Ahad, 31 Januari 2016

Dunia rujuk Kitab


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


[ Sembang Pagi ]

Pagi ni teringat suasana di Ardul Kinanah. Jika talaqqi satu-satu kitab, Habaib dan Masyaikh akan minta rujuk juga beberapa kitab lain;

1. Teringat pengajian Kitab Nailur Raja yang juga Syarah kepada Safinatun Naja. Ketika nak masuk satu-satu topik. Habib Ahmad wajibkan dahulu pelajar-pelajarnya baca Kitab Kasyifatus Saja, Hasyiah Albaijuri, Aliqna' dan Manarul huda sebelum pengajian. Jika tidak, Habib Ahmad akan marah.

2. Isi setiap kitab ini saling menampung. Adakala satu-satu masail tiada dalam kitab A. Maka kitab B ada sebut. Dan begitulah sebaliknya. Yang pasti, rujuk kitab muktabar.

3. Malah Habib Ahmad sendiri. Sebelum mula mengajar. Pernah ambil masa 6 jam untuk tahdir topik dari kitab-kitab berbeza.

4. Dikisahkan. Seorang pelajar telah tahdir dalam 20 kitab berbeza. Namun ketika pengajian, Syeikh datangkan lagi masail yang dia tak pernah baca. Maksudnya, syeikh baca lagi banyak kitab darinya.

5. Malah jika di Pondok Pasir Tumboh juga begitu. Nas dalam kitab Albahrul Wafi dan Matla'ul Badrain sedikit je. Tapi bila kepala mutollaah mula hurai. Macam-macam masail dari luar yang dia duk bawa mari. Tak cukup tempat nak dhobit.

6. Tapi sayang. Budaya dalam Dunia Ilmu Talaqqi ini tidak mengalir keluar. Di luar, kita sudah terbiasa dengan budaya berpegang hanya pada satu kitab yang kita baca. Jadi bila ada satu-satu maklumat 'baru' yang diterima. Kita terus anggap salah.

7. Kita juga tidak mahir atau terdidik untuk mengenali. Mana kitab muktabar dalam satu-satu cabang ilmu. Akhirnya KITAB TERJEMAHAN pula kita jadikan sebagai kitab rujukan utama. Rasanya kalau dalam dunia talaqqi, awal-awal dah tertolak. Siap kena perli lagi. Ambillah dari induk.

8. Walaupun lebih kepada niat dan uslub dakwah sebenarnya. Cara sampaikan ilmu, supaya ianya mudah diterima.

9. Tapi bila 6 tahun dulu ada seorang dari asatizah bagitahu, ia 'surrender' untuk baca kitab depan masyarakat, setelah ditolak. Walhal yang ia baca itu kitab muktabar.

Rasanya.... kita semakin boleh faham sekarang.