Rabu, 5 Julai 2017

Payahnya terikat


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Allahuakbar. Hidup ni payahnya kalau dah terikat dengan orang. Kita dah tak bebas nak buat ikut kehendak kita. Untuk pilih kerjaya, masa kita nak peruntukkan, laluan kita nak ikut, pengalaman kita nak rasa. Semua tak bebas. Kita dah perlu berkira-kira. Sama ada tindakan kita nanti berikan kesan pada orang lain atau tidak. 

Teringat masa di Mesir. Bestnya. Bebas nak buat keputusan sendiri. Tak terikat dengan orang lain. Wah bestnya.. Walaupun banyak juga yang antara hidup dan mati, berdepan saat genting. Tapi sebab kita hanya perlu fikir kesan pada diri kita sahaja. Maka keputusan lebih senang nak dibuat.

Tapi sekarang. Ya Allah, beratnya. Cakap salah tak cakap salah. Pilih jalan A salah, pilih jalan B lagi salah, nak pilih jalan C dah buntu idea.

Tapi jika difikir dalam-dalam. Inilah yang buatkan kita matang dan pandai berfikir. Sebab belajar memilih risiko yang paling kurang diantara pilihan-pilihan yang ada.

Tapi bak kata Syeikh Rohimuddin dan Sidi Lukman. Lebih kuranglah: Yang semalam telah berlalu, esok belum ketemu. Yang ada hanya sekarang. 

Nikmatilah detik-detik ini. Jangan fikirkan esok atau semalam. Kerana fikirkan esok sebabkan kita lemah, fikir semalam menambah beban di bahu. Isilah saat-saat ini dengan bersama Allah.