Jumaat, 19 Julai 2019

[Hidup Di Zaman Fitnah; ]


.
.
Bila baca Kitab yang bersifat Kontemporari atau Mua'sirah. Kita akan dapati banyak maklumatnya yang bercanggah dengan Kitab Turath. Dan antara ilmu yang sangat perlu dicermati adalah Ilmu Maqosid Syariah. Kita tak cakap ilmu itu salah. Kerana banyak pointnya diambil dari Ilmu Usul Fiqh dan Qawaid Fiqhiyyah juga. Disandar ambilannya dari imam-imam hebat seperti Imamul Haramain Aljuwaini.
.
Namun olahan penulis-penulisnya itu yang bahaya. Adakala membawa kita kepada talfiq dalam mengikut pandangan mazhab. Mengkritik amalan taqlid kepada Mujtahid. Meminta Muqollid untuk jadi seorang Mujtahid juga. Sedangkan perkakas Muqollid itu tak cukup pun.
.
Mungkin. Bukan illah ye. Tapi mungkinlah. Sebab ini Alazhar membuat dasar untuk kembali kepada Turath Ulama Silam. Ulama yang hidup pada zaman Salaf. Para Aaimmatul mazhab kita. Iye, yang berada di 300-500 kurun hijriah yang awal.
.
Tapi tulah. Untuk mengubah manhaj pembelajaran satu-satu negara itu bukan mudah. Perlukan man-power yang holistik. Bergerak serentak. Sedangkan yang berkebolehan tak banyak.
.
Akhirnya. Lantak hanglah..