Rabu, 21 Januari 2015

Agama itu mudah, jangan dipayahkan




 بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



'Bro.. Agama itu mudah, jangan dipayahkan,'

Lama juga bermenung dengan istilah ini. Saya pernah dengar ada Seorang Pak Kiyai dan ramai cendekiawan yang punyai jawapan balas yang ilmiah, berkualiti dan tidak kurang 'perlian kembali' untuk perlian sebegini. Namun sebagai bukan ahlinya, ada benda lain yang bermain di fikiran. Aplikasi Ilmu Agama memayahkan?

1. Pernahkah kita terfikir had minima sesuatu ibadah? Had yang membezakan ianya diiktiraf suatu ibadah atau tidak.

2. Apakah ciri-ciri atau syarat paling minima yang perlu ada;

- Sewaktu Doa Qunut ketika solat subuh? sehingga dengannya, kita dikira telah sempurna atau belum mengerjakan sunat ab'ad tersebut.
- Ketika ruku' dan sujud, yang membezakan solat kita sah atau tidak.
- Ketika duduk yang di akhir solat itu, sehingga sahlah ianya diiktiraf sebagai tasyahhud akhir?

3. Apakah ciri minima satu cawan air itu, sehingga layak digelar sebagai air Tea-O? Adakah memadai dengan meletakkan sebutir halus habuk tea, maka ianya layak digelar air tea-O? Dan pastinya kita sangat marah dan terus boikot jika ada restoran yang lakukan sebegini kepada kita.

4. Jika tidak, berapa? dua butir habuk tea? satu sudu? 1/5 cawan? sehingga air berwarna keemasan?

5. Jika berdepan dengan situasi tertinggal rukun di dalam solat. i'tidal atau ruku' contohnya. Apakah yang patut kita buat? Adakah semudah itu kita batalkan solat? Atau adakah cara ini paling tepat?

6. Ilmu Agama bukan memayahkan kita. Bahkan Ilmu Agama mengajar kita cara berfikir. Memilih keputusan yang tepat. Menunjuk jalan ketika kita keliru. Ilmu Agama membantu kita sampai kepada Allah.swa, mengikut tatacara yang betul.

7. Bukan semua istilah sesuai diguna pakai pada semua keadaan dan tempat.