Khamis, 3 November 2016

Hijrah Si Jahil


VIA IIUM CONFESSION


Assalamualaikum. Thank you admin sebab sudi post ni dan maaf sekiranya luahan aku ni panjang sangat ye. Aku takde nak confess apa2 tapi aku just nak share serba sedikit pasal hidup aku, macam mana aku boleh jadi aku yang sekarang. Btw aku bukan student UIA , tapi aku student salah satu IPTA di Malaysia.
Bukan nak buka pekung di dada, or cerita aib2 aku yang Allah dah tutup selama ni. Tapi aku berharap dengan apa yang aku kongsikan di sini korang boleh amik pengajaran dan pedoman mana yang baik. Yang tak baik jangan ikut ye huhu.

Secara jujurnya, sejak aku baligh sampai aku sekolah menengah sumpah aku jarang solat. Jarang ni bukan jarang biasa2 tapi memang jarang sangat la aku solat. sampai boleh kira dalam setahun berapa waktu je aku betul2 solat. Aku tahu cara2 nak solat pun start dari form 1. Tu pun belajar sendiri guna buku panduan solat. Solat pun waktu zuhur je. Tu pun sebab sekolah aku memang wajibkan pelajar2 dia solat zuhur berjemaah sebelum balik rumah (aku sekolah harian) .

Tapi betapa jahil dan angkuhnya aku dulu, solat zuhur aku kat sekolah tu pun mostly tak sah pun sebab aku solat tanpa ada wuduk. waktu aku rasa rajin nak amik wuduk je baru solat aku sah, kalau tak memang aku bantai solat je tanpa wuduk. Aku penah cuba untuk solat 5 waktu, tu pun waktu dekat nak exam, tapi aku tak istiqomah, paling lama pun tahan 2-3 hari je pastu mesti aku akan buat perangai lama balik, malas nak solat.

Satu lagi, aku tak pandai baca Quran. Betapa jahilnya aku, aku buta huruf al Quran sebab aku tak penah pegi ngaji langsung or pegi sekolah agama yg petang2 tu. Dari segi agama, memang sumpah aku jahil sangat. Tapi, dari segi akademik alhamdulillah ada juga kelebihan yang Allah bagi kat aku walaupun aku selalu ingkar perintah Dia. Betapa tak bersyukurnya aku.

Mesti korang terfikir kan, mak ayah tak tegur ke ?

Well, family aku ni tak kuat agama, dalam kata lain, jahil agama. Mak ayah busy keja cari duit (keluarga aku susah) untuk cukupkan makan minum apa semua tapi dalam tak sedar diorang dah abaikan kerohanian anak2. Tapi, kadang2 ada je mak ayah aku tegur “kakak tak solat ke? Dah baligh kan, solat tu kan wajib”. Yes i admit that, nasihat tu masuk telinga kanan and akhirnya keluar telinga kiri dan lesap camtu je la. Plus, mak ayah aku sendiri tak solat, so do you expect anak dia nak solat ke ? Tapi mak ayah mana yang nak anak dia jadi cam dia ? Memang dorang tak solat tapi dorang taknak laa anak ikut sekali tak solat kan. Tapi tu laa, aku ni degil, selalu buat tak endah nasihat mak ayah aku. Hmm a a sad life actually.

Aku memang jahil agama, tak solat, buta huruf al Quran, tapi aku tak sosial. Alhamdulillah aku tak penah couple, or bersosial, aku dengar cakap mak ayah, aku tahu harapan diorang nak aku belajar rajin2 and ubah nasib keluarga aku. Aku jenis yang pentingkan pelajaran so aku tak penah fikir pun nak bersosial walaupun pegangan agama memang tak kukuh pun time tu. Aku bersyukur sangat sebab walaupun aku jahil agama, tapi Allah tak hanyutkan aku dengan lebih jauh ke arah dunia2 sosial yang teruk2 tu (pergaulan bebas, merokok etc)

Satu lagi, aku ni kpoper tegar dulu. Mostly masa terluang aku dihabiskan dengan layan lagu2 korea, dance dan fangirling all the time. Sebabtu aku tak terfikir nak couple pun sebab dok sibuk gila kat mamat korea hahaha. So time tu memang takde kesedaran langsung laa nak berubah huhu. Sebab time tu hanya tahu seronok2 je. Btw pemakaian aku macam kebanyakan perempuan2 kat luar sana la. Jeans ketat baju sendat, tudung selempang kiri kanan tu benda biasa. Lagipun orang sekeliling pun pakai camtu so aku tak rasa salah pun pakai camtu (jahil kan aku). Apa yang aku fikir, asalkan aku pakai baju lengan panjang, seluar panjang tu dah cukup syarat untuk aku tutup aurat (padahal ketat macam sarung nangka bukan tutup aurat namanya tu! k emo plak aku ni)

Okay, memang banyak la kisah jahil aku kan kalau nak cerita. So sekarang biar aku cerita macam mana aku dapat petunjuk Allah dan berhijrah jadi aku yang sekarang, alhamdulillah. First, waktu aku form 4, kebetulan time tu aku tak sama kelas ngan geng2 aku sebab kitaorang tak sama aliran. Aku aliran sains tulen meanwhile kawan2 aku aliran akaun, sains sukan etc. So bila aku duduk di kelas aliran sains ni, aku kena la cari kawan yang boleh ngam ngan aku kan. Kebetulan ada sorang ni, dia sebelum ni memang satu kelas je ngan aku tapi selama ni aku tak rapat pun ngan dia, sebab aku dah terbiasa kehulu kehilir ngan geng2 aku. Tapi start dari form 4 tu which is aku dah jarang lepak ngan geng2 aku sebab lain2 kelas, aku start la rapat ngan minah ni which is aku akan gelarkan dia Aina (bukan nama sebenar).

Aina ni baik orangnya, lemah lembut, pakai tudung labuh and btw dia sporting so memang aku tak kekok la nak rapat dengan dia sebab dia jenis kawan ngan semua orang. Btw Aina ni ada lagi sorang kawan yang memang rapat ngan dia sejak dari sekolah rendah lagi which is aku namakan dia Aida (juga bukan nama sebenar). Aida ni pun pakai tudung labuh jugak. Orangnya pemurah and baik sangat. Sejak dari tu, memang aku akan melepak ngan depa dua ni je. Hahaha kalau tengok kami bertiga, aku memang jauh beza la dengan diorang macam langit ngan bumi huhu. Ye laa, diorang alim, aku ni jahil agama yang amat. Bila dah lama kawan dengan diorang, aku perasan la Aida ni macam nak ubah aku. Maksud aku dia selalu tegur aku kalau aku pakai ketat2. Dia akan cakap la kalau pakai ketat ni masih belum tutup aurat tau sebab nampak bentuk bla bla bla and so on. Tiap2 hari jugak la aku dapat tazkirah free dari dia, aku tak melenting sebab aku tahu benda tu betul kan. Aku diam je bila dia nasihat aku. Cuma entah la , memang betul apa yang dia cakap tapi aku tak terasa nak ubah semua ni. Ayah aku ada je tegur kalau dia nampak aku pakai ketat2 tapi cam biasa aku buat tak tahu je, diam and lupakan benda tu camtu je. Aku memang nak berubah tapi entah la, maybe sebab tak bersedia lagi (alasan cliche nowadays u know that) and perasan umur panjang lagi kot, astaghfirullah.

Sampailah satu hari ni, aku ada kenal sorang mamat ni kat facebook. Obviously dia jugak sorang kpoper cam aku and kebetulan dia minat idol yang sama cam aku. K start dari tu kitaorang rajin chat la jugak because we shared the same interest haha. Btw actually chat kitaorang tak menjurus kepada idol2 kpop sangat pun, tapi just sharing experiences kat sekolah and so on plus aku ngan dia sama umur je. Masa aku kenal dia ni, apa yang aku dapat lihat based on sharing2 dia kat facebook, dia seorang kpoper yang nak berhijrah laa lebih kurang. Plus dia penah cakap kat aku dulu dia nakal tapi sekarang dia tengah slow2 nak berhijrah dekatkan diri pada Allah. Time tu i was like “okay moga istiqamah bro” and so on laa. Aku memang respect dia ada kekuatan dan usaha nak berubah padahal umur baru 16 kot so i be like “muda lagi so relaks la kan” (jangan fikir camni weh, mati tak kira tua muda nah)

So nak dijadikan cerita time tu bulan 12, and birthday dia (9 Dec absolutely aku ingat lagi) dah nak dekat and bila sampai birthday dia aku wish la kat dia. Alaa cam biasa ayat cliche “moga panjang umur, berjaya dunia akhirat etc”. Dia cakap thanks and hari seterusnya berlalu cam biasa je la kan. Sampai la satu hari tu, 12 Dec for exact aku ingat lagi. Time tu aku tengah scroll newsfeed facebook and tetiba aku terbaca status berbunyi something like this la “alfatihah innalillah kpd sahabat A*** yg telah kembali ke rahmatullah Semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan semoga rohnya dicucuri rahmat”. Sumpah waktu ni terkejut weh, otak aku cam takleh nak hadam apa sebenarnya yang aku baca ni. Aku be like “ehh betul ke ni? Ke aku silap baca”. Dalam keadaan masih tak percaya apa yang aku baca, aku pun cepat2 la buka timeline facebook dia. Sumpah weh, semua pakat sedekahkan Alfatihah and tag nama dia. Aku macam tak percaya sebab aku baru je chat ngan dia semalam. Dia janji nak wish birthday aku yang tinggal lagi beberapa hari je (birthday kitaorang dekat2) tapi Allah lebih sayangkan dia. Aku dapat tahu dari kawan dia yang dia accident and meninggal dunia. Perasaan aku waktu tu aku tak tahu nak describe camne wehh. Memang tak dapat nak digambarkan melalui kata2. Sumpah aku terkedu. Saat tu baru aku sedar yang mati tu boleh datang bila2 masa je. Tak kira kau tua atau muda. Kalau dah ajal kau memang dah ditetapkan so memang ready tak ready pun kau kena harungi jugak alam tu. Allahuakbar. Time tu jugak aku menangis depan laptop. Aku teringat nasihat kawan2 aku pasal tutup aurat apa semua, aku teringat mak ayah aku tegur suruh solat. Aku teringat segala dosa2 aku dan kejahilan aku selama ni. Start dari haritu aku tekad untuk berubah.

Btw, jangan salah faham, aku bukan berubah sebab dia. Tapi asbab apa yang jadi kat dia, akhirnya membuka hati aku untuk berhijrah. Aku nak berubah jadi lebih baik. Starting from that day and that time, aku cuba solat. Aku jaga solat aku. Sebab aku penah dengar, kita kalau nak berubah, benda paling penting adalah jaga solat sebab dari solat la benda yang lain2 tu inshaAllah boleh diperbaiki kemudian. Sebab tu kadang2 kita pernah dengar kenapa ada orang dia solat tapi still buat jahat ? Haaaa, ustaz/ustazah atau para alim ulama akan suruh dia tengok apa yang tak kena pada solat dia, sebab kalau solat dia elok, nescaya dia tak akan buat kemungkaran kerana sesungguhnya solat itu mencegah kita dari melakukan kemungkaran inshaAllah. Wallahualam.

Tapi korang tahu laa kan, tak mudah nak berhijrah ni. Banyak ujian dan dugaan. Ujian dari family sendiri, kawan baik yang dah bertahun kawan dan orang2 sekitar aku, tapi tuu laa kadang2 pengorbanan kita menghadapi ujian tu laa yang akan diambil kira di akhirat nanti. So walau camna pun aku kena stay strong. Apapun, moga Allah permudahkan urusan kita semua ke jalan kebaikan. Amin.

– Si gadis jahil yang berhijrah.