Selasa, 13 Januari 2015

Kenapa Mazhab Syafie banyak pendapat?



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Diringkaskan sejarah Mazhab Syafie kepada lima peringkat;

Peringkat Pertama: التأسيس  (Asas),

Peringkat ini berakhir dengan wafatnya Imam AsSyafie.ra. Beliau telah meninggalkan kepada kita Kitab Al-Umm dan selainnya.

Peringkat Kedua: النقل  (Mengambil ilmu dari Imam As-Syafie),

Peringkat ini digerakkan oleh anak-anak murid Imam AsSyafie dan Ashabnya dengan menyebarkan Mazhab ini. Diantara Kitab mereka yang terkenal adalah ((Mukhtasor Al-Imam Al-Muzani)).

Peringkat Ketiga:  تدوين فروع المذهب والتوسع في مسائله  (Menghimpunkan perkara furu' di dalam mazhab dan meluaskan lagi pada perbincangan masa'il),

Misalannya, terdapat dua Thoriq atau kumpulan terkenal;

A. Thoriq Al-Iroqiyyin:

Dipelopori oleh: الشيخ أبو حامد الإسفرائيني 

Diikuti oleh: 
1. الماوردي 
2. أبو الطيّب الطَبري
3. البندنيجي
4. المَحَاملي 
5. سُليم الرازي
6. Dan lain-lain.


B. Thoriq Al-Khurosaniyyin:

Dipelopori oleh: القفّال الصغير أبو بكر المروزي

Diikuti oleh:
1. أبو محمد الجُوَيني
2. الفوراني
3. القاضي حسين
4. أبو علي السّنجي
5. المسعودي
6.Dan lain-lain.


Peringkat keempat: التحرير (mengedit atau menyunting)

Ianya dipelopori oleh dua individu. Mereka dikenali sebagai Syeikhoil Mazhab. Iaitu ArRafie dan AnNawawi. Melalui kitab mereka. Antara kitab yang penting;

A. Imam ArRafie;

1. المحرّر
2-3. الشرح الكبير & الشرح الصغير  (Kedua-duanya mensyarahkan Kitab Alwajiz karya Imam AlGhazali)

B. Imam AnNawawi;

1. المنهاج
2. المجموع شرح مهذّب الشيرازي
3. روضة الطالبين

Mereka menyunting masa'il dan dalil-dalilnya. Juga merojihkan diantara riwayat-riwayat dan qaul-qaul di dalam Mazhab Syafie.


Peringkat Kelima: الاستقرار  (Pengukuhan)

Peringkat ini dipelopori dengan kegigihan dua Ulama' Feqah yang hebat. Iaitu Ibn Hajar AlHaithami dengan kitabnya ((Tuhfatul Muhtaj bisyarhil Minhaj)). Dan ArRamli dengan kitabnya ((Nihayatul Muhtaj ila Syarhil Minhaj )). Dengan mengukuhkan apa yang belum disebut oleh Syeikhoni (ArRafie dan AnNawawi) dari sudut qaul-qaul dan riwayat-riwayat. Mereka juga mengecualikan apa yang berbaki daripada furu' mazhab dan mendatangkan masa'il di pelbagai bab.

Adapun Mazhab ini telah sempurna ditahqiq oleh AnNawawi dan ArRafie. Kemudian dikukuhkan lagi perbahasan-perbahasannya di tangan Ibn Hajar dan ArRamli. Maka Ulama' Mutaa'khirun membenarkan penulisan mereka-mereka ini digazetkan sebagai fatwa.

Maka apa yang disepakati oleh Syeikhoni (AnRafie dan AnNawawi) dikira Pendapat Muktamad. Jika terdapat khilaf maka didahulukan AnNawawi. Maka diharuskan berfatwa dengan semua qaul dari keduanya.

Dan apa yang disepakati oleh Ibn Hajar dan ArRamli daripada masa'il yang belum pernah dibahaskan sebelum mereka, maka ianya dikira Pendapat Muktamad. Dan jika terdapat khilaf maka Ahli Hijaz dan Hadramaut akan mendahulukan Ibn Hajar. Manakala Ahlus Syam dan Mesir akan mendahulukan ArRamli.

Adapun baki dari pengarang kitab yang lain. Maka harus beramal dengannya dan berfatwa. Kecuali apa yang disepakati terdapat padanya kesalahan, lupa atau dhoif. Dan kita tidak akan tahu perkara itu kecuali sesiapa yang mengambil mazhab ini daripada Syeikh (Ulama' Mazhab).


Sumber: AtTaqrirat AsSadidah fil Masailil Mufidah


Pakwan:

Maka dapatlah kita simpulkan. Mazhab Syafie itu sendiri bukanlah seratus peratus diambil dari Kitab Al-Umm (Qaulul Jadid) karya Imam Muhammad bin Idris AsSyafie. Bahkan istilah Syafie dari perkataan 'Mazhab Syafie' itu sendiri hanyalah sekadar nasab kepada nama Imam AsSyafie kerana beliaulah yang mengasaskan manhaj untuk Mazhab ini. Apa manhaj tersebut? Boleh rujuk di dalam Ilmu Usul Fiqh.

Terlalu besar pengorbanan Imam AsSyafie dan ulama-ulama ini kepada kita. Mudah-mudahan Allah temppatkan mereka di tempat yang paling tinggi dan memelihara keturunan mereka. Begitu juga kita... Allahumma Ameen...

Maaf: Memang payah nak terjemah dari Bahasa Arab ke Bahasa Melayu. Rasanya lebih bagus dan molek dibaca terus di kitab Arab. Untuk mencari makna istilah yang sesuai memang payah.