Khamis, 27 Julai 2017

Cara naik UBER kali pertama

Alhamdulillah. Baru pertama kali guna UBER tadi. Tersangatlah mudah. Tapi perkara baru begini, nak kena berani mencuba. Borak ngan brother yang pandu UBER tadi. Teringin pula bawa UBER. Oklah, ini cara ringkas bagi yang baru nak mula.

Search UBER di Play Store


Screenshot ni untuk yang sudah install. Tapi bagi yang belum. Download dan isi segala maklumat yang dia nak. Lebih kepada nak buka akaun.




Ok. Aplikasi sedia digunakan bila-bila masa


Bila klik aplikasi. Maka yang di atas akan keluar (jika sudah siap daftar). Kereta-kereta itulah kenderaan UBER di sekeliling anda.


Seperti juga aplikasi navigation yang lain. Anda perlu letakkan lokasi anda serta lokasi anda nak tuju.


Lalu paparan begini akan keluar. Siap ada tulis tambang lagi. Memang ohsem. Kita dah tak bimbang di tipu. Siap ada jarak lagi.


Macam saya. Saya lebih suka bayar cash. Jadi senang. Pastikan sediakan duit cukup-cukup. Drebar-drebar UBER bukan ada sangat duit pecah.


Bila anda 'request UBER'. Maka gambar kanan akan muncul, sebab nak tahu lokasi kita setepatnya di mana.


Nanti. Akan keluar gambar pemandu UBER, beserta jenis kenderaan dan no flat. Anda tunggulah drebar sampai. Sambil perhati jenis kereta dan no flat.

Kemudian. Anda boleh naik, sambil scroll aplikasi baru ini atas bawah. Tengok bagaimana ia berfungsi. Lokasi semasa anda bersama pemandu UBER sentiasa kelihatan.

Nanti bila sampai. Boleh bayar. Dan jangan lupa beri bintang buat pemandu anda.

Saya terlalu-lalu-lalu-lalu kerap ditipu pemandu teksi. Selalu terlajar lokasi, tapi meter tetap jalan. Cas mahal dan meter tak berfungsi. Pemandu bengkeng dan ala-ala gangster.

Jadi saya lebih prefer UBER. Bayaran dah tetap, jarak kita tahu, pemandu berhemah sebab mahukan point. Cukuplah setakat ini hujjahnya, kenapa saya prefer UBER.