Selasa, 18 Julai 2017

Ziarah maqam Tok Guru Peramu (Dikatakan Dato Bahaman)





SETELAH Mat Kilau mendedahkan identitinya, seorang lagi pahlawan, Mat Saman Sulaiman yang menggunakan nama samaran Mat Kelantan turut melakukan perkara sama.

Namun, masyarakat masih tertanya-tanya mengenai identiti sebenar seorang lagi individu yang terkenal di Kuantan dan berilmu tinggi iaitu Tok Guru Peramu.

Ada yang beranggapan, Tok Guru Peramu merupakan Datuk Bahaman atau nama sebenarnya, Tengku Abdul Rahman Tuanku Imam Nuh.

Walaubagaimanapun Tok Guru Peramu tidak pernah mengakui hakikat tersebut sehingga beliau meninggal dunia pada 23 Julai 1977.

Jika ada yang bertanya, maka akan diherdiknya orang itu meskipun beliau sering bercerita mengenai Tok Gajah, Mat Kilau dan para pejuang lain.

Namun beberapa individu ditemui S2 yakin bahawa Tok Guru Peramu adalah Datuk Bahaman. Salah seorang daripada mereka adalah Guru Tua Silat Terlak, Abdul Rahman Jaafar, 75.

Menurut Abdul Rahman, keyakinannya itu bersandarkan kepada satu peristiwa yang dialami sekitar 1970-an yang mana beliau bertemu dengan Tok Guru Peramu.

"Nenek saya bernama Hawa ada memberitahu bahawa Datuk Bahaman masih hidup. Beliau turut menyerahkan badik yang didakwa pemberian Datuk Bahaman kepadanya.

"Kata nenek, kalau benar orang yang kamu temui itu Bahaman, dia akan tahu nama badik ini iaitu, Khairulzaman," katanya.

Abdul Rahman menambah, apabila kecoh orang mengatakan Tok Guru Peramu itu Datuk Bahaman, beliau membawa badik itu untuk bertemu tok guru tersebut. Ketika itu neneknya sudah meninggal dunia.

Sebaik sahaja melihat badik itu katanya, Tok Guru Peramu mencabutnya dari sarung lalu mencium sebanyak dua atau tiga kali. Diletakkan di bawah pahanya lalu ditanya dari mana Abdul Rahman mendapat badik itu.

"Saya terangkan daripada nenek. Lalu saya tanyakan namanya. Tok Guru Peramu mengajak saya makan dan minum dahulu. Hanya selepas itu baru diberitahu bahawa nama badik itu adalah Khairulzaman seperti diberitahu nenek.

"Pahlawan itu juga mengakui bahawa badik tersebut diberikannya kepada nenek yang menggunakan nama Yang Esah sewaktu awal perkenalan mereka dahulu," ujarnya.

Sementara itu, Guru Tua Seni Silat Cekak Menanti, Mat Salleh Tahar, 76, turut mendakwa bahawa Tok Guru Peramu pernah mengaku padanya bahawa dirinya adalah Datuk Bahaman.

Ditanya bagaimana perkara itu boleh berlaku, beliau menjelaskan Tok Guru Peramu mulanya menyatakan bahawa terpulang kepadanya untuk mempercayai apa yang hendak diberitahu.

Tok Guru Peramu pada mulanya berkata "Akulah Raja Sulaiman," sebelum berhenti seketika dan menyambung "Akulah Datuk Bahaman,".

Dalam pada itu, cucu Mat Kilau, Mohd. Alhamadi Abu Bakar, 46, menceritakan bahawa bapanya, Abu Bakar Awang pernah diarahkan Mat Kilau agar bertemu Tok Guru Peramu ketika pahlawan itu semakin hampir untuk membuat pendedahan mengenai identitinya yang sebenar.

"Apabila tiba di rumah Tok Guru Peramu, ayah yang sememangnya diketahui sebagai menantu Mat Siam memberitahu tok guru mengenai niat Mat Siam untuk 'keluar'.

"Tidak semena-mena, Tok Guru Peramu seakan-akan naik angin dan mengatakan bahawa 'orang di hulu dah nak mati' kepada ayah. Mungkin perkara itu ada kaitan dengan sumpah mereka untuk tidak mendedahkan identiti masing-masing suatu ketika dahulu," katanya.



Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121110/re_09/Tok-Guru-Peramu-adalah-Datuk-Bahaman?t=123#ixzz4nAzQ4rSK
© Utusan Melayu (M) Bhd