Ahad, 29 April 2018

Pesta Buku Antarabangsa

[ 27hb April - 6hb May. Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2018; ]
.
.
Teringat kalau Ma'rid (Biasanya dipanggil Ma'rod) kutub di Kaherah. Memang keterujaannya melampau-lampau. Satu hari khusus jalan dengan teman-teman. Sekadar window shopping, tengok suasana. Beberapa hari kemudiannya keluar sorang-sorang. Nikmati sepuas-puasnya. Satu booth ke satu booth belek. Allah... bestnya...
.
Teringat masa 2011 tak silap. Waktu Dr.Mursi menang. Booth Ikhwan pastinya menjadi tumpuan. Beli kitab dari masdar dia. Memang puas hati.
.
Waktu inilah. Petunjuk dari guru-guru dan ustaz lama ditagih. Cadangan kitab apa perlu dibeli sebagai rujukan. Kitab Muasirah (kontemporari) apa yang hot dan wajib dimiliki sekarang. Dalam semua disiplin ilmu.
.
Dalam pada itu. Penerbit kitab pun pandai juga. Waktu inilah depa penaik harga kitab. Yang kita baru sampai waktu tu. Punyalah teruja, beli juga. Last-last, rupanya kalau beli maktabah sekitar Darrosah atau Dar Salam Hayyu Sabi' lagi murah.
.
Bestnya suasana waktu itu. Macam pesta. Semua bercerita kitab apa yang ada, lot khemah mana nak pergi, mana terletak toba' (cetakan) sekian-sekian.
.
Bagi pelajar Qiraat. Waktu inilah nak menyelam sungguh-sungguh di booth Dar Sahabah. Antara penerbit paling tersohor dan mendominasi penerbitan kitab-kitab berkait Ilmu Alquran. Maklumlah, maktabah mereka di Tanta. Jauh berjam-jam dari Kaherah.
.
Ada juga kitab yang nadir (payah jumpa). Selalu diberi klu oleh guru lokasinya. Nak cari sendiri memang puas. Punyalah besar tempatnya. Namun ada juga cetakan-cetakan yang tak bagus, banyak jatuh (salah cetak). Malah sangat bahaya dijadikan rujukan, takut tersilap faham. Walhal kitab rujukan penting tu. Guru biasa akan berikan panduan toba' mana yang bagus. Itupun masih tak terselamat dari tersilap. Tak dapat tidak, wajib juga berguru.
.
Kini PBAKL pula. Sebelum ni pernah pergi sekali PBAKL. 2007-2009. Tapi biasalah awal 20-an. Masa tu novellah yang dicari, buku motivasi, buku politik. Teringin sekali nak pergi kali ini. Dengan cara pandang yang sedikit berbeza. Dah pergi pesta buku Kuantan. Dapatlah rasa genre minat dah berbeza. Dulu dan sekarang. Ini nak ke PBAKL pula. Kebetulan banyak pula kelas tawaqquf. Wah terujanya. Ada gak bermalam di sana ni insha Allah.. Erm tapi.. toba' Khazanah Fathaniah dan Halabi join sekali ke PBAKL 2018?