Ahad, 29 April 2018

[ Berdepan onak mesti dengan ilmu ; ]

Teringat masa kali pertama bertandang ke rumah guru di Abbasiah, Kaherah. Salah seorang dari kami bertanya kepada guru tentang satu firqah ni. Lalu guru nasihatkan kami " jangan ikut, ikutlah jalan yang tengah kamu lalui ini, tidak ke firqah A mahupun B..".
.
Setiap Hari Jumaat malam Sabtu, selepas Solat Isya. Ada je Tok Ayah Wan buka Kitab Sinar Matahari di Pondok Seri Damai. Kitab garapan Syeikh Abdul Qadir Almandili. Kitab yang menjawab secara ilmiah hujjah-hujjah dari pemuka satu firqah.
.
Ingat semula. Penting sangat, kalau sempat follow Dawrah kitab Ikhtilaful Ahadith. Bersama UKA di Restoran Nasi Arab Abu Aish. Satu bab dari Kitab AlUmm Imam Syafie. Bercerita bagaimana cara pandang Imam Syafie terhadap suatu nas, hujjah dari mazhab lain dan hujjah balas dari kita. Jadi kita dapat ikat kemas matan n syarah yang kita belajar.
.
Mafhum pesan guru pertama tadi. Cara sepatutnya kamu berdepan dengan firqah ini bukanlah bergasak dengan mereka. Tapi dengan cara belajar.
.
Belajarlah. Tak best-pun bergaduh, baik main Saidina atau Chess. Nanti dapatlah kamu bezakan yang mana Kundi yang mana Saga.