Khamis, 11 Mei 2017

Tergamam diantara sujud atau salam

1. Tadi Zohor aku tersilap. Terbangun rakaat kelima. Mujur jemaah reti. Mereka tasbih. Aku duduk. Cuma aku lupa, dalam bab ini kena sujud sahwi atau tak. Aku ambil jalan selamat, aku tak sujud.

2. Balik aku semak balik Albahru Alwafi. Aku sempat ngaji bab ni dengan Ustaz Azri Pondok Pasir Tumboh.

3. Tajuk ni antara tajuk paling aku tunggu-tunggu sejak remaja. Sebab teknikalnya tak ramai berjaya tuntas dengan baik. Tapi Alhamdulillah, kitab ini memang best, detail. Memang serasi dengan otakku yang jenis sukakan ilmu pengurasan ni.

4. Jadi bila aku belek semula teks kitab. Aku sebenarnya perlu sujud sahwi. Sebab telah lakukan satu dari empat asbab yang disunatkan sujud sahwi. Aku semak pula Attaqrirat Assadidah, muafaqat.

5. Tadi aku nak habaq kat jemaah masa Asar tadi. Jadi malas pula. Tengoklah dulu, samaada nak habaq maghrib nanti atau berdiam diri sahaja. ermm...