Khamis, 21 April 2016

Berburu ke Padang Datar versi Penyelaras


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Banyak aku nak tulis hari ini. Sangat banyak. Dari isu dakwah, pondok, masyarakat dan understanding. Tapi setelah makan nasi arab tadi. Jadi lembap satu badan. Asalnya memang aku taknak makan nasi. Tapi nak buat macam mana. Dah hadir majlis ilmu orang. Kena raikan asatizah yang lain.

2. Masalahnya. Semua yang aku nak tulis itu adalah kritikan. Hasil dari ketidak setujuan terhadap hujah mereka yang di sekeliling aku. Bukan bermaksud aku sudah tidak open minded. Cuma lebih kepada saling memahami. Dengan kata lain, memandang dari sudut logik akal.

3. Aku bersyukur sebab berpeluang ikuti pelbagai aliran.

A) Semasa aku STAM dan awal Diploma. Aku suka beli Majalah I. Sampai banyak juga koleksi yang aku simpan. Dalamnya selalu keluarkan artikel dari tokoh-tokoh Wahhabi. Seperti Dr. MAZA. Dari situ, aku belajar cara fikir logik, mendalam dan bernas.

B) Semasa awal aku di Mesir. Aku selalu ikuti kelas Syeikh Yusri. Di sini aku belajar Hadith. Melalui toriq Ahlil Fiqhi. Bagaimana cara ulama-ulama mazhab berbeza tafsiran terhadap satu-satu hadith. Disinilah check-point mindaku mula terbuka. Terhadap khilaf.

C) Kemudian. Aku mula belajar dengan Habaib Yaman. Tak silap aku, aku mula dengan Habib Omar anak Habib Zain. Kitab Kifayatul Akhyar dan Alazkar jika tidak silap. Sebelum kemudian aku belajar dengan Syeikh Ali cucu Habib Zain, Syeikh Salim Khatib, Habib Hassan Alkaf dan akhirnya Habib Ahmad bin Abdur Rahman Almaqdi. Di sinilah aku bertemu cinta. Akhirnya aku berpeluang belajar dari kulit ke kulit Mazhab Syafie. Baru aku kenal tatacara sebenar pengamalan Mazhab Syafie. Kitab pertama yang khatam tak silap aku Safinatun Naja atau Risalah Jamiah begitulah. Sangat-sangat best. Kitab yang paling cepat aku capai bila timbul persoalan kini. Kitab Taqrirat Sadidah.

D) Toriq Mesir. Aku mula belajar dari Syeikh Syaltut. Mula-mula pakai redah je masuk di ruwaq Alazhar. Masa itu Syeikh buka kitab Minhaj Tolibin. Dengan tak faham arabnya. Tapi sebab minat belajar punya pasal. Aku redah juga. Kemudian baru aku ikut flow. Seingat aku, toriq Mesir ini banyak aku ambil dari Ustaz Hairul Nizam dan Ustaz Nazrul Nasir. Sempat juga belajar dengan Ustaz Hairul Nizam Kitab Matan Abi Suja'. Tapi tidaklah habis. Caranya memang agak berbeza dengan Toriq Habaib. Jika toriq Habaib sentiasa petik kitab rujukan ketika bahas nas kitab. Toriq Mesir pula akan baca sahaja nas kitab kemudian terus bahas hukum. Masalahnya, kita yang kena cari mana asal sumber maklumat itu. Sesuailah dengan cara orang Mesir kan.

E) Toriq Syazariah (Aku bagi nama). Subjek Nahu dan Saraf. Memang masa dunia sekolah dulu aku tidak minat. Tapi makin besar. Bila kita tahu kepentingannya. Kita mula nak belajar. Syukur sebab Allah temukan aku dengan Ustaz Syazri. Beliaulah yang bimbing kami dan kawan-kawan. Beliau gunakan Kitab Nahu Wadeh. Kami dipaksa hafaz tasrif. Alhamdulillah. Dari pakai hentam kromo je baca kitab. Ikut sedap mulut. Sekarang boleh-lah sikit-sikit. Kalau jalan kat kedai-kedai. Pantang jumpa sign board.Mesti nak i'rob. hehe. Ustaz Syazri jugalah yang banyak dedahkan kami dengan Dunia Talaqqi. Hanya Allah mampu membalas.

F) Semasa di Mesir juga. Aku sempat berguru dengan dua orang pelajar pondok. Satu Kitab Munyatul Musolli dan satu lagi Kitab Hasyiah Baijuri tak silap aku. Ustaz yang ngajar Munyatul Musolli itu memang buat aku kagum habis. Cara dia urai dan pelbagai ilmu alat yang dia sembur. Buatkan aku mula jatuh cinta dengan pondok. Sebelum ini aku tak tahu pun. Apa itu pondok.

G) Bila berpeluang balik Malaysia. Aku mula mencari tempat-tempat talaqqi. Di sinilah aku bertemu Toriq Syria. Dipelopoti Ustaz Amir Salam dan Ustaz Khairul Azmi. Best juga. Toriq ini lebih kepada dalil. Atau ittiba'. Kita akan belajar melalui hadith. Mirip-mirip toriq Syeikh Yusri. Cuma mungkin lebih detail bab perbahasan rowi. Kita akan belajar tentang hukum hakam. Melalui hadis. Kitab yan digunakan adalah Bilughul Maram.

H) Aku sempat belajar di Pondok Pasir Tumboh. Di sini aku mula belajar. Cara baca kitab dengan ilmu alat nahu. Nahu pondok. Aku mula terdedah dengan perbahasan akidah, sifat dua puluh, perbezaan ma'ani dan ma'nawiyah. Dibahas dari kerangka bahasa melayu atau setepatnya jawi lama. Mula terdedah dengan  kitab pondok. Memang best. Aku sempat belajar, walaupun tidak habis. Tapi sempatlah habiskan beberapa topik yang sangat-sangat penting dari Kitab Albahrul Wafi. Yang aku sangat-sangat bersyukur kepada Allah. Kerana topik-topik ini amatlah penting buat panduan hidupku. Aku juga sempat belajar Kitab Matla'ul Badrain. Kitab Matan Silyawiyah dalam ilmu nahu. Dan alhamdulillah. Sempat juga aku khatam Matan Ajurumiyah versi cara pondok. Kitab Masbuq muwaffiq, Matan bina' dan izzi sikit-sikit.

I) Dan sekarang. Aku ikuti pondok Tok Ayah. Belajar Kitab Sabilul Muhtadin, Bughyah Tullab dan Sairus Salikin. Banyak aku belajar bagaimana cara orang nusantara kita berfikir dari sini. Bila aku ikuti penulisan ulama-ulama nusantara. Kitab-kitab yang mereka susun. Wow, mereka memang hebat. Aku teringin masuk kembali kitab Akidatun Najin dalam akidah dan Hikam Jawi dalam Tasawwuf. Tapi masih belum diberikan kesempatan. Insha Allah tanam azam.

4. Walaupun setiap aliran ini banyak juga saling perli memerli. Tapi apa yang aku dapati. Isi atau maroji' mereka sama, cuma cara penyampaian mereka berbeza.

5. Bila bersama dengan masyarakat. Khususnya jemaah di qaryahku. Aku tidak boleh terlalu doktrin mereka untuk follow mana-mana aliran. Aku perlu jadi orang tengah. Penyelaras yang baik. Apa yang paling penting menjadi keutamaanku. Supaya mereka hampir dengan Allah, dapat beramal dan tidak berpecah.

6. Cara aku. Biasanya bila berhadapan dengan suatu ritual kebiasaan jemaah qaryah. Aku juz follow je apa yang mereka buat. Kemudian baru sikit-sikit terap apa yang aku belajar. Aku pernah berhadapan dengan situasi yag lebih gamat. Saling bertengkar dan menghina. Jadi walaupun mereka Sufi, Wahhabi, Pondok, toriq Syria, Mesir, Habaib. Semua itu bukanlah suatu yang besar bagiku. Aku pernah berhadapan dengan individu-individu yang lebih lebih sukar.

Cukuplah sekadar ini, Aku perlu masakkan lagi ilmu Fiqhku.

7. Jika Imam Syafie meninggal dalam usia sekitar 50 tahun lebih. Imam Nawawi sekitar 40 tahun lebih. Sudah sangat besar jariahnya. Aku juga perlu fikir ke arah itu. walaupun tidak sehebat mereka. Sekurang-kurangnya ada juga jariah buatku di Alam Barzakh dan Akhirat nanti.

8. Watak ulama mungkinlah tidak sesuai denganku. Tapi aku rasa lebih selesa dengan 'Penyelaras'. Ermm... Macam best..