Sabtu, 19 November 2016

Karomah Tok Ayah Chik


بسم الله الرحمن الرحيم


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


1. Kisah ini bukan copy paste dari laman lain. Cerita ini dicatat saya sendiri. Admin Galeripakwan@Blogspot.com. Jadi bila kata ganti diri itu tertulis 'saya'. Maka ianya memang admin sendiri. Hanya kisah sahaja diceritakan oleh teman saya. Dari Multaqa Asatizah Kuantan. Saya akan merujuknya ustaz. Beliau sendiri berjumpa dengan Tok Ayah Chik. Juga dengan Tg.Haji Baqi.

2. Tidak lama sebelum ini. Ustaz ini pergi bertemu dengan Tok Ayah Chik. Untuk bertanya tentang wirid. Sebab nak beri pada ahli jemaah (PAS) untuk diamal. Dalamnya ada sebut nama Nabi Khidir.as. Tok Ayah Chik kata: "bagus-bagus". Tok Ayah Chik sendiri beritahu. Beliau juga berhasrat ke Mekah, untuk ambil wirid lagi.

3. Tok Ayah Chik sendiri pernah bermimpi. Masuk tempat yang serba hijau. Kemudian Tok Ayah Chik terjaga. Tok Ayah Chik fikir, mungkin ni mimpi nak berjumpa Nabi Khidir.as. Tok Ayah Chik tidur semula dan takdir, mimpi itu bersambung. Tok Ayah Chik berjumpa Nabi Khidir.as sungguh. Dalam mimpoi itu. Nabi Khidir beritahu orang-oramg yang menipu. Antaranya Rangkaian Aljazeera dan ada lagi yan lain. Namun Tok Ayah Chik tidak beritahu kepada Ustaz.

4. Tok Ayah Chik beritahu. Tg.Haron Din Yaqozoh terus (jumpa secara berdepan) dengan Nabi Khidir.as. Tg.Haron Din masuk satu tempat untuk solat. Di situ ada dua orang (saya tak pasti. seorang ikut Tg.Haron Din. atau dua-dua memang sudah ada disitu). Tg.Haron Din suruh jadi imam. Tapi dia kata "Ahlul Bilad lebih utama". Tg.Haron Din lantas jadi imam. Selepas selesai solat. Tg.Haron Din tanya orang soleh ke-2. Siapa dia tu? Orang soleh itu beritahu: "Itulah Nabi Khidir.as.."

5. Ustaz ini pernah bertemu Tg.Haji Baqi. Tg.Haji Baqi pernah bertemu dengan Nabi Khidir.as di Mekah. Nabi Khidir.as kata: "Kamu ini orang Pahang ?". Nabi Khidir.as bagitahu. Nabi Khidir.as akan ke Pahang setiap Selasa malam Rabu? (Saya lupa waktu sebetulnya). Nabi Khidir.as punyai karamah lipat bumi (Jarak bumi dijadikan pendek bagi baginda).

6. Anak Tok Ayah Chik ada namanya Yusof. Ustaz ini ketika bertanya kepada Yusof. Tok Ayah Chik kalau mimpi bertemu Rasulullah.saw. Dah berbelas kali. Malah Tok Ayah Chik juga pernah bertemu dengan Nabi Isa.as.

7. Masa di Turki dahulu. jika masih ingat. Tok Ayah Chik pernah diserang sakit jantung (tidak silap). Jantung Tok Ayah Chik berhenti lama. Mesin semua memang tak bergerak (tunjuk jantung Tok Ayah Chik benar-benar berhenti). Namun disebaliknya ada cerita menakjubkan. Tok Ayah Chik sempat mengulang 3 juz Alquran (mungkin dalam koma?). Kemudian sebaik tersedar. Satu banggunan itu bertepuk tangan. Dari tingkat bawah (ada empat tingkat?). Mereka melaungkan "Syeikh Abdul Hadi Hayyun !" (Syeikh Abdul Hadi hidup !).

8. Ustaz ini minta dengan Tok Ayah Chik. Nak wirid yang Tok Ayah Chik amal. Tok Ayah Chik senyum je. Tapi akhirnya Tok Ayah Chik bersuara dan memberi isyarat ketebalan wirid yang beliau amal (lebih kurang separuh dari sejengkal).

9. Kisah ini mungkin ada banyak kesilapan tulis. Sebab saya ini sudah rowi yang ke-2. Tambahan saya juga tergesa-gesa mencatat. Takut terlepas poin penting. Mohon rujuk sendiri kepada Tok Ayah Chik untuk kesahihan.

P/s: Sengaja saya tidak tuliskan nama sebenar Tok Ayah Chik. Agar tulisan ini tidak menjadi bola tanggung untuk menyerang Ayah Chik. Oleh mereka yang membenci. Kita pertahanlah ulama dan auliya' Allah mana termampu.

Wallau a'lam.