Jumaat, 8 April 2016

Khidmat Masyarakat

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Alhamdulillah. Jumaat tadi, aku selesai menjalankan tanggungjawab membaca khutbah. Tidak pasti bagaimana penerimaan jemaah. Tapi dari sudut hati aku. Macam biasa. Setelah buat dengan beria. Aku berpuas hati. Abi kata okey sebab tiada yang tidur. Kira Alhamdulillah lah yek.

2. Tadi sebaik selesai bersalam. Ada seorang pakcik menahanku. Katanya nak memgaji Alquran dengan aku. Aku suka. Cuma berkira-kira juga waktu bila aku sebetulnya free.

ISNIN-JUMAAT 
1. 8-10pagi : Maahad
2. 10-12tengah hari: Qoilulah
3. Zohor : Free
4. 5-6.30 : Gymnasium
5. Maghrib-9.30 (Jumaat, Sabtu, Ahad, Selasa) : Pondok
6. Maghrib-11 (Isnin, Rabu) : Masjid Negeri

SABTU-AHAD
1. Subuh : Free
2. Zohor : Kursus Haji
3. Asar : Gymnasium (Sabtu), Joging (Ahad)
4. Maghrib-9.30 : Pondok.

3. Jika boleh. Cuti hari sabtu dan ahad aku tidak mahu usik. Sebab nak sediakan untuk masa bertenang.

4. Memang aku dah hajat untuk buka kelas percuma. Khidmat buat masyarakat. Nak dakwah, amar makruf, nahi munkar aku tiada kekuatan. Jadi aku rasa cara begini sesuai dengan naluri aku.

5. Aku juga berhasrat nak buka kelas Fiqh dan Nahu. Nantilah tunggu ilmu aku masak dahulu Insha Allah.

6. Adapun hajat aku untuk belajar Perubatan Assyifa, Kelas Bahasa Arab, Master. Perlu tunggu waktu yang sesuai dari Allah. Mudah-mudahan Allah berikan yang terbaik buatku.

7. Alhamdulillah. Aku ada banyak hajat. Namun aku tidak terlalu memikir cara nak dapatkannya. Allah-lah yang tunaikan banyak hajatku itu. Alhamdulillah. Jika nanti Allah tanya, nikmat apa lagi yang Dia tak berikan padaku. Aku sangat segan nak jawab. Sebab inipun dah lebih dari cukup. Tapi still nak lagi... hihihi