Rabu, 2 Disember 2015

Nak Lantik Ketua

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Jika berpeluang merekrut team work atau mengangkat ketua. Teliti dahulu agama orang yang kita nak 'angkat' ;

1. Satu ketika pernah hadiri satu kursus peperiksaan. Ketika umur belasan tahun. Jaraknya jauh juga.
Selepas habis seminar. Sebelum pulang. Penumpang request untuk solat dulu. Kerana jika dihitung, memang tak sempat solat di rumah. Pemandu tak benarkan. Namun penumpang berkeras juga nak solat. Solat Fardhu je pun, bukan Solat Sunat. Takdir bila sampai di kampung. Waktu solat memang telah habis.

2. Beberapa tahun lepas, pernah ikuti satu kursus pertanian.

Supervisor arahkan peserta berkumpul di satu tempat selepas Solat Asar. Oleh kerana imam habis agak lambat. Peserta terlewat dalam beberapa minit atau saat. Peserta yang lewat dikumpul di suatu tempat. Tanpa banyak soal. Supervisor terus minta yang lambat kerana solat berjemaah, boleh masuk. Peserta-peserta ini dikecualikan dari hukuman. Supervisor siap tinggal pesan lagi. Supaya rajin solat jemaah.

3. Pernah terjadi dalam satu mesyuarat. Masa mesyuarat melangkaui satu waktu solat. Sehingga memaksa seorang abang ini terpaksa curi-curi keluar solat.

4. Dalam satu program berskala besar. Pesertanya dalam jumlah yang ramai. Melibatkan pelajar sekolah.

Kewajiban peserta untuk Solat Jumaat tidak dipedulikan. Kerana waktu itu memerlukan peserta dikumpul di satu tempat. Walhal, acara belumpun lagi bermula.

5. Dalam satu event besar. Penganjur inginkan event itu dipenuhi dengan hiburan. Namun, kerana dia bertanggungjawab dalam menyusun tentatif dan mengisi slot kosong. Dia berjaya selitkan juga beberapa acara berbentuk kerohanian.

Banyak benda, mudah je nak ejas. Apatah lagi bab kewajiban kepada Allah.
Bayangkan berapa ramai bakal 'tinggal solat' atau 'Tunai Solat' hanya kerana seorang.
Jadi, pilih orang yang betul !!