Khamis, 3 November 2016

[ Seronok teliti teks khutbah tadi. Tahniah Jabatan Mufti Pahang dan penulis teks khutbah : ]


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



Bagi kita.

1. Islam mesti diangkat. Cuma saluran diguna. Itu mungkin berbeza.

2. Ada wataknya seperti Erdogan. Slogan sekular dilaung. Tapi yang diangkatnya Syariat. Selamat dari kudeta golongan elit dan tentera.

3. Ada wataknya mendesak. Sehingga untuk usik Islam pun orang tak berani. Takut kena 'sound' dengan mereka.

4. Ada wataknya menyelit. Patutnya depa tuju ke Selatan, tapi tak sedar dilencong ke Tenggara. Rupanya mereka semakin menghampiri Timur.

5. Dulu ramai yang perli Mufti Pahang. Alhamdulillah sekarang ramai yang puji. Biasalah dihina-puji itu. Yang penting prinsip tak berubah. Adapun saluran, itu fleksibel.

6. Kata guru. Zaman sekarang Mufti Doruri.

7. Ilmu satu hal. Panel penasihat ramai boleh backup. Tapi cara nak main tarik lepas tali. Dengan semua pihak. Itu tak ramai bijak.

8. Ada satu status yang best. Asal Habib Munzir Musawa. Tapi tak pasti sahih tak. Sebab orang boleh troll. Sekadat ambil mafhum;

"Ketika ditanya. Kenapa dakwah kamu fokus ke dasar. Bukan di atas.

Habib Munzir bagitau. Pernahkah kamu lihat rancangan televisyen waktu Ramadhan. Kenapa banyak rancangan agama. Berbeza bulan lain? Kerana permintaan. Penonton nak rancangan agama.

Nah. Nanti bila orang dibawah semua telah terdidik. Maka bukankah automatik yang naiknya juga terdidik? Kerana permintaan begitu..."