Rabu, 19 Ogos 2015

Hari Campur Aduk

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله


Badan rasa letih. Tapi dah pukul 4:17am. Perlu tunggu Subuh dahulu, sebelum boleh tidur nyenyak. Pantang jika berbual dan minum-minum lewat malam dengan kawan, biasanya Anep. Maka hari esoknya pasti payah nak tidur. Terpaksa tunggu berapa hari kemudian, sebelum boleh kembali tidur awal.

Hari ini perasaanku bercampur aduk. Antara serius dan gembira.

Malam ini Mi sempat masakkan aku bubur. Lalu ketika Mi masuk tidur. Aku terus potong bawang dan buat kuah. Cuba-cuba tiru macam kuah nasi air. Bila aku naik atas sahaja, mengadap laptop. Aku dengar bunyi pinggan kat bawah. Mi tengah cuba resepi aku. Katanya sedap. hehe..

Tadi Huzaifah Pondok Pasir Tumboh call aku. Katanya dah jumpa beg hijau aku yang hilang dahulu. Di tingkat atas masjid. Alhamdulillah. Mengingatkan punyalah banyak dhobit yang aku tanda di kitab-kitab. Terutamanya Kitab Matla'ul Badrain dan Nota Matan Ajurumiah, aku sangat bersyukur. Aku adan bagitahu Abi tadi, aku nak ke Kelantan untuk ambil kitab tu. Kitab-kitab itu amat bermakna dan penting buat diriku. Mungkin ini ganjaran Allah buatku, kerana turut kehendak Mi. Namun aku juga berharap, Allah masih memberikan aku rezeki yang melimpah ruah dalam menuntut Ilmu.

Boleh juga aku selesaikan bayaran tong gas kepada Mat dan Aiman di Pasir Tumboh. Dah lama aku nak setelkan. Aku guna tong gas mereka hampir setengah tahun.

Cuma aku dah lupa. Seingat aku, hari itu aku ada nak buat nazar, kalau jumpa beg dan kitab-kitab itu. Aku berhajat nak nazar. Adakah aku dah lafaz nazar itu atau belum. Kalau dah, Apa dia? Alamak..

Banyak juga nak pakai duit. Tambang, tong gas, minyak kereta ke pondok, nbelanja nak kerja pekan lagi, baju, seluar.... Allahu Rabbi. Allah sebaik-baik pemberi rezeki.