Ahad, 29 April 2018

Semoga bahagia hendaknya

Mengimbau kenangan silam. Rasa bahagia pula terkenang semuanya. Seronoknya di Mesir, masa KIBA, masa maahad dulu, masa di kulliah, masa di Alihsan, masa di Alattas, masa di Seri Makmur, masa tadika, masa kecil-kecil.
.
Semua ada keindahan tersendiri. Saling berbeza. Tapi tetap indah.
.
Alhamdulillah. Walaupun ada pahitnya. Mungkin ada juga terkhilaf. Tapi aku tak rasa terlalu menyesal dengan pilihanku. Malah banyak yang tepat Alhamdulillah. Iradah dari Allah juga.
.
Dalam hidup ini. Banyak keputusan berat kita terpaksa pilih dan ambil. Setelah kita baca segala risiko dan keputusan bakal mendatang. Walau kita tahu hakikatnya kembali kepada Allah juga. Ada yang beratnya rasa hati, cukuplah Allah sahaja yang tahu. Mungkin dengan keputusan kita itu ada yang akan terluka. Ada yang kecewa dan bersedih-hati. Malah mungkin akan hadir rasa benci.
.
Namun sebagai insan biasa. Kita sendiri tidak mahu semua itu. Kitapun berharap semua bahagia.
.
Namun kita perlu juga buat pilihan yang tepat. Sambil beristikharah memohon petunjuk dari Allah. Lalu kita ikutlah lorongan yang Allah buat. Moga pilihan kita itulah yang terbaik. Allah-lah sebaik-baik kebergantungan kita. Jika maaf kita pohonkan. Mungkin keadaan bertambah rumit. Cukuplah doa kita iringkan.
.
Atas sifat insani. Kita mohonlah pada Allah semoga semua bahagia. Dan dapat meneruskan hidup dengan ceria. Sentiasa berada di bawah kasih sayang Allah. Moga  Allah memberikan ruang yang lebih baik buat kita semua. Semoga bahagia hendaknya.