Selasa, 23 Mei 2017

Kisah Suami dan Isteri


قصة جميلة جدا بين زوج وزوجته
Kisah antara suami dan isteri
الزوجة : هل تسمح لي أن أنشر صورتي الشخصية في وسائل التواصل الاجتماعي .
Isteri : apakah abg maafkan saya jika saya post gambar saya kat media sosial...

الزوج : بالتأكيد ﻻ
Suami: tentulah tidak
الزوجة: و لِمَ ؟ لماذا كل هذا التشدد ؟!
*أليس الناس يرونني في الشارع بحجابي ؟ و كذلك صورتي ستكون بحجابي فما الفرق ؟!*
Isteri : kenapa pula... Kenapa syadid sangat ni?... Bukankah orang ramai lihat aku dijalanan sedangkan aku menutup aurat dan begitu jugalah gambarku dengan hijap.... So apa beza?
.

الزوج سأخبرك بالفرق يا عزيزتي*
Suami : aku akan bagitau bezanya wahai sayangku
.
أجيبي عن هذه الأسئلة و ستعرفين الجواب بنفسك :
Jawab soalanku ini dan awak akan faham jawapanya dengan sendirinya...
.

لو ذهبتِ إلى البقال و رأيته يطيل النظر إليكِ بتمعُّن،ماذا سيكون انطباعكِ عنه ؟
Kalau awak pergi kepada penjaja dan awak perasan dia merenung tajam kat awak...apakah tanggapan awak terhadap dia...
.
أ‎لزوجة : بالتأكيد سأنزعج و أفسّر ذلك بقلّة الأدب
Isteri : tentulah aku meluat dan aku akan tafsirkan ianya sebagai tidak beradab
الزوج حسناً ..ماذا لو رأيتني أقفُ متفرّجاً من دون أن
أعير اهتماما للموضوع ؟
Suami : good... Bagaimanapula kalau awak melihat aku sekadar berdiri melihat tampa aku merasa tercabar terhadap situasi itu.
الزوجة : سأستغرب و أنزعج
Isteri : aku akan merasa pelik dan meluat
الزوج افرضي أنّ البقال لن ينظر إليكِ بسوء في الشارع خوفاً على سمعته مثلاً
لئلّا يُتّهمَ بعدم الالتزام بالدين و قلة الحياء ‎و أنتِ قدمتِ له صورتكِ بنفسكِ على وسائل التواصل الاجتماعي لينظر إليكِ بتمعّنٍ كما يحلو له و هو في بيته حيث لا رقيب من
الناس ،بماذا تفسرين تصرفكِ هذا ؟*
Suami: beginilah ... Penjaja tadi takkan memandangmu dalam keadaan begitu dipublic kerana nak menjaga maruah dia... Agar tidak dilihat sebagai orang yg tidak beriltizam atas agamanya dan tak malu.. Sebaliknya awak pos gambar awak dimedia sosial agar dapat dia melihat secara private sekehendak hatinya ..dalam keadaan dia kat rumah dia tampa ada manusia lain yg melihat perangai dia...
So macam mana tangapan awak sekarang
الزوجة : فَهِمْت قصدك ..أنت على حق ...
Isteri : saya dah faham situasi awak dan awak benar

الزوج : انتظري ..
Suami : tunggu sat...
ماذا ستكون نظرتك تجاهي إن أنا كنت أعلم بأنّه ينظر إلى صورتكِ بتمعّن (نظرة محرّمة )
ولا أحرّك ساكناً؟
Apakah pandanganmu terhadapku bahawa saya tahu bahawa dia melihat gambarmu dengan syahwat?... Dan saya ok je?

الزوجة : بصراحة يصعب عليّ نطق الكلمة ،سأقول أنّك عديم الرجولة و الغيرة و قليل الالتزام بالدين !

Isteri : frankly speaking... Sukar untuk saya mengucapkan kata... Saya akan menjangka awak lelaki bacul dan tak ada perasaan dan kurang agama ( kalau tak marah)
الزوج: بلغْتُ مرادي
Suami : i rest my case