Selasa, 22 Disember 2015

Seronok layan orang yang pandai berfikir

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Seronok layan orang yang pandai berfikir;

Pandai cantumkan fakta lalu membina satu teori yang logik. Punyai hujjah bernas menyokong teorinya.
Namun masalah timbul. Bila start 'touch' ulama.

Maksud saya ulama, bukan Ustaz atau ustazah. Bukan juga pensyarah, profesor atau siswazah PhD. Bukan pelajar 4.0 atau penerima anugerah Naib Canselor atau Dekan.
Banyak kali kita saksikan.

Bila seorang yang sangat petah berdebat pidato. Kita adukan dengan hujjah ulama. Awalnya kita pasti menyokong orang itu. Tapi akhirnya, baru kita mula rasakan ketepatan ijtihad ulama.
Terpulanglah pada kamu. Tapi untuk saya seorang je.

Saya percaya. Ulama tidak sembrono berijtihad. Ijtihadnya pasti setelah diamati dalam-dalam, dari sumber fakta yang paling tepat di dunia. Iaitu Alquran dan Sunnah. 

Ijtihadnya mungkin tersilap. Mungkin saling bercanggah dengan ulama lain.

Tapi ianya setelah diamati Alquran Sunnah. Ini menjadikan saya rasa selamat bersama mereka.

Jika betul dapat dua pahala, jika salah dapat satu pahala. Ini cara fikir saya seorang je. Saya langsung tak berminat nak paksa kamu menerimanya.