Jumaat, 1 April 2016

Kerja imam pula

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



Bermula Jumaat semalam. Aku mula bekerja sebagai Imam di satu masjid. Alhamdulillah. Nak kata teruja gila, tidak juga. Cuma tenang dan bahagia. Aku suka. Sebab boleh memperluruskan sikap dan disiplin aku. 

1. Bila kita menjadi imam. Kita perlu datang awal. Sebelum azan lagi. Jadi boleh Sola Sunat Tahyatul Masjid. Boleh mengulang hafalan Alquran. Boleh Solat qabliah.

2. Aku juga dapat membantu penduduk sekitar. Untuk berani solat berjemaah. Sebab mereka dah tak perlu bimbang suasana krik krik. Sebab nak tolak siapa untuk imam.

3. Jadi dalam fikiranku. Aku sebenarmya cuma jalani kehidupan biasa. Cuma lebih berhati-hati bab masa. Dan jika biasanya aku menjadi makmum. Kali ini aku menjadi imam.

4. Dari aspek protokol tidaklah sepayah mana. Sebab sudah biasa. Cuma bab muamalah tu. Aku sebenarnya dah lama tinggalkan dunia 'peramah'. Jadi bila nak mula semula. Jadi malas.

5. Apapun Alhamdulillah. Aku memang segan dengan Allah. Sebab mcam-macam nikmat Dia dah beri. Macam-macam hajat aku Dia dah kobulkan. 

Tak tahu nak cakap apa dengan Allah...... Selain Alhamdulillah.