Selasa, 30 Mei 2017

Dunia Kitab PDF



1. Tadi aku malas gila nak buka Alquran. Aku cuba 'kembali' istiqamahkan diri, Lepas subuh usik Alquran. Cuma aku khususkan waktu ini untuk ulang juz payah. Adapun juz-juz mudah, boleh ulang sambil lalu dalam kereta. Tapi begitilah, sebenarnya yang malas itu syahwat kita je. Cuba buat juga. Lawan rasa malas itu. Insha ALLAH kita akan rasa nikmat dan kepuasan. Itu biasa.

2. Perlukan mujahadah yang tinggi juga sebenarnya. Sebab banyak juga yang aku dah blur. Jadi nak kena pulun lebih. Insha Allah, Semoga Aku berjaya ingat 30 juz Alquran. Insha Allah ada rezeki, aku nak buat syahadah. Mungkin 10 juz dahulu, kemudian 20 dan 30 juz. Allahumma Ameen.

3. Alhamdulillah. Teknologi sekarang sangat membantu aku membelek kitab. Jika untuk membelek kitab hardcopy, mungkin agak makan masa. Tapi dengan pdf, aku kini lebih kerap belek kitab. Kitab-kitab penting juga kini boleh didapati di internet. Aku juga dah beli micro-sd yang 32g. Jadi aku hanya perlu download.

4. Cuma tak boleh aku bayangkan kalau Habib Ahmad tahu. Bayangkan, kitab biasa pun Habib Ahmad bising gila kalau ada jatuh, siap kelaskan lagi toba' mana yang sering jatuh. Dar Kutub ilmiah, Taufiqiah, Dar Hadis usah ceritalah. Dar Salam pun dahsyat jatuhnya. Dar Fiqri pun orang dah panggil Dar Kafir sebab terlalu banyak jatuh. Cetakan sehebat Dar Minhaj pun  tak terlepas dari kritikan Habib. Bayangkan aku yang ambil dari pdf ini. Fuh... Allahul Musta'an.

5. Antara laman web yang aku sring kunjungi sekarang. Waqfeya. Walaupun macam iras-iras Wahhabi punya. Tapi ada juga kitab-kitab penting mazhab kita ada di situ. Jadi beronok-ronoklah aku download.

6. Cuma itulah, dah lama aku fikir. Nak upload Kitab-kitab kuning jawi ke internet. Aku mungkin agak sibuk. Tapi aku boleh upah orang buat insha ALLAH. Cuma satu. Harta intelek, risau pula kena saman nanti. Serius bayangkan, Insha ALLAH kalau bberjaya upload, kita boleh semak Bahru Wafi, Matla' Badrain, Sabilal Muhtadin, Bughyah Tullab, Sairus Salikin hanya dengab belek pdf di henfon. Allah.. Allah... Allah. Moga Allah permudahkan.