Isnin, 5 Januari 2015

Sekolah Ilmu dan Akhlak



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Sekolah Ilmu dan Akhlak;

Seorang teman pernah menjadi guru. Di sebuah Madrasah Swasta sebelah barat semenanjung Malaysia.
Apa yang menarik. Di madrasah ini gurunya tidak perlu gunakan rotan. Apabila ada pelajar yang nakal atau lakukan kesalahan, guru hanya perlu ingatkan pelajar ini supaya ingat Allah. Maka automatik pelajar ini akan segera tersedar dan berhenti.

Budaya yang terdapat di sekolah ini hebat sekali,

Namun kita yakin. Budaya ini tidak terwujud begitu sahaja tanpa kaedah mendidik yang berkesan insha Allah.

Kami teringat kata-kata Habib Ahmad bin Abd Rahman Almaqdi.ha ketika mengajuk perilaku guru beliau Habib Omar bin Muhammad bin Salim bin Hafiz.ha. (lebih kurang);

" Adakah kamu nak aku gunakan ini (sambil tunjuk kepada rotan panjang) untuk mendidik kamu? Jika kamu tak hafaz Matan Zubad aku akan rotan kamu..

Tidak.. Tidak perlu. Kamu orang Malaysia, Indonesia jenis manusia lembut. Cukup aku gunakan cara lembut.."
Untuk wujudkan suasana begini. Mari kita belajar dari sistem yang diguna pakai oleh Ulama di Hadramaut Yaman. Sebuah tempat yang sangat terkenal di dunia ilmuan dengan kombinasi antara Ilmu, akhlak dan dakwahnya.

Kaedahnya mudah. Antaranya, setiap ilmu yang diajar baik Ilmu berupa Maqosid atau Ilmu Alat. Maka teguran, ingatan dan juga cerita-cerita akhlak pasti diselitkan bersama. Tanpa sedar, proses mendidik akal fikiran dan hati nurani sebenarnya sedang dilentur beriringan.