Khamis, 1 Januari 2015

Malam Cinta Rasul Mendidik Hati



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله

Pentingnya Usaha Mendakwah Hati;

Disebalik doa yang sayu dan menginsafkan telah dibaca oleh Habib Ali Zainal Abidin Alhamid tadi. Memohon rahmat Allah berlindung dari segenap bencana. Majlis Cinta Rasul diambang tahun 2015 tadi mengingatkan saya beberapa cerita;

1. Dalam tahun 2004/5 dahulu, pernah seorang aktivis dakwah bercerita kepada kami Pelajar Alihsan. Bagaimana setiap 9 bulan setelah konsert-konsert dan pesta besar berakhir. Maka ramai bayi terbuang yang berjaya direkodkan. Menandakan betapa kroniknya Iman dan Akhlak penduduk kita.

2. Iman yang kuat dapat melawan nafsu. Cara mendidik Iman bukanlah dengan diberitahu mana benar mana salah. Malah mungkin mereka lebih pandai dari pendakwah.

3. Kerana itu setiap kali pengajian Fardhu Ain atau waktu tertentu. Baik di Negara Mesir atau Yaman. Para Habaib dan Masyaikh akan menyertakan sekali Ilmu Akhlak dan mengajak hadirin untuk sama-sama berzikir pada Allah. Demi memelihara hati. Hati atau Iman yang sihat sangat takut untuk berbuat maksiat, walaupun dia tinggal seorang di dalam hutan.

4. Pernah seorang tokoh dakwah bertanya kepada pekerja syarikat televisyen di Indonesia (lebih kurang);

Kenapa di bulan Ramadhan rancangan agamanya banyak sekali? Dijawab mereka. Permintaan terhadap program agama ketika Ramadhan tinggi.

Jadi itulah puncanya. Bila majoriti hati di bawah sudah bertaut dengan Allah. Maka automatik yang di atas akan turut mengikut. 

5. Perhatikan antara isu terbaru di Malaysia. Asbab bantahan dari kumpulan penduduk di Bangi. Usaha meluluskan lesen baharu terhadap penjualan arak berjaya digagalkan. Yang menariknya, Bukankah Bangi antara tempat yang paling subur dengan majlis-majlis talaqqi dan ilmunya?

6. Sebagai akhirnya. Teringat kata-kata seorang sahabat baik semasa di DPIM (lebih kurang);

"Hati kita ini ibarat seperti kolam, sekali kita guna cebok kecil untuk buangkan air. Maka kuantiti air itu sedang berkurang walau kita tidak nampak..

Begitulah jua hati. Walaupun sekadar lafaznya istighfar, setitik tompok hitam pasti akan hilang, bayangkan jika banyak istighfarnya.."

Sama-sama bersyukur dengan segala nikmat dan istighfar atas segala kesilapan... Sollu 'ala Rasulillah.