Selasa, 13 Januari 2015

Pengasas Mazhab Syafie


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


     Nama beliau Muhammad bin Idris As-Syafie, bertemu nasabnya dengan Saidina Nabi.saw pada datuknya yang bernama Abdul Manaf. Beliau dilahirkan di Ghazzah pada tahun 150 hijrah, kemudian di dipindahkan ke Makkah, dan menuntut Ilmu dengan guru beliau Imam Khalid bin Muslim (Mufti Mekah), Juga Fudail bin Iyad, Sufyan bin Uyainah dan guru2 yang lain.


   Kemudian Imam Syafie pergi ke Madinah ketika umur beliau 12 tahun. Beliau juga menghafaz keseluruhan isi Kitab ((Muwatto')) dalam masa sembilan hari, sebagai persediaan bagi dirinya untuk berguru dengan Imam Malik. Kemudian beliau berguru dengan Imam Malik sehingga beliau menjadi anak murid Imam Malik yang paling 'alim. Imam Syafie juga berguru dengan Ahli (ulama) Madinah dan Makkah. Beliau dibenarkan untuk berfatwa ketika umurnya 15tahun; Dalam masa yang sama Imam Syafie juga sangat berpengetahuan dalam Syair2 Arab dan Ilmu Bahasa Arab, sehingga Al-Asma'i (Periwayat Syair2 Arab) mengambil faedah dari Imam Syafie serta belajar dari Imam Syafie berkenaan Syair2 Kabilah Bani Huzail.


   Kemudian Imam Syafie pergi ke Yaman dan berguru dengan Mutorrif bin Mazin, Hisyam bin Yusuf al-Qadhi, Amru bin Abi Salamah, Yahya bin Hassan. Kemudian beliau pergi pula ke Iraq dan berguru dengan Waki' bin Al-Jarrah, Muhammad bin Al-Hasan As-Syaibani (Faqih Al-Iraq), Hammad bin Usamah, Ayyub bin Suwaid Ar-Ramli, Abdul Wahab bin Abdil Majid, Ismail bin Ulayyah. Kemudian Imam Syafie mengarang Kitabnya ((Al-Hujjah)), terhimpun di dalam kitab ini Mazhab Imam Syafie yang terdahulu (Mazhab Qodim). Beberapa Ketua Ulama' (Imam) telah mempelajari dari beliau akan mazhabnya itu, antaranya Imam Ahmad dan Imam Abi Tsaur. Kemudian Imam Syafie pergi pula ke Mesir dan telah menukar Ijtihadnya pada banyak masail (perkara), maka setelah beliau merujuk kepada Mazhabnya yang terdahulu (Mazhab Qodim), kemudian Imam Syafie mengasaskan Mazhabnya yang baru (Mazhab Jadid), dan menyusun kitabnya Al-Umm. Juga mengarang ((As-Risalah)) dalam Usul fiqh, dengan Ar-Risalah ini terasaslah Ilmu Usul fiqh dan Pembuka kepada kesukaran memahami Fiqh.






Diterjemahkan dari:
Kitab At-Taqrirat As-Sadidah
((Habib Hasan bin Ahmad bin Muhammad  Al-Kaff)),

Baca Juga: Kenapa Mazhab Syafie banyak pendapat