Ahad, 20 November 2016

[ Teman tanpa suara: Bukit Rangin; ]


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



1. Setiap kali melintas Masjid Bukit Rangin. Ingatan kepada seorang teman datang semula.

2. Sebetulnya. Aku juga baru tahu. Dia telah meninggal. Dalam seminggu lalu. Walhal telah hampir 6 bulan juga dia telah pergi.

3. Dia tergolong dalam Insan Kelainan Upaya.

4. Dia selalu berjalan kaki. Acapkali bila lalu Bukit Rangin. Takdir terserempak dengannya. Dia akan tahan, nak tumpang. Kalau takdir terserempak dengannya di masjid. Dia sanggup tunggu aku selesai dari awal wudu' hingga nak balik. Semata-mata nak tumpang.

5. Menariknya. Kami tidak pernah berbual. Dia hanya tahan atau follow aku sampai kat motor. Faham sama faham. Bila aku start motor. Dia terus akan naik. Dan aku terus jalan. Aku juz tanya arah mana dia nak pergi, dia juz tunjuk arah. Bila dah sampai, dia akan tarik bajuku. Aku fahamlah, kami dah sampai. Lalu akupun beredar.

6. Beginilah hubungan yang terjalin. Antara kami. Buat sekian tahun.

7. Dah lama tidak baca notice-board di masjid. Baca baru ni. Rupanya dia telahpun meninggal dunia. Seorang lagi temanku meninggal. Teman tanpa suara.

Mudah-mudahan Allah merahmatinya... Allahumma Ameen.