
قال عنه المصنف في شرح مسلم: إنه مشهور المذهب على ما إذا قرأ لا بحضرة الميت ولم ينو القارئ ثواب قراءته له أو نواه ولم يدع له
“Sesungguhnya qaul masyhur adalah diatas pengertian apabila pembacaan tidak dihadapan si mati, pembacanya tidak meniatkan pahala bacaannya untuk si mati atau meniatkannya, atau dia telah meniatkan kepada si mati tetapi tidak mendoakannya untuknya”.

Akhirnya, penipuan keempat cikgu geografi ini ‪#‎GAGAL‬.
____________

Seterusnya ialah mengenai surah Najm ayat 39. Cikgu telah mengunakan tafsir Ibn Kathir satu je.
Adakah cikgu ‪#‎melupakan‬ kitab tafsir yang lain?

1) Tafsir Tobari, j.9, ms.27:
Ayat ini turun ketika Walid Ibn Mughirah masuk Islam diejek oleh orang musyrik, dan orang musyrik tadi berkata: "Kalau kami kembali kepada agama kami dan memberi wang kepada kami, kami akan menanggung seksaanmu di akhirat"
Kemudian Allah menurunkan ayat ini sebagai bantahan kepada mereka.

Pada berikutnya, Imam Tobari menyatakan:
عن ابن عباس: قوله تعالى (وان ليس للانسان الا ما سعى) فانزل الله بعد هذا: (والذين ءامنوا واتبعهم بإيمان الحقنابهم ذريتهم) فادخ الله الابناء بصلاح الجنة الاباء
"Dari Ibn Abbas dalam firman Allah taala: (Tidaklah bagi seseorang itu kecuali apa yang telah dikerjakan) KEMUDIAN ALLAH MENURUNKAN ayat surah Ath-Thur: 21, (Dan orang-orang yang beriman dan anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, kami pertemukan anak cucu mereka dengan mereka, maka Allah memasukkan anak kecil ke syurga keeana kebaikan orang tua"
* maka yang dapat kita fahami disini ayat tersebut telah DIMANSUKHKAN dan diganti dengan hukum lain.

2) Tafsir Qurtubi, j.9, ms.82
قوله تعالى: (وان ليس للانسان الا ما سعى) روى عن ابن عباس انها منسوخة بقوله تعالى: (والذين ءامنوا واتبعهم بإيمان الحقنابهم ذريتهم)
"Firman Allah taala: (Tidaklah bagi seseorang itu kecuali apa yang telah dikerjakan) dan diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a sesungguhnya ayat ini telah MANSUKH dengan Allah menurunkan ayat surah Ath-Thur: 21, (Dan orang-orang yang beriman dan anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, kami pertemukan anak cucu mereka dengan mereka"

3) Tafsir Idhwa'u Al-Bayan fi Idhahu Al-Quran bil Quran, j.7, ms.419:
Pada mentafsirkan surah An-Najm ayat 39, penulis telah berkata:
"وقد اجمع العلماء على انتفاع الميت بالصلاة عليه والدعاء له والحج عنه ونحوى ذلك مما ثبت الانتفاع بعمل الغير فيه"
"Dan telah Ijmak ulama dalam masalah si mati memperoleh manfaat dengan selawat ke atasnya, doa kepadanya, haji baginya dan seumpamanya daripada apa yang telah tetap bermanfaat amalan orang lain padanya"
* Ketiga-tiga tafsir ini menunjukkan ayat Al-Quran yang kamu guna itu telah mansukh (dibatalkan) dengan turunnya surah At-Thur ayat 21 dan pahala doa kepada si mati adalah sampai.
Bagaimana cikgu?? Ada jawapan kepada tafsiran ulama muktabar ini??

____________

Masalah seterusnya, cikgu telah mendatangkan perkataan Imam Malik untuk menunjukkan perkataan Imam Syafie itu tidak wujud.

* Ini adalah suatu ‪#‎keanehan‬ yang berlaku.

Pertama: Cikgu hanya menaqalkan suatu perkataan umum yang tidak menunjukkan perkataan itu berbicara mengenai mengirim bacaan pahala kepada si mati.

Kedua: Perkataan Imam Malik itu bukan daripada kitab Imam Malik sendiri. Bahkan daripada kitab idola Wahabi.

Ketiga: Imam Malik meninggal dunia 179H manakala Imam Syafie berkunjung ke Mesir pada tahun 198H di mana di sana terbina qaul jadidi (pendapat baharu)

* Maka, jelaslah bahawa perkataan Imam Malik tidak menatijahkan apa-apa terhadap kata-kata Imam Syafie.

Sebaliknya, mari kita lihat bagaimana ulama bermazhab Syafie memahami kepelbagaian ijtihad Imam Syafie. Perkataan Imam Syafie yang dinaqalkan dalam kitab Tafsir Ibnu Kathir adalah qaul masyhur yang bersandarkan dalil yang lemah (seperti huraian dalam video di atas). Sebaliknya, timbul qaul mukhtar di kalangan ulama bermazhab Syafie kerana ada kata-kata Imam Syafie yang lain seperti:
قال الشافعى : وأحب لو قرئ عند القبر ودعى للميت
"Asy-Syafie berkata : Aku menyukai sekiranya dibacakan Al-Quran di sisi kubur dan di doakan untuk si mati”

Juga disebutkan oleh Imam al-Mawardi di dalam al-Hawi al-Kabir, Imam Nawawi dalam Al-Majmu' al-Imam Ibnu ‘Allan dan yang lainnya dalam kitab mereka dengan lafaz berikut :
قَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمهُ اللَّه: ويُسْتَحَبُّ أنْ يُقرَأَ عِنْدَهُ شيءٌ مِنَ القُرآنِ، وَإن خَتَمُوا القُرآن عِنْدهُ كانَ حَسناً
"Imam Asy-Syafie rhm berkata : Disunnahkan agar membaca sesuatu dari al-Quran disisi kubur, dan apabila mereka mengkhatamkan al-Quran disisi kubur maka itu adalah baik”

Untuk lebih memahami lagi, lihatlah penerangan Syeikhul Islam Imam Zakaria al-Anshari dalam dalam Fathul Wahab :
أما القراءة فقال النووي في شرح مسلم المشهور من مذهب الشافعي أنه لا يصل ثوابها إلى الميت وقال بعض أصحابنا يصل وذهب جماعات من العلماء إلى أنه يصل إليه ثواب جميع العبادات من صلاة وصوم وقراءة وغيرها وما قاله من مشهور المذهب محمول على ما إذا قرأ لا بحضرة الميت ولم ينو ثواب قراءته له أو نواه ولم يدع بل قال السبكي الذي دل عليه الخبر بالاستنباط أن بعض القرآن إذا قصد به نفع الميت نفعه وبين ذلك وقد ذكرته في شرح الروض
“Adapun pembacaan al-Quran, Imam Nawawi mengatakan didalam Syarh Muslim, yakni qaul masyhur dari mazhab Syafie bahawa pahala bacaan al-Quran tidak sampai kepada si mati, sedangkan sebagian ashhab kami menyatakan ia sampai, dan sebahagian ulama berpendapat bahwa sampainya pahala seluruh ibadah kepada si mati seperti solat, puasa, pembacaan al-Quran dan yang lainnya."

"Dan apa yang dikatakan sebagai qaul masyhur dibawa atas pengertian apabila pembacaannya tidak di hadapan si mati, tidak meniatkan pahala bacaannya untuknya atau meniatkannya, dan tidak mendoakannya."

"Bahkan Imam as-Subkiy berkata ; Yang menunjukkan atas hal itu (sampainya pahala) adalah hadis berdasarkan istinbath bahwa sebagian al-Qur’an apabila diniatkan dengan bacaannya akan bermanfaat bagi si mati dan diantara yang demikian, bahawa ia telah dinyatakan di dalam syarah ar-Raudhah"

Sebab itulah, pada peringkat awal saya hanya menaqalkan perkataan Syeikhul Islam Imam Zakaria Al-Anshari:
والقول المذكور مبني على عمل الامام الشافعي فإنه كان يزور قبر الامام الليث بن سعد ثم يتلو الاذكار والقران الكريم : وقد تواتر أن الشافعي زار الليث بن سعد و أثنى وقرأ عنده ختمة و قال أرجو أن تدوم فكان الامر كذالك (الذخيرة الثمنية ص ٦٤
"Dan perkataan tersebut (ijtihad Imam Zakaria Al Anshori), berdasarkan perbuatan Imam Syafie, bahawasanya Imam Syafie menziarahi makam Imam Laith bin Sa’ad kemudian melantunkan zikir-zikir dan Al-Quran, dan sungguh telah mutawatir, bahawasanya Imam Syafie menziarahi kubur Imam Laiths bin Sa’ad, memujinya dan membaca (alquran) dengan sekali khatam, dan beliau berkata : Aku mengharapkan agar ia (amalan membaca Al-Quran seperti di sisi makan Imam Laith) akan berterusan, maka begitulah seperti apa yang dikatakan (didoakan) oleh Imam Syafie"
(Rujuklah kitab az-Zakhirah Ath-Thaminah, ms.64)

وفى مناسبة أخرى قال الامام الشافعي : ويستحب أن يقرأ عنده شيئ من القرأن ، وإن ختموا القرأن كله كان حسنا (دليل الفالحين ج ٦ ص ١٠٣)
"Pada tempat lain, Imam Syafie berkata : Disunnahkan agar membaca sesuatu dari al-Quran disisi kubur, dan apabila mereka mengkhatamkan al-Quran disisi kubur maka itu adalah baik"
(Rujuklah Dalilul Falihin, j.6, ms.103)

Kesimpulan pada bab ini,

Ada pelbagai perkataan Imam Syafie samada ia mujmal ataupun ia saling bercanggah. Maka untuk memahaminya kita perlu merujuk ulama bermazhab syafie bukannya buat-buat pandai.
__________
Selain itu, cikgu cuba menolak hujjah yang disandarkan kepada Thowus sedangkan para ulama yang alim hadis menerimanya:

i) Al-Hafiz Imam Suyuthi dalam Al-Hawi, j.2, ms.178:
“Sesungguhnya Imam Thowus berkata: Seorang yang mati akan beroleh ujian dari Allah dalam kuburnya selama 7 hari. Untuk itu, sebaiknya mereka (yang masih hidup) mengadakan jamuan makan (sedekah) untuknya selama hari-hari tersebut. Sahabat Ubaid ibn Umair berkata: ‘Seorang mukmin dan seorang munafiq sama-sama akan mengalami ujian dalam kubur. Bagi seorang mukmin akan beroleh ujian selama 7 hari, sedangkan seorang munafiq selama 40 hari di waktu pagi.”

Manakala, Imam Suyuthi menyambung lagi pada kitab yang sama pada ms.194:
“Sesungguhnya sunatnya bersedekah memberi makan selama 7 hari telah sampai kepadaku (iaitu Imam Suyuthi), ia berterusan hingga sekarang di Makkah dan Madinah. Secara zahirnya ia tidak ditinggalkan (daripada melakukannya) dari masa sahabat sehingga sekarang dan mereka melakukannya sebagai tradisi diambil dari ulama Salaf sejak generasi pertama (iaitu sahabat).”

ii) Al-Hafiz Imam Ibnu Hajar Al-Haitami dalam Al-Fatawa Al-Fiqhiah Al-Kubraa, j.2, ms.30-31 :
- Al-Haithami menyatakan bahawa dalam riwayat di atas mengandung pengertian bahawa kaum muslimin telah melakukannya pada masa Rasulullah s.a.w, sedangkan Rasulullah s,a,w mengetahui dan taqrir terhadap perkara tersebut.
-Dikatakan juga bahawa para sahabat melakukannya namun tidak sampai kepada Rasulullah. Atas hal ini kemudian dikatakan bahawa ‘khabar’ ini berasal daripada seluruh sahabat maka jadilah itu sebagai ijmak.
-Dikatakan hanya sebahagian sahabat sahaja, dan masyhur pada masa mereka tanpa ada yang mengingkarinya.
- Ibnu Hajar Al-Haithami mengatakan pendapat mayat diuji atau disoal 7 hari dalam kubur selepas kematian, adalah mempunyai asal yang kukuh dalam Syara’ kerana sejumlah ulama telah meriwayatkannya daripada tabi’in yang terkemuka termasuklah Thowus, Ubaid bin Umair dan Mujahid.

iii) Mujtahid fil Mazhab Al-Hafiz Imam Rafie :
-Beliau mengatakan bahawa amalan ini masyhur di kalangan para sahabat tanpa diingkari.
iv) Al-Hafiz Ibnu Asakir dalam Tabyin Kazb Al-Muftari fi ma Nusiba ila Al-Imam Abi Al-Hasan Al-Asy’ari:
“Beliau telah mendengar As-Syeikh Al-Faqih Abu Al-Fath Nashrullah Bin Muhammad Bin Abd Al-Qawi Al-Masyisyi berkata: ‘Telah wafat As-Syeikh Nashr Bin Ibrahim Al-Maqdisi pada hari Selasa 9 Muharam 490H di Damsyiq. Kami telah berdiri/berhenti/berada di kuburnya selama 7 malam, membaca Al-Quran pada setiap malam 20 kali khatam.

v) Al-Hafiz Imam Syubramallisi:
“Apabila seseorang berniat pahala bacaannya dihadiahkan kepada si mati atau dia berdoa selepas bacaan Al-Quran kepada si mati, sampailah pahalanya kepada si mati itu. Sekiranya dia membaca di atas kubur ayat-ayat Al-Quran, dapatlah pahala bacaan itu kepada si mati dan kepada dirinya juga. Perkara ini telah dipilih oleh Imam As-Subki, Syeikh Ibnu Hajar Al-Haitlami dan Imam Ramli dan lainnya. Harus (tidak mustahil) menghadiahkan pahala bacaan itu kepada Rasulullah, qiyas kepada selawat ke atas Baginda s.a.w...”
___________

Sama juga dalam hal riwayat Saidina Umar menyuruh diadakan solat tiga hari dan menyediakan makanan.

Agak ‪#‎melucukan‬ apabila, dia cuba takhrijkan riwayat ini melalui, dua kitab Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani. Sedangkan riwayat ini disebutkan dalam kitab Al-Matholib Al-Aliah yang dikarang oleh Imam Ibnu Hajar itu sendiri. 

Emotikon smile
"Ahmad Ibn Muni' melaporkan di dalam Musnadnya daripada Al-Ahnaf Ibnu Qais berkata: Apabila Saidina Umar r.a telah ditikam (dibunuh) beliau telah memerintahkan Suhaib untuk mengerjakan sembahyang dengan orang ramai selama 3 hari dan beliau menyuruh agar disedikan makanan kepada orang ramai." Kata Amirul Mukminin Fil Hadis Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani, Isnadnya adalah hasan.
(Rujuklah Al-Mathalib Al-Aliyyah, j.1, ms.199, hadis no. 709)

* Jelaslah bahawa Amirul Mukminin fil Hadis Imam Jarh Wal Ta'dil Ibn Hajar Al-Asqalani menyatakan sanadnya Hasan.

* Walaupun mempunyai perawi mutakallam fiih atau perawi yang dianggap bermasalah, ulama tidak bermudah-mudah mendhaifkan atau memalsukan hadis tersebut. Bahkan Imam Ibn Hajar menilai sebagai Hasan.

__________

Pada hujjah ke 7, cikgu ini menyatakan kenduri arwah dalam hadis Sunan Abu Daud dan Misykat itu tidak sama dengan majlis tahlilan.

Kalau begitu, kami juga katakan konsep kenduri arwah jahiliah yang dikaitkan dengam niyahah (ratapan) juga berkonsep berbeza dengan majlis tahlilan yang kita lakukan sekarang ini.
Konsep berbeza, hukum juga berbeza.

Majlis Tahlilan yang kita lakukan adalah berbeza dengan Majlis Maktam dan Majlis Wahsyah yang dinyatakan dalam kitab-kitab fiqh. Illah berbeza melahirkan hukum berbeza.

Begitu juga, Majlis Tahlilan yang kita lakukan adalah berbeza dengan majlis kenduri arwah yang para sahabat anggap sebagai niyahah itu.

MENJAWAB HUJJAH MEREKA YANG MENGUNAPAKAI KITAB MAZHAB SYAFIE UNTUK MENGHARAMKAN MAJLIS TAHLILAN

Untuk menjawab kepada mereka, kami hanya perlu menggunakan kata-kata Mufti Negeri Sarawak, Datu’ Haji Loling Othman bin Haji Alwi dalam fatwanya pada tahun 1931:
Adapun perkataan Imam Syafie menyatakan: ‘Aku benci diadakan maktam iaitu berhimpun walaupun tidak ada tangisan mereka kerana sesungguhnya pada yang demikian itu memperbaharui kedukaan, membebankan tanggungan.’

Membaca nas perkataan Imam Syafie jelas menunjukkan TIDAK MUTLAK kebencian tersebut kerana ianya dikaitkan dengan memperbaharui kesedihan dan membebankan. Apakata jika perhimpunan dilakukan dalam rangka mendoakan si mati, bersedekah buat pihak si mati, menghiburkan ahli keluarga si mati, tidak membebankan keluarga si mati yang berkemampuan?

Dalam masalah ini setelah meneliti hujah-hujah dan dalil-dalil jika sekiranya perhimpunan dalam rangka yang diharuskan seperti mendoakan pada si mati, bersedekah bagi pihak si mati, menghiburkan keluarga si mati dan tidak membebankan keluarga si mati bukanlah maktam yang dibenci sebagaimana yang dimaksudkan oleh Imam Syafie.

Yang ditentang ulama kita ialah mereka yang menjalankannya sehingga menyusahkan diri dan keluarga si mati atau semata-mata menjalankan adat atau lebih jahat lagi dengan niat bermuka-muka atau riak. Ini yang difatwakan oleh Sayyid Ahmad Zaini dalam I’anatuth Tholibin.

(Beliau juga menjawab hujjah orang yang mengharamkan kenduri arwah secara mutlak dengan apa yang tersebut di dalam Al-Fiqh Al-Manhaji ala Al-Mazhab Asy-Syafie (1/263) iaitu: “Menyusahkan keluarga si mati dengan membuat makan dan berhimpun orang ramai kepadanya (makanan) seperti mana yang menjadi kebiasaan di zaman ini adalah bidaah yang bertentangan dengan sunnah”, dengan katanya):

“Dalam nas diqaidkan (dikaitkan) dengan menyusahkan ertinya kalau membuat kenduri mendatangkan kesusahan kepada keluarga si mati maka hukumnya adalah haram. Maka jika tidak menyusahkan keluarga si mati maka hukum adalah sebaliknya.”

(Hujjah lain seperti di dalam Kasyfu Al-Litham, juzu 1 iaitu: “Dan dikerjakan ‘wahsah’ iaitu berhimpun dengan memberi makan awal malam kenduri daripada tanam mayat 7, 20, 40, hari dan seumpamanya yang demikian itu seperti yang diperbuat oleh kebanyakan orang itu maka adalah segala yang tersebut itu makruh yang dicela oleh Syara”, dengan katanya):

“Dalam nas menyatakan Wahsah dengan berhimpun melahirkan kesedihan adalah haram. Kalau berhimpun dengan membaca tahlil dan berdoa untuk sedekah pahala kepada si mati maka hukumnya adalah sunat.”

Maka dengan ini jelaslah dakwaan orang yang mengharamkan kenduri arwah secara mutlak adalah suatu dakwaan yang tidak berasas sama sekali...Biarlah perkara ini menjadi rahmat kepada umat Islam dengan tidak menimbulkan perbalahan dengan membidaah di antara satu sama lain yang boleh menggugat perpaduan umat Islam dan membawa kepada perpecahan yang sangat-sangat dilarang oleh Islam. Semoga Allah SWT menunjukkan kita ke jalan yang diredhainya. Amin Ya Rabbal a’lamin”

-> Inilah suatu penjelasan yang sangat baik daripada Mufti Negeri Sarawak. Maka, mereka yang sibukkan diri membidaahkan orang lain mestilah perhatikan perbezaan Majlis Tahlilan dengan Wahsah dan Maktam. Selain itu, kalian perlu perhatikan setiap kitab yang diguna untuk berhujjah bagi mengharamkan tahlilan samada mempunyai sebab pengharaman atau tidak. Jika ada, maka majlis yang tidak dikaitkan dengan sebab pengharaman tidak menjadi haram seperti yang telah Wahabi selewengkan.

Antara lain, Dr. Maza telah menggunakan kitab ulama besar nusantara dalam buku terbarunya (Menjawab Persoalan Menjelaskan Kekeliruan : 262) bagi mengharamkan kenduri arwah dengan membaca nas:

Syeikh Daud Al-Fathani mengatakan :
"(Dan makruh) lagi bidaah bagi orang yang kematian membuat makanan menyerukan segala manusia atas memakan dia samada ada dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang diadatkan kebanyakkan manusia (dan demikian lagi) makruh lagi bidaah bagi segala yang diserukan dia memperkenankan seruannya." (Syeikh Daud Al-Fathani, Bughyah Tullab, 2/34)

-Kami telah bertanya kepada guru-guru pondok, lalu mereka menjawab yang bidaah disini ialah apabila mengadakan kenduri semata-mata disebabkan ada kematian, iaitu menjadi bidaah apabila ada kematian, kita menghimpunkan orang ramai untuk jamuan disebabkan kematian. Hal ini seolah-olah meraikan kematian atau menjadikan kematian suatu keramaian.

-Bahkan tidak menjadi bidaah jika diadakan tahlil yang dalamnya diisi zikir, bacaan Al-Quran, selawat dan membuat jamuan dengan diniatkan sedekah pahala kepada si mati. Majoriti ulama mengatakan sampai pahala sedekah kepada si mati dan diharuskan mengadakan majlis sedemikian.

BILAKAH KENDURI ARWAH MENJADI HARAM?

1) Apabila digunakan harta anak yatim
2) Apabila menyusahkan ahli keluarga yang miskin
3) Diadakan bagi meratapi kematian
4) Memperbaharui perasaan sedih
5) Bagi menyebut-nyebut kebaikan si mati
6) Diadakan dengan penuh riak dan membazir
7) Mewajibkan atau menganggap wajib pada hari-hari tertentu
8) dan dalam bentuk beberapa situasi yang ada larangan daripada dalil umum atau khusus.

* Sudah lama saya memerhati hujjah-hujjah cikgu geografi ini daripada jauh. Sekarang apabila saya mula berhujjah dengannya, saya mendapati cikgu adalah SPINNER WAHABI terbaik yang pernah dilahirkan di Malaysia.

Disediakan oleh: Hafiz Al Za'farani (HAZA)